Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressa & exponeringskompensation..

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfk

Aktiv medlem
Jag har en fråga:

Att pressa filmen samt att ändra exponeringskompensationen är väl att "lura" kamerans program(tids-, el bländarautomatik) och har väl egentligen ingen betydelse om man ställer bländare och tid manuellt?

Jag har försökt finna ngn grundläggande info i tidiagre tråd inom ämnet utan resultat.

Mvh / Johan

Varför pressa och ändra exponeringskompesationen? Fårstår inte riktigt vad du vill :) Kör du manuellt har tar du väl hjälp av ljusmätaren, om du inte helt enkelt går på känn.

Nja... Jag är också lite osäker på vad du egentligen vill veta, men...

"Pressningen" syftar väl egentligen till att ändra kontrasten på filmen isamband med framkallningen. I praktiken oftast för att man exponerat den mindre än vad som egentligen var nödvändigt när bilden togs.

Oftast för att den använda filmen, kameran & objektivet helt enkelt inte kan ställas in för det ljuset utan att bilden exvis får rörelseoskärpa eller löjligt kort skärpedjup.

Men det kan även användas för att kunna få med både det ljusaste ljust och mörkaste mörkt på samma bild utan att förlora information i hög- resp. lågdagrarna.

när jag har pressat film, tex underexponerat den kraftigt så har jag använt mig av automatiken ändå, dvs ställt in kameran på iso 1600 tex när jag haft en 400-film i, och då visar ju kameran lämplig exponeringtid/bländare. för 1600.

vet inte riktgt heller hur du menar egentligen.-)

Johan, jag tror att jag förstår vad du vill veta.

1) Ställa in rätt iso, alltså det nya pressade värdet, kan man vilja göra för att "kalibrera exponeringsmätaren". Om du använder exponeringsmätaren som vägledning för dina manuella exponeringar så spelar det alltså roll. Fast du kan lika gärna göra omvandlingen av värdet med huvudräkning också.

2) Helt rätt, exponeringskompensation hör bara samman med automatik. Den är ett av två sätt att försöka komma tillrätta med problemet att automatiken inte alltid har rätt. Det andra sättet är att använda exponeringslås, som man ju inte heller har någon användning av vid manuell exponering.

Ah jag var nog en aning otydlig och har väl inte själv riktigt till 100 koll på begreppen. Men Görans svar var det jag var ute efter.

Då till min nästa fråga. Att ändra till ett högre ISO i kameran(från ex 400 till 1600) leder enkelt sagt till att bilden blir underexponerad. Gör man det då det därför att man kan ljusa upp bilden efter exponeringen?

Nej usch jag ska nog leta reda på en bok om teknik istället.

Tack för hjälpen, verkligen hyvens!

Det finns en mycket bra artikel på fotosidan om pressning som reder ut begreppen och kastar kull diverse myter om pressningens effekter. Jag vet inte riktigt vad den heter men du kan säkert hitta den, ska leta lite själv. Men kom ihåg: Du förlorar alltid detaljer i skuggor med pressning och detta kan du inte kompensera för, hur du än bär dig åt. En felexponerad film är för alltid felexponerad.

Hittade den direkt under fliken LÄRA.

När du pressar filmen ställer du in ett högre ISO tal än det som står angivet på filmen. Därmed får du snabbar tider än du annars skulle ha fått. Sedan meddelar du firman som skall framkalla filmen att du har pressat si och så många steg Då kan dom kompensera för detta. I princip så underexponerar du filmen och sedan "överframkallas" filmen av labbet. /Göran

Men du kan endast kompensera för underexponeringen i högdagrarna. De detaljlösa skuggorna förblir detaljlösa även efter framkallningskompensationen.

kanske för många svar!

Du kanske är förvirrad nu efter alla svar du fått. Jag tar dock ändå chansen att ge dig ett till, det kanske klarnar mer.

Skilj mellan att pressa och exponeringskompensera(över- eller underexponera)

Pressning - gör du då du vill ha en snabbare (ljuskänsligare) film än vad du i själva verket har. Eller om du bara vill öka kontrasten på ditt motiv-med grövre korn som bieffekt. Du ställer då upp inställningen från tex 100 till 200 ISO och meddelar detta då du framkallar filmen så att de kan kompensera med längre framkallningstid. (Detta kostar ofta extra men är gratis om du framkallar själv)

Exponeringskompensation, vilket kan göras på många sätt t.ex ISO-inställning, +/- ratt, eller ändring av bländare eller tid vid manuell mätning, görs för att kompensera att kamerans mätare inte mäter så som du vill att motivet ska gestalta sig på filmen. Kameramätaren mäter alltid "fel" vi ljusa resp. mörka motiv eftersom mätaren är kalibrerad efter ett normalgrått motiv.

Ska du fota ett snömotiv måste du exempelvis kompensera genom att överexponera dvs sänka ISOvärdet från 100 till 50 eller öppna bländaren från 8 till 5,6 eller öka slutartiden från t.ex 1/250 s till 1/125 s. Hur mycket du ska kompensera vid olika motiv får du lära dig genom att ta en massa bilder. Generellt kan man säga att ett svart motiv ska underexponeras 1-2 steg och ett ljust motiv överexponeras med 1-2 steg.

Re: kanske för många svar!

Tonyeagle skrev:
... Eller om du bara vill öka kontrasten på ditt motiv-med grövre korn som bieffekt.

Den viktigaste bieffekten är dock den jag skrev om tidigare, förlorade eller uteblivna skuggdetaljer. Läs hellre artikeln jag hänvisade till (där får du ett komplett och riktigt svar) istället för att enbart lita till våra/mina forumkommentarer.
Hälsn, Nils.

Hej allihopa.

Tack för alla svar, det skapade klarhet i det jag ville. Tack för tipset om artikeln, jag fann den också!

Det är Otroligt trevliga och generösa medlemmar här...
/ Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto