Annons

Prickar i sökarbilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Possinho

Aktiv medlem
Jag har problem med min D50. När jag tittar i sökaren syns en 3-4 ganska stora och irriterande prickar i sökaren. Prickarna syns inte på bilderna så det är väl inget jätteproblem direkt - jag antar att det inte är sensorn som är skitig. Kan det vara spegeln? Jag har testat att blåsa med en bälg men det hjälper inte. Hur blir man av med detta tro... Kan man rengöra spegeln själv om det skulle vara den? Om inte, vad kan det då vara..?

smuts på mattskivan

Se rubrik. Mattskivan sitter rakt ovanför spegeln. Prova med en liten blåsbälg eller gummituta. Du kommer dock snart igen få nya dammkorn på din mattskiva.

vad du än gör, försök inte peta/pensla bort det. det är väldigt lätt att repa eller förstöra spegeldämpningen. Lämna till verkstad om det inte funkar med luft.

Nej!!!

Nej! betala inte massa pengar för att bli av med några dammkorn på mattskivan! På många kameror går det enkelt att ta bort mattskivan (kolla i din manual) om man vill göra rent. Du kommer att få damm där hela tiden men det spelar ju ingen roll eftersom det inte kommer med på bilden.

Taka skrev:
Pröva att köra blåsbälg bakvänt, dvs töm den först och sug sedan upp!

Just det! Jag har alltid undrat varför just vår branch envisas med att bara flytta på dammet i stället för att suga bort det(*). Någon som vet? Det kanske finns en liten dammsugare avsedd för känsliga ytor som mattskivor, linser och annat?

Per

*) Innan den vanliga dammsugaren uppfanns, användes dammblåsare. Vansinnigt, eller hur? :)

perstromgren skrev:
Just det! Jag har alltid undrat varför just vår branch envisas med att bara flytta på dammet i stället för att suga bort det(*). Någon som vet? Det kanske finns en liten dammsugare avsedd för känsliga ytor som mattskivor, linser och annat?

Per

*) Innan den vanliga dammsugaren uppfanns, användes dammblåsare. Vansinnigt, eller hur? :)
Det finns små dammsugare för elektronik som arbetar med hjälp av venturieffekten. Man utnyttjar tryckluft (t ex på burk), och man kan lätt bygga en sån här mojäng själv. Luften blåses "bakåt" genom ett större munstycke, och skapar ett undertryck i andra riktningen, med vilket man kan suga upp skräp.

Bilagor

• venturi.gif
    venturi.gif
    1.9 KB · Visningar: 464
Taka skrev:
Pröva att köra blåsbälg bakvänt, dvs töm den först och sug sedan upp!
Det kan kanske fungera om man använder apotekets gummiblåsa.
Hamas variant suger in luften genom en ventil baktill.Man måste alltså vända baksidan mot kameran. Nu är ventilöppningen ganska stor så effekten blir tämligen dålig.

Åtminstone för några år sedan sålde fotofirmorna små batteridrivna dammsugare. Jag har aldrig provat någon själv, så jag vet inte hur effektiva de är.

Olle

Jag använder en pensel som jag fick med mitt sensorrengörings-kit från Visible-Dust, den är avsedd för att göra ren spegel och mattskiva mm, jag laddar den som den vanliga större sensorpenseln, funkar väldigt bra.

/kent.

Jag plockade fram blåsbälgen och gav järnet... och det fungerade! Helt själv och utan hjälp av verkstad. Skönt.

ANNONS
Götaplatsens Foto