Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pixlar.
- Trådstartare Lasse H
- Start datum
erro.se
Aktiv medlem
I RGB läge har varje pixel värden både för rött, grönt och blått. I 8-bitars läge kan varje färg ha värden från 0-255.
8 bitar=1 byte
3 färger=24 bitar=3 byte
Okomprimerat alltså.
I CMYK-läge blir det 4 byte antar jag.
16-bitars läge dubblerar det hela.
Sen sparas väl det hela med en icke-förstörande komprimering för att få ner filstorleken.
8 bitar=1 byte
3 färger=24 bitar=3 byte
Okomprimerat alltså.
I CMYK-läge blir det 4 byte antar jag.
16-bitars läge dubblerar det hela.
Sen sparas väl det hela med en icke-förstörande komprimering för att få ner filstorleken.
Lasse H
Aktiv medlem
erro_67 skrev:
I RGB läge har varje pixel värden både för rött, grönt och blått. I 8-bitars läge kan varje färg ha värden från 0-255.
.
Ja, nu förstår jag ju.
Min fråga 1 var fel "tänkt".
Lasse H
Aktiv medlem
erro_67 skrev:
Hmm, fast det är väl detsamma i 16-bitars läge också?
Alltså 0-255?
jpersson
Aktiv medlem
Alla digitalkameror som jag har hört talas om har 8 bitar per färg.
Det är möjligt att det finns, eller kommer att finnas, 16-bitarskameror. Vad gäller 4 bitar så tror jag inte att något av de större filformaten stödjer det om man nu hade velat det. 4 bitar ger 16 nyanser per färg och det kommer man inte långt med.
Det är möjligt att det finns, eller kommer att finnas, 16-bitarskameror. Vad gäller 4 bitar så tror jag inte att något av de större filformaten stödjer det om man nu hade velat det. 4 bitar ger 16 nyanser per färg och det kommer man inte långt med.
Damocles
Aktiv medlem
Tiff och PSD är vad som brukar användas när man använder 16 bitar / Kanal i bilderna. Och det är helt enkelt så att när du konverterar från RAW till Tiff eller PSD så har du bara 12 bitar information, men fyller sedan ut det med tomrum för att det ska passa filformatet. Detsamma gör kameran om du plåtar direkt i TIF.
Ung som att packa en låda och fylla på med frigolit eller "jordnötter".
Tror vissa mellanformatsbakstycken klarar att ta bilder i 16bit. En del skannrar klarar att skanna i 16bit.
12bit brukar väl endast existera i RAW filer från kamerorna, men det är tillverkarnas egna format.
Det kan finnas andra format som har variabel bitrymd, men det är inget jag har letat efter.
Ung som att packa en låda och fylla på med frigolit eller "jordnötter".
Tror vissa mellanformatsbakstycken klarar att ta bilder i 16bit. En del skannrar klarar att skanna i 16bit.
12bit brukar väl endast existera i RAW filer från kamerorna, men det är tillverkarnas egna format.
Det kan finnas andra format som har variabel bitrymd, men det är inget jag har letat efter.
Lasse H
Aktiv medlem
Damocles skrev:
Tiff och PSD är vad som brukar användas när man använder 16 bitar / Kanal i bilderna. Och det är helt enkelt så att när du konverterar från RAW till Tiff eller PSD så har du bara 12 bitar information, men fyller sedan ut det med tomrum för att det ska passa filformatet. Detsamma gör kameran om du plåtar direkt i TIF.
Okej, då förstår jag.
Om jag har en Dslr och sparar i Tiff så får jag en bild i 16 bitar om jag så önskar(fast den egentligen bara är 12 bitar)?
erro.se
Aktiv medlem
Fotar du i RAW (med DSLR eller "prosumer" som Minolta A2) så sparas sensorns bild-data i 12 bitar per färgkanal. När du sedan öppna rden bilden så blir det i 16-bitars läge och de "översta" bitarna blir bara utfyllnad som nämnts tidigare. Grejen med 16-bitars format är att man har (potentiellt) pixelvärden från 0-65535 för varje färgkanal och då kan du göra mycket mer justeringar och grejer utan att tonkurvan blir hackig och "förstörd" jämfört med när du har de 8 bitarnas värden från 0-255. Eftersom vi egentligen pratar om 12 bitar så är det faktiskt värden från 0-4096 men det ger ändå en del mer handlingsutrymme. När du sen väljer att spara din färdigbehandlade bild som JPG så blir det en omräknad 8-bitarsbild av det hela.
