Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polisen snor jobben?
- Trådstartare Piha
- Start datum
OldSchool
Aktiv medlem
barret skrev:
Perfekt! Slipper vi bli skinnade av amatörer som tar 250 spänn för några kassa bilder...
Fast vad är det som säger att det kommer bli billigare och bättre kvalite när en snut tar bilden?
barret
Aktiv medlem
Dom har ju inte samma vinstintresse. Kanske vore idé att dom gjorde det i vinstsyfte så vi får lite poliser ute på gatorna. Sen kan dom ju tjäna grova pengar på att sälja smaskiga olycks och brottsplatsbilder till kvällstidningarna.
Man slipper jaga efter butik/automat för att bli plåtad i varje fall....
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Blir säkerligen Polistomt när snuttrutarna upptäcker hur kul och lönsamt det kan vara å fota
Mvh Niclas,
Mvh Niclas,
jensohlsson
Aktiv medlem
Hrmm.. har för mig att myndigheter är ganska bra på att ta avgifter för en massa. Det blir nog bara att betala vad polismyndigheten tycker att ett foto ska kosta.
Som det är nu är det ju skitbilligt med passfoto: Be en kompis ta en bild, snygga till i Photoshop efter eget tycke, kör Photoshops förinställda funktion för bildkrta, spara och skicka på digitalkoiering. Kostnad 3-4 kronor. Tror inte polisen bräcker det.
/Jens
Som det är nu är det ju skitbilligt med passfoto: Be en kompis ta en bild, snygga till i Photoshop efter eget tycke, kör Photoshops förinställda funktion för bildkrta, spara och skicka på digitalkoiering. Kostnad 3-4 kronor. Tror inte polisen bräcker det.
/Jens
Johan Okker
Aktiv medlem
jensohlsson skrev:
Men det är heller ingen relevant jämförelse.
jensohlsson
Aktiv medlem
Jo, visst är det det.
Med den nya typen av pass (som ska innehålla biometriska data för att jänkarna ska hålla sig lugna) är det bara polisen som kan/får ta bilderna (om jag förstått det hela rätt).
Alltså får man i framtiden vara så snäll och betala vad polisen tycker att man ska betala, precis som man idag inte kan pruta på själva passavgiften genom att köpa sitt pass hos "Kjells pass och diverse handel".
Möjligheten att fixa passfoto för 3 spänn är alltså snart förbi. Alltså är det en relevant jämförelse, tycker jag. Tack och lov gäller passet i 10 år.
Men man har ju till oktober nästa år på sig innan polisen tar över fotograferingen.
/Jens
Med den nya typen av pass (som ska innehålla biometriska data för att jänkarna ska hålla sig lugna) är det bara polisen som kan/får ta bilderna (om jag förstått det hela rätt).
Alltså får man i framtiden vara så snäll och betala vad polisen tycker att man ska betala, precis som man idag inte kan pruta på själva passavgiften genom att köpa sitt pass hos "Kjells pass och diverse handel".
Möjligheten att fixa passfoto för 3 spänn är alltså snart förbi. Alltså är det en relevant jämförelse, tycker jag. Tack och lov gäller passet i 10 år.
Men man har ju till oktober nästa år på sig innan polisen tar över fotograferingen.
/Jens
OldSchool
Aktiv medlem
ulltand skrev:
Jag vill ha en såndär cool bild på mitt pass, som alla kriminella i USA har.
Där man ser helt knäckt ut och håller en skylt med personnumret på.
jag med, en sån som Nick Nolte har.
wennerstrom
Aktiv medlem
jensohlsson skrev:
Jo, visst är det det.
/Jens
Nä, från och med nästa år gäller dom bara i fem år. Fick höra det när jag var inne och fixade pass idag
aceeo
Aktiv medlem
wennerstrom skrev:
Nä, från och med nästa år gäller dom bara i fem år. Fick höra det när jag var inne och fixade pass idag![]()
Klart dom sänker tiden, nu när de själva skall tjäna pengar på att ta korten också
wikman
Aktiv medlem
Re: Det är DU som blir fotografen...
Enligt upphandlingen ligger kostanden på 27:-/pass. För maskin & förbrukningsmaterialet... Skall bli intressant att se vad själva passet kommer kosta.
bearhug skrev:
Så man ska lösa det är att det är fotoautomater som tar bilden (digitalt). Du får sedan själv välja den bild i en serie som du finner bäst.
Du kommer även att skriva din namnteckning digitalt.
Lösningen levereras av företaget Snabbfoto
Enligt upphandlingen ligger kostanden på 27:-/pass. För maskin & förbrukningsmaterialet... Skall bli intressant att se vad själva passet kommer kosta.
Maverick
Aktiv medlem
barret skrev:
Perfekt! Slipper vi bli skinnade av amatörer som tar 250 spänn för några kassa bilder...
Å andra sidan kostar det ju bara 150:- i butik så om en amatör lyckas kräma ur 250:- så är det ju en rätt bra affär för den fotografen.
/Maverick
Maverick
Aktiv medlem
barret skrev:
...
jo, för det är ju så himmla mycket lättare att hitta en bemannad polisstation...
Mvh
Maverick
barret
Aktiv medlem
Maverick skrev:
jo, för det är ju så himmla mycket lättare att hitta en bemannad polisstation...
Mvh
Maverick
Nu är du bara cynisk. Persson & Co. säger att vi har ett toppenbra polisväsende.
ulltand
Aktiv medlem
Oavsett vad man tycker om polisen så måste ju den här lösningen med passen vara bra för alla, utom då för någon fotobutik som i dag tjänar pengar på passbilder.
Tanken är att man går in till polisen, låter sig fotograferas på plats, visar legitimation och så minuten senare får sitt pass i handen.
Tanken är att man går in till polisen, låter sig fotograferas på plats, visar legitimation och så minuten senare får sitt pass i handen.