Annons

Problem vid fotografering av små objekt.

Produkter
(logga in för att koppla)

zmulan

Medlem
Hejsan allihopa!
Jag är en person som fotar mer än gärna men har inte tillräckliga kunskaper i teknik eller kunskap om objektiv för att kunna lösa mitt problem utan hjälp.

Min man bygger flygplansmodeller i skala 1:32 Dvs ganska litet.
Jag har idag en Nikon D70s som jag är helnöjd med.

I dagsläget har jag bara en zoom, Nikkor 28-70mm och jag vet inte hur jag ska göra för att få ett helt flygplan i fokus.
När jag fotar så får jag en del av planet helt skarpt men resten blir ju lätt oskarpt.

Bilderna ställs det ganska höga krav på då han ska publiceras i diverse modeltidningar.

Klarar mitt objektiv att få hela objektet skarpt eller måste jag köpa ett annat objektiv? Jag är inne på att köpa Nikkors Micro 105 längre fram. Men jag kikade också på Nikkor 50mm 1.4. Kan dessa objektiv hjälpa mig? Och vad ska jag tänka på annars?
Lär en Novis!

Sätt kameran på stativ och använd en liten bländaröppning (högt bländarvärde) vilket ger stort skärpedjup.

Hejsan!
Tack. Det har vi gjort.
Vi satte det på högsta värdet till och med men det hjälpte inte :(
Något annat man kan tänka på? Kan de objektiven jag räknade upp vara nåt som kan hjälpa mig bättre än zoomen jag har?

Att få hela planet i fokus blir nog kämpigt såvida man inte trixar.

Grundregeln är annars för att få stort skärpedjup:

Minsta möjliga bländare
Så liten brännvidd som möjligt
Så stort avstånd som möjligt till modellen.

Ett macroobjektiv som du pratar om gör inte saken bättre. Ett macro har till uppgift att komma så nära inpå som möjligt och då blir skärpedjupet otroligt kort.

Men om du ställer upp ett stativ. Använder f22 eller liknande, Brännvidd 28 och avståndet såpass så att flyplanet inte blir för litet då tror jag att det skall kunna gå bra. Du kommer säkerligen få beskära bilden ordentligtsedan så att du får en närbild, men det ska nog gå bra

jag tror att problemet som ni har gjort äratt ni går för nära för att fylla ut bilden. Men det går itne, det får ni lösa genom beskärning i datorn helt enkelt.

Då kan det ju vara så att ni är så nära modellen (har så stor förstoringsgrad) att det inte går att få allting i fokus...

Kika på denna sida:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Där kan du räkna ut skärpedjupet. Välj din kamera i listan, mata in brännvidd, bländare och avstånd.

Som exempel, med 50 mm brännvidd, bländare 32 och 50 cm till motivet så blir skärpedjupet ändå så litet som 11,7 cm.

Med 28 mm brännvidd istället så blir skärpedjupet 45 cm, men då blir ju modellen mindre på bilden. men det kanske inte gör så mycket.

Ställ skärpan 1/3 in i det område som du vill ha skarpt, är ett annat tips för att få ungefär samma skärpedjup över hela planet.

Att köpa ett annat objektiv ger tyvärr ingen större skillnad om man vill ha långt skärpedjup för närbilder.

Använd kalkylatorn Robert länkade till - testa exempelvis 28mm på 28 cm avstånd respektive 200mm på 200 cm avstånd. Det ger samma förstoringsgrad (utsnittet blir 24x16 cm i fokalplanet). Använd samma bländaröppning i kalkylatorn - säg f/22 - och se vad som händer med skärpedjupet. Ingen nämnvärd skillnad!

Vad ett nytt objektiv eventuellt skulle kunna erbjuda är möjlighet till att blända ned lite mer. Nu vet jag inte vad ditt zoomobjektiv har för minimal bländaröppning, men ofta är det f/22. Ett annat objektiv kanske går att blända ned till f/32, och det vinner man lite mer skärpedjup på, men förlorar samtidigt bildkvalitet. Vid små bländaröppningar blir tyvärr skärpan lidande (pga diffraktion). Detta märks oftast om man bländar ned mer än ~f/16. Photozone brukar testa objektiv, se ett exempel här på hur upplösningsförmågan hos ett objektiv varierar med bländaröppningen:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_60_28/mtf.png

Hur stora behöver bilderna vara i tryck? Om det inte är helsidor på ~20x30 cm utan mindre bilder så är mitt tips att stå lite längre ifrån så objektet inte fyller ut riktigt hela bildytan. Man behöver inte flytta sig långt bak för att få samma skärpedjup som ett stegs nedbländning ger. Dubbla fotograferingsavståndet (med samma brännvidd) ger över fyra gånger längre skärpedjup. Sedan måste man beskära bilderna, men om det inte är frågan om stora utskrifter kan det nog fungera bra ändå.

Det finns något som kallas "tilt/shift"-optik.. då kan du luta skärpeplanet så det går längs med modellen..

Förutom tilt-shift-objektiv, somkostar en rejäl slant men har förmågan att luta skärpeplanet och ge längre skärpedjup kan man anvvända en kompaktkamera. Fördelen med kompaktkameran är dess mindre sensorer som autoimatiskt ger längre skärpedjup vid samma bildutsnitt, beroende på att kortare brännvidder används. Vid lika valt bländartal ökar skärpedjupet med kortare brännvidd.

Modeller i skala 1:32 eller mindre skalor som 1:72 är statiska objekt som kan fotograferas i en kontrollerad miljö. Om detta görs med en komaktdigital bör den ha manuella inställningsmöjligheter (bländare, tid, känslighet och vitbalans) och självutlösare, samt vara stativmonteringsbar.

ANNONS
Götaplatsens Foto