Och allt detta då sagt av en som själv inte använder RAW... men som har koll på binär logik... tror jag
Och allt detta då sagt av en som själv inte använder RAW... men som har koll på binär logik... tror jag
jpersson
Aktiv medlem
En del bildbehandlingsprogram kan spara en bild med 16-bitar per färg även om den ursprungliga filen har ett lägre bitdjup. Det i sig gör inte bilden bättre utan bara större. Däremot kan det vara en fördel om man ska göra vissa brutala efterbehandlingar. ...och som sagt; en del skannrar klarar 16-bitar per färg.Lasse H skrev:
Men om inte några kameror levererar 16 bitars bilder, var kommer då 16 bitars bilder ifrån?
andewid
Aktiv medlem
Förtydligande
De flesta bildsensorer till dagens digtalkameror har 12 bitars upplösning. Dessutom kan de bara se gråskalor - inte färger!
Istället så är kamerans sensor uppbyggd i ett rutmönster med ett färgfilter (R,G,B) framför vartannan bildpunkt. Sedan kombinerar kamerans programvara ihop det till en färgbild. Läs mer om det här: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Color_Filter_Array_01.htm
I den här konverteringen så kan vi faktiskt få ut fler än 12 bitar pga avvägning mellan flera bildpunkter med 12 bitar var. Resultatet blir att vid RAW konverteringen så fylls de 16 bitarna ut.
Fast Photoshop har bara 15bitars upplösning (0-32767). Det är också en av de många klantigheter som Adobe har för sig. Ett annat exempel är att Photoshop internt arbetar med samma upplösning som bildens färgdjup. Det gör att du förlorar mycket information vid all avnändning av tex nivåer, kurvor, samt konvertering mellan RGB, CMYK och LAB profiler (även RGB<->RGB). Som exempel blir avrundningsfelen vi 8bitar så stora vid konvertering från RGB till CMYK att endast 2 miljoner färger är möjliga. Bilden har reducerats från 8 bitar till 7bitar. Det blir nästan lika illa från RGB<->RGB konvertering.
Snvänd alltså alltid 16bit när du kan, speciellt vid konverteringar mellan färgprofiler.
De flesta bildsensorer till dagens digtalkameror har 12 bitars upplösning. Dessutom kan de bara se gråskalor - inte färger!
Istället så är kamerans sensor uppbyggd i ett rutmönster med ett färgfilter (R,G,B) framför vartannan bildpunkt. Sedan kombinerar kamerans programvara ihop det till en färgbild. Läs mer om det här: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Camera_System/Color_Filter_Array_01.htm
I den här konverteringen så kan vi faktiskt få ut fler än 12 bitar pga avvägning mellan flera bildpunkter med 12 bitar var. Resultatet blir att vid RAW konverteringen så fylls de 16 bitarna ut.
Fast Photoshop har bara 15bitars upplösning (0-32767). Det är också en av de många klantigheter som Adobe har för sig. Ett annat exempel är att Photoshop internt arbetar med samma upplösning som bildens färgdjup. Det gör att du förlorar mycket information vid all avnändning av tex nivåer, kurvor, samt konvertering mellan RGB, CMYK och LAB profiler (även RGB<->RGB). Som exempel blir avrundningsfelen vi 8bitar så stora vid konvertering från RGB till CMYK att endast 2 miljoner färger är möjliga. Bilden har reducerats från 8 bitar till 7bitar. Det blir nästan lika illa från RGB<->RGB konvertering.
Snvänd alltså alltid 16bit när du kan, speciellt vid konverteringar mellan färgprofiler.