Annons

Platt livlöst varför

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för dom trevliga orden Janne.

Angående Mikael Pertmann och Gerry Johansson

Tänk vad tiden går, det var inte så länge sedan jag träffade Gerry första gången, dvs 1978.

Av Gerry Johansson mottog jag 1981 Nordens största fototävlingspris Silverkameran på Ariman i Lund. En bild med tonalt omfång, spännande komposition enligt juryn. Något måste jag har lärt mig som elev till bla Åke Hedström och 10 000 tals timmar i mörkrummet. Förhoppningsvis har även de elever som gått hos mig lärt sig något- då bla om dagens digitalteknik och vad histogrammet har för betydelse i en bild.

Mikael

Senast ändrad:
Du må vara duktig Mikael, men du gör ett taktiskt fel.

Säg det inte själv. Visa det i bilder.

Och för övrigt. Mörkrum skapar inte bilder. Bilder skapas av känsla för motivet i fotograferingsögonblicket.

I mörkrummet har du möjlighet att fixa till det du av någon anledning inte kunde göra i kameran, den möjligheten skall utnyttjas.

photonicdelousions skrev:
Har kollat runt lite och läst om olika människors digitala arbetsflöden osv. Och har sett att jag jobbar ungefär som många andra, men jag måste missa en väsentlig del då mina bilder oftast inte blir så skarpa inte heller har dom något djup eller fin färg.

Idag var jag ute och fotograferade lite fåglar och fick något som jag tyckte var mysigt en "fågel" på en stubbe fråga mig inte vilken. Men när jag är klar så ser allt trist grått lite dimmigt ut, jag vet att det inte bara är hur man jobbar med den utan hur exponeringen ser ut. Så till min fråga .. jag skulle vilja ha mig en aha uplevelse nu, det var så längesedan jag fick det så nu är det bara dags. Skulle någon duktig "photoshopare" kunna tänka sig att ta min bild från RAW jobba med den så att history sparas med och återberätta lite hur man gjorde varför man gjorde osv? Tror att det kommer ge mig en AHAA upplevelse även om det kanske är okonventionellt att lämna bort sin RAW men det är jag villig att göra :)

Här är min färdiga bild, snälla lite hjälp!!
Om ingen annan sagt det redan ...Prova att inte ha bilderna i Adobe RGB utan i sRGB.

macrobild skrev:

Tänk vad tiden går, det var inte så länge sedan jag träffade Gerry första gången, dvs 1978.

Av Gerry Johansson mottog jag 1981 Nordens största fototävlingspris Silverkameran på Ariman i Lund. En bild med tonalt omfång, spännande komposition enligt juryn. Något måste jag har lärt mig som elev till bla Åke Hedström och 10 000 tals timmar i mörkrummet. Förhoppningsvis har även de elever som gått hos mig lärt sig något- då bla om dagens digitalteknik och vad histogrammet har för betydelse i en bild.

Mikael
Alltså, snälla nån Mikael, ska vi bli imponerade av detta, eller vad?
Som sagt så är dina kunskaper mycket värda, men i det här fallet och i den här tråden så är det också uppenbart att du, liksom alla vi andra, har brister, om inte annat i hur vi förklarar saker och ting.
Jag ser detta ditt inlägg som nån slags försvar mot all kritik du emottagit. Varför kan du inte istället rannsaka dig lite och fundera på VAD det är många av oss har nåt emot i dina inlägg?

Det enda man kan göra för någon som frågar om råd är att ge just råd, inte komma med pekpinnar. Jag är övertygad om att din mening aldrig varit annan än just att ge råd heller, men som du märker så är det lätt att uppfatta det annorlunda.

Alla har olika uppfattning om vad en bra bild är, och om man tycker att brutal kontrast är fint, varför förkasta en viss metod att uppnå detta bara för att den inte är lika precis som den bästa metoden?

Jag har tagit till mig det du säger och skall förhoppningsvis ändra stil så det inte ses som pekpinnar och i de fall jag kan vara mer förklarande.
Mikael.

Nu börjar det här likna ett drev. Mikael har ju tydligt visat att han tagit till sig kritiken. Då är det väl småaktigt att fortsätta.

Arleklint skrev:
Mitt förslag är att du lägger upp bilder i kritikpoolen så kan vi se hur de upplevs.

Det är alltid nyttigt att få andras reaktioner på de bilder man gör.

That´s FS ;)

Janne
Jag har en specialitet, bla medicinska bilder som jag tar för företag, dessa innehåller sådan information att jag inte kan delge dom.
Vill du se bilder av mig föreslår jag att du tittar i diverse årsredovisningar etc exv Gambros

Vill du ha ett smakprov så kommer här operation, totalresektion av invärtes organ coloncancer.
Jag känner inte att jag måste gå upp till bevis efter 24 år som fotograf
Mvh Mikael

Bilagor

• mll.jpg
    mll.jpg
    20.4 KB · Visningar: 439
macrobild skrev:
Janne
Jag har en specialitet, bla medicinska bilder som jag tar för företag, dessa innehåller sådan information att jag inte kan delge dom.
Vill du se bilder av mig föreslår jag att du tittar i diverse årsredovisningar etc exv Gambros

Vill du ha ett smakprov så kommer här operation, totalresektion av invärtes organ coloncancer.
Mvh Mikael

Jag har respekt för att inte alla foton kan visas. Jag visar heller inte mina bilder från militär testverksamhet.

Men lägg upp andra bilder!

Janne, tråden handlar inte om Mikaels bilder. Den handlar om Thomas teknik.

Håller med Jim! Nu får ni ge er! Mikael visade, tycker jag, en viss brist på ödmjukhet, men nu har han ju "gjort avbön"
Det räcker!
//Anders

macrobild skrev:

Mikael

Jim, jag syftar på detta. Jag reagerar som Makten på detta och mitt fall tänker jag att detta låter som skryt. Därav ordspråket.

Mitt inlägg skrevs för övrigt med glimten i ögat, men som vanligt fattar inte folk skämt.
Hmm, jag kanske skulle ha tagit av mig solglasögonen? ;-) <-- smiley!

Walle skrev:
... Men även en liten urblåsning av n högdager och en liten igenbeckning av en lågdager är bara snyggt när man ska printa, tycker jag personligen. Jag ser nästan alltid till så att jag har en liten yta som är 100% vit, och en som är 100% svart, när jag skickar en bild till print. Det beror givetvis på vad det är för bild, men det flesta bilder tjänar på det.

Håller med helt och hållet!

ANNONS
Götaplatsens Foto