Annons

Prisvärt vidvinkelobjektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Jen9

Aktiv medlem
Har funderat lite på ett vidvinkelobjektiv till min Nikon D3100. Något tips på ett prisvärt att satsa på?

Jag föreslår: Tokina 11-16 DX II (äger den själv och tycker om den), alternativt Nikon Nikkor 10-24

Vad som är prisvärt är beroende av vilka erfarenheter man har av olika alternativ. Jag har antagligen bara haft otur genom åren men av de tredjepartstillverkade objektiv jag provat så är det bara Sigmas 12-24/4,5-5,6 och 150/2,8 macro som fungerat felfritt och jag har provat mig fram i deras sortiment för att hitta objektiv som varit både prisvärda och som levererar skärpa utan att behöva skicka iväg kamerahus och objektiv till verkstad för justering. .Efter allt strul med tredjepartstillverkade objektiv har jag insett att billigast inte alltid är särskilt prisvärt längre.

Utifrån mina erfarenheter rekommenderar jag därför att du bör kolla på Nikons egna vidvinkelzoomar, tex
Nikon AF-S DX 10-24/3,5-4,5G IF-ED är en riktigt bra sådan, liksom Nikon AF-S DX 12-24/4G IF-ED. De är inte billiga men de är heller inte särskilt mycket dyrare än vad tredjepartstillverkarna erbjuder i alternativ men du får objektiv som fungerar med din kamera

Tack för tipsen! Skall kika runt o känna lite på dem!

Det är en djungel med objektiv. Har inte bestämt hur mycket jag vill lägga. Osäker eftersom jag inte fotat vidvinkel direkt innan o vet om jag kommer använda det mycket...

Fick tips på om ett Tamron 10-24 3,5-4,5 som skulle va prisvärt. Någon som har några kommentarer?

ANNONS
Götaplatsens Foto