Annons

Powerbook G4

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag är i köpartagen och har fått ögonen på en begagnad Powerbook G4 inköpt i februari i år. Det är 15" skärm och 100Gb hårddisk, så jag undrar om 16.000 kr är ett rimligt pris för den utrustningen?

tack på förhand!

Hannes

Hur mycket arbetsminne har den? Har den max med minne är det lite intressantare. Annars vill du köpa mer och det kostar några tusen bara det.

/Johan

Hannes Karlsson skrev:
Okej, tack för svaren! Det är "bara" 512 MB DDR333 minne. Man behöver minst 1000 för att köra aperture har jag hört...

Macen slukar minne! Systemet är väldigt förtjust i att ockupera minne. Du behöver minst en gig minne för att systemet och ett par program ska rulla bra. Ännu lite mer skadar inte. IT-leverantören till jobbet rekommenderar 2,5 GB till våra grafiska maskiner.

Vad det gäller Aperture så är minimikravet 1 gig, Apple rekommenderar 2 gig och dubbla G5:eek:r...

16 papp låter väldigt mastigt för en burk som är nästan ett år gammal. Du kan få en ny 14" iBook med 1,5 gig ram och 80 gig hdd för ca. 17.000.

Om du planerar att jobba mycket med bilder på din Mac: PowerBook 15" och 17" har (för att vara bärbara datorer) förnämliga skärmar. PB 12" samt iBook-serien har skärmar som inte är dåliga, men klart mindre lämpade för den som sysslar med t.ex. bilder. Ovanstående åsikt är naturligtvis helt subjektiv, mothugg tages tacksamt emot.

Jag råder dig att kolla lite på de olika modellernas skärmarna, helst i olika ljussituationer, om du finner skärmens kvalitet vara viktig vill säga. Det är en markant skillnad...

Jag hade valt att satsa på en begagnad PB, av ovanstående skäl ... ja som enda skäl faktiskt då jag tycker att iBöckerna är riktigt bra för övrigt om man överser plastigheten (eller tycker att kritvit plast är läckert, jag tillhör denna kategori)

Minne till Apples bärbara maskiner köper man INTE från Apple, man vänder sig t.ex. till Macoteket som håller betydligt uthärdligare priser. Priserna varierar beroende på till vilken modell man avser att köpa minne till. Det är också kvalitetsskillnader tillverkare emellan när det gäller datorminne. Googla! Kolla runt lite!

//jonne

Jag kör den senaste Powerbooken G4 17" med 1,5 GB internminne och 1,67 GHz G4 processor samt 128 Mb bildskärmsminne, detta funkar ovanligt bra tillsamans med Aperture som uppträder med likande prestanda som jag är van vid från CaptureOne.

Men tänk på att alla grafikkort stödjs inte av Aperture om du hade tänkt köra det. Tex min 1 år gamla iMac G5 gör det inte.

Okej tack för hjälpen, bildskärmsminne var något nytt för mig, finns inte på pc?!? Jag tänkte lägga ner runt 15-16000 kr på en schysst laptop som jag ska kunna redigera bilder/film. Är powerbooken bästa alternativet tycker ni?

Mvh, Hannes Karlsson

bildskärmsminne var något nytt för mig, finns inte på pc?!?

Jodå det är samma bildskärmskort som sitter i en Mac som en PC. Bara att man kanske inte snackar så mycket om det. Busshastigeheten och Level2 Cache har också betydelse men det snackas inte så mycket om.

En powerbook G4 funkar mycket fint för bildbehandling och enklare film. Dock så får man mer prestanda för pengarna om man väljer en IMac G5, men då är den inte bärbar.

Tänk på att skärmar blir sämre med tiden. Om datorn har använts mycket under detta år har nog skärmen åldrats en del. Du bör nog titta på den för att kolla om du tycker att den är OK (det är dock inte helt lätt att se om du inte jämför direkt med en ny maskin).

