Annons

Prischock

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Nu har Cyberphoto höjt priset på alla Pentaxobjektiv med ca 50%. Såg ingen förändring på kamerapriserna ännu, men det kanske kommer det också. Scandinavian har så här långt bara höjt DA* 200/2.8, troligen för att jag försökt beställa en till gamla priset.

Yen-en har stigit och kronan gått ner, men i så fall borde väl alla japanska produkter vara drabbade, eller är Pentax den enda som inte lagerhålls och prisökningarna kommer på de andra också så snart lagren tömts? Eller är detta en ny prisstrategi från Pentax. De vet att de har bra objektiv och tror att de kan ta mer betalt?

Jag hade nästan lyckats smälta att betala nästan 10k för en 200/2.8, men 15k ?? inte en chans. Iofs gillar jag inte zoomar, men så länge jag kan få en zoom för 8, så betalar jag inte 15 för en prime, men jag kanske inte kan få en zoom för 8 längre....

Men det är väl kanske bara att hålla ut tills det vänder igen. Kanske en LBA-kupp för att folk skall bli jättesugna och köpa lådvis när de dumpar priserna efter nästa fotomässa :)

ja nu får man tillbaka mer än nypris när man säljer sakerna :)
Fa objektiven ska bli dyrare enligt pentax, de övriga föjer nog efter marknaden,det har redan höjts duktigt på vissa objektiv hos andra märken också. funderar själv på en da*200 från canada.

ja nu får man tillbaka mer än nypris när man säljer sakerna :)
Fa objektiven ska bli dyrare enligt pentax, de övriga föjer nog efter marknaden,det har redan höjts duktigt på vissa objektiv hos andra märken också. funderar själv på en da*200 från canada.

Du menar du får tillbaka mer än nysspris förstås :)

/PA

Men 50%!!! jag tror de biter sig i svansen tyvärr. För även om en del av oss har fått mer och konsumera för, så tror jag samtidigt att man inte vill betala vilket pris som helst. Vi köper ju oftast där det är som billigast.

Det är dåliga tider nu. Tror säkert det kommer en justering, eller så kommer ju försäljningen att sjunka drastiskt. Sewdan är väl frågan om man bryr sig om att skapa specialpris för Sverige, men då kan man ju köpa från Tyskland eller UK.

Tur att man kan använda gammal 60 & 70-tals optik på Pentax kameror, priset på dessa är inte lika konjunkturkänslig.

Än så länge tycks det bara vara Cyberfoto som uppdaterat sina priser så det finns fortfarande chans att köpa till 2008 års pris i många butiker.

tror personligen att prishöjningen även beror på att de säljer så dåligt.

Jag är ledsen att säga det, men det är nog inte många år kvar tills att pentax försvinner.

tror personligen att prishöjningen även beror på att de säljer så dåligt.

Jag är ledsen att säga det, men det är nog inte många år kvar tills att pentax försvinner.

Prishöjningen är en justering av dollar/euro-kurserna gentemot den svenska kronan. Säljer man dåligt så sänker man priset, man höjer det inte (tillgång och efterfrågan, du vet).

Prishöjningen är en justering av dollar/euro-kurserna gentemot den svenska kronan. Säljer man dåligt så sänker man priset, man höjer det inte (tillgång och efterfrågan, du vet).

Absolut är det så, men det skumma är att det bara verkar vara objektiven som höjs. Även Scandinavian har höjt både 200/2.8 och 300/4

Absolut är det så, men det skumma är att det bara verkar vara objektiven som höjs. Även Scandinavian har höjt både 200/2.8 och 300/4

Canon och Nikon har höjt pris på både objektiv och hus vad jag vet? Nog för att detta är ett Pentax-forum, men ändå... Det pekar åt samma håll för andra tillverkare också.

Kanske veckans investeringstips? Köp Pentax bättre objektiv för gamla priset, sälj dem med 10% vinst om en månad på tradera. :p

Betalade 3799 för Da35 hos cyberphoto dagen innan de höjde priset. Tror inte jag kommer gå mycket back på det objektivet om jag säljer det om en månad.

50% är nog lite väl mycket, för att vara en kursjustering...

20-25% i höjning på inköpspriset, sedan är handlarens påslag troligen procentuellt också, vilket innebär en ännu större ökning. Jag kan hålla med om att 50% låter mycket, men 30-35% är i vilket fall inte orimligt?

20-25% i höjning på inköpspriset, sedan är handlarens påslag troligen procentuellt också, vilket innebär en ännu större ökning. Jag kan hålla med om att 50% låter mycket, men 30-35% är i vilket fall inte orimligt?

Mmm.. Ett litet räkneexempel

Objektivet kostade förr 10.000 kr, handlaren fick köpa detta för 6660 kr ex moms. Handlarens 20% påslag samt moms kommer till, vilket ger just 10.000 kr.

Objektivet kostar nu 15.000 kr, handlaren får ge 8658 kr ex moms (höjning med 30%). Handlarens 20% påslag samt moms kommer till = 13000 kr.

Nej, det handlar definitivt om något mer än bara valutaförändringen.

20-25% i höjning på inköpspriset, sedan är handlarens påslag troligen procentuellt också, vilket innebär en ännu större ökning.

Precis som Jeppe visat, om alla påslag är procentuella så kommer en kursförändingr på X% att resultera i en prisförändring i konsumentledet på samma X%.

ANNONS
Götaplatsens Foto