Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med färgstick, D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Perakowskij

Medlem
Hej!
Har fått ett skumt fenomen på min Nikon D200. Jag fotograferar alltid i Raw + Jpeg, nu har det blivit så att det alltid är ett färgstick i bilderna. Jpeg bilderna får ett rödstick och raw bilderna ett grönstick. Tyvärr så varierar Mängden på färgen i sticket så det är svårt att göra ett allmänt makro för att fixa det. Någon som vet vad det kan vara eller vad jag kan göra åt det?

Tacksam för svar
Per Larsson

Inget jag lade märke till på min tidigare D200, vad använder du för bildstil ?

/kent

Tjenare Kent!
Nej jag är medveten om att det inte är så på alla, var inte så på min heller förut och är inte så på andra d200 som jag prövat, så frågan är ju vad som är felet om det är något jag kan fixa själv eller om det är lasses som gäller? Jag har nollställt kameran så mycket som går och försökt att se om det blivit bättre har dock ej gett något resultat!

Mvh
Per Larsson

Låter mkt konstigt att raw och jpg bilden får olika stick eftersom jpg-bilden skapas på slutet av bildhanteringen. Låter väldigt mycket som fel - jag skulle ta några testbilder (gråkort, vitt kort etc) med olika inställningar på vitbalansen (framförallt auto och det ljus som du har när du tar kortet) och om felet fortsätter - lämna in den på service.

ANNONS
Götaplatsens Foto