Hej igen!

nu har jag hittat ännu en powerbook och undrar vad man bör ge för den.

den är utrustad enligt följande:

Nyaste macintosh g4

PowerPC G4-processor 1,67 GHz
15,2-tums TFT-skärm i widescreen-format med upplösningen 1440 x 960 bildpunkter
ATI Mobility Radeon 9700-grafikkort 128mb ddr
2 GB ram (2048mb i ram) DDR2 4200
80 GB hårddisk, 5400 varv/minut
Direktmatad 8x SuperDrive (DVD±RW/CD-RW, DVD+R,dubbla lager)
Wlan (airport)
Bluetooth

Bakgrundsbelyst tangentbord i full storlek
Gigabit Ethernet
USB 2.0 och FireWire 400 & 800
1 laddare.

tack på förhand!

Blev det ngn Powerbook Hannes?

Jag kikar nu på/efter en begagnad Powerbook.. Främst nyfiken på en nätt 12".

Jag vet att skärmen är både liten och sämre än på de större modellerna men jag tror knappast den är sämre än den jag nu sitter vid;)!!

Jag tycker att det är svårt detta med priser på äldre maskiner..

*
Vad är normalt pris (idag!) för en 1,5 år gammal Powerbook G4 12", med 100GB HD, 1,25GB RAM, ej superdrive, sparsamt använd, aldrig krånglat, bra batteri, originaltillbehör, mm... är ett pris på 9000 sek långt över målet?
Hade velat ha en superdrive med på ett sådant pris och egentligen på ett lägre pris..

MVH Niclas,

Hejsan Niclas,
9000 låter ganska rimligt för en begagnad powerbook. Tänk dock på att Apple prissätter sina produkter väldigt konstigt, t ex kan en bara någon månad gammal powerbook vara dyrare än en ny macbook pro.
Det är för övrigt en mycket bra maskin! extra minne ät inte fel då det är ganska dyrt att köpa till.

Mvh

Lite dyrt tycker jag. Just nu är det köparens marknad då alla vill byta till intel. Men det finn en tradition av att försöka ta ut överpriser på begagnat apple..

Här kan man kolla lite..

http://www.mactorget.nu/

För 10800:- får man ju faktiskt en ny macbook. Jag känner inte någon större skillnad på en sån med 1Gb minne jämfört med min PB G4 1.67Ghz, 1,5Gb när det gäller hastighet i Photoshop (känsla, ej prestandatest). Och då körs ju PS via emulering..

Om nu macbook har lika tåligt skal som gamla ibooken så pallar den för dina fjällturer. Lite repor på plasten är bara personligt..

/jens...

ps. detta är ganska billigt..
http://www.mactorget.nu/view.php?id=26917

Senast ändrad:
Jag har både mac och PC , är det fart under huven så är en centrino att föredra framför G4 när det gäller photoshop..
Skärmarna i de äldre maccarna är även sämre än de som sitter i de nya, samt jämfört med vad man kan välja om man köper en pc.
De nya skärmarna i de intelbaserade maskinerna kommer fortfarande inte ifatt den upplösning och färgåtergivning jag har på en av mina bärbara PC som nu är ett år gammal.
Själv väntar jag med en ny Mac bärbar till Photoshop är klart, förhoppningsvis har då Apple förstått att det finns bättre paneler till de bärbara och att det även finns DVD brännare som snurrar på snabbare samt att de sänker sina priset som i mitt tycke är för högt.
Mikael

Niclasfoto skrev:
Blev det ngn Powerbook Hannes?

Jag kikar nu på/efter en begagnad Powerbook.. Främst nyfiken på en nätt 12".

Jag vet att skärmen är både liten och sämre än på de större modellerna men jag tror knappast den är sämre än den jag nu sitter vid;)!!

Jag tycker att det är svårt detta med priser på äldre maskiner..

*
Vad är normalt pris (idag!) för en 1,5 år gammal Powerbook G4 12", med 100GB HD, 1,25GB RAM, ej superdrive, sparsamt använd, aldrig krånglat, bra batteri, originaltillbehör, mm... är ett pris på 9000 sek långt över målet?
Hade velat ha en superdrive med på ett sådant pris och egentligen på ett lägre pris..

MVH Niclas,

Jag har en Powerbook exakt enligt specifikationerna du just angav, förutom hårddisken som ligger på 60GB. Hade efter sommarn tänkt sälja den med riktpris på 8k. Så om du nu hittar en för 9k så tycker jag att det är ett rimligt pris.
Här ska inhandlas MBP!

ANNONS
Götaplatsens Foto