Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med MD-4

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Har nyligen införskaffat en MD-4 motor till min gamla F3. I början gick allt bra och jag torrknäppte lite för att pröva att allt lät som det skulle, men efter ett tag så fastnade spegeln i uppläge och slutaren är spänd, utan att det går att "knäppa".

Detta gäller även efter att jag tagit bort motorn.

Därför undrar jag om det finns några gamla F3 användare som skulle kunna hjälpa mig, innan jag blir tvungen att skicka in kameran på lagning.

Mvh NIklas

Liten uppdatering.

Nu har jag fått ner spegeln men det går fortfarande inte att dra fram filmen (nu har jag ju ingen film i...) och det går heller inte att trycka av. Kameran har alltså spänd slutare och det går inte att avfyra.... Ingen motor på....

Mvh Niklas

ps. använder jag mig av den mekaniska utlösaren så fastnar spegeln uppe....

så här står det på http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/f3manual/detail/detail2.htm

Caution: If you advance the film while holding down the backup mechanical release lever, the shutter will fire immediately at the-completion of the film advance stroke, thus wasting a frame. Also if you fail to advance the film completely and then use this lever to trip the shutter, the mirror will remain in the "up" position until the advance lever stroke is completed.

Kan det vara så lätt?

Prova utan motorn först.

M

så här står det på http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf3ver2/f3manual/detail/detail2.htm
Also if you fail to advance the film completely and then use this lever to trip the shutter, the mirror will remain in the "up" position until the advance lever stroke is completed.

Kan det vara så lätt?
M

Ja. Det skulle kunna vara så lätt. Om det inte vore som så att själva "film advance lever" (vad sjutton heter det på svenska!!!) inte går att rubba, som om slutaren redan är spänd.

Kan det finnas andra sätt att: "until the advance lever stroke is completed"???

Mvh Niklas

ANNONS
Götaplatsens Foto