Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Programmera om ljusmätningen

Produkter
(logga in för att koppla)

-Markus-

Aktiv medlem
Har en fråga kan man programmera om ljusmätningen på en kamera. Det jag syftar på är eos300 har ju ingen spot. Men visst tusan borde det går att programmera om ex utsnittsmätningen så den bara tar mittersta punkten i rutnätet istället för som det är nu när det är 9 tror jag.
Vet någon om nån som gjort det och i så fall vem.
/Mvh Markus

Javisst.. det är bara att ha tag i en servicemanual och sen koppla 220V och in med lödkolv och löda lite. Skrapa bort lite koppar från kretskorten, passa på och höj matningen på motorn så den klarar 3 fps. Efter det är det bara att ta fram släggan och ge den en rejäl känga så skalet kommer på plats. Svetsa sedan.

Voilá.. :p

Hehe.. nä.. men det lär gå bättre att införskaffa en lös mätare...

Nu vet jag inte alls vad det är för ljusmätare i EOS300, men det kan ju hända att ljusmätaren inte är tillräckligt exakt för att kunna mäta så låga ljusnivåer som man får från typ 1% av bildytan.

Hur stor del av bildytan tar utsnittsmätningen?

Fel av mig 5 inte 9 rutor mäter den med.

Kring 10% är det väl.

Ja i och för sig kan det ju vara det att dom inte gjort den mindre för att det krävs en bättre mätare då.

Angående jeppe är inte du forumvärd borde inte du då försöka hålla en klass som är lite högre och inte flumma på helt seriösa förslag. Även om jag förstår att det inte var illa menat. Risken är bara att det blir en massa oseriösa inlägg lite här och var på en annars bra sida.

Om det bara är en mjukvaru justering så är det nog rätt många som skulle ta chansen och fixa till sin kamera

Senast ändrad:
Hej

Om jag inte minns fel kan man inte ställa ljusmätningstypen själv fritt.

I alla moder utom manuell gäller evaluerande men den tar hänsyn till den aktiva fokuspunkten.

Vid manuellt så kör den med centrumvägd evaluerande, dvs samma men tar mittpunkten.

Men......

Använder du AE ( * ) knappen för att låsa mätningen går den plötsligt över till Partiell mätning, 9.5% med mittpunkten som utgångsläge.

Detta för att du skall kunna styra mätningen i svåra situationer, tex baklysta objekt osv.

Roine

Det är precis den hä rmätningen som jag undrar om det går programmera om till att bara använda mittpunkten.
Om jag inte missförstått det helt fel har eos300 35 zoner för ljusmätingen. På bilden i instruktionsboken så är 5 markerade och om det gick att använda sig av en så skullle det bli en liten spot mätare.
Dock är det ju det där om den klarar av det.

roinek skrev:
Hej

Om jag inte minns fel kan man inte ställa ljusmätningstypen själv fritt.

I alla moder utom manuell gäller evaluerande men den tar hänsyn till den aktiva fokuspunkten.

Vid manuellt så kör den med centrumvägd evaluerande, dvs samma men tar mittpunkten.

Men......

Använder du AE ( * ) knappen för att låsa mätningen går den plötsligt över till Partiell mätning, 9.5% med mittpunkten som utgångsläge.

Detta för att du skall kunna styra mätningen i svåra situationer, tex baklysta objekt osv.

Roine

Hej

Det går inte.

Man har 35 ljusmätningspunkter, samt 7 fokuspunkter, thats it!

Tänk bara på att det är lurigt med aktiv fokuspunkt.

Ofta gör i alla fall jag så att jag alltid använder den mittre AF punkten, den är känsligare och ger exaktare och snabbare AF.

Sedan komponerar jag om, dvs flyttar motivet, då mäter jag ju plötsligt inte motivet längre, den aktiva fokuspunkten ger ju tonvikt åt mätningen och pekar nu garanterat inte på motivet längre.

Detta är en ännu större fälla med blixten, har du motivet nära, bakgrunden ett djupt rum, så blir ju objektet kritvitt då blixen får sin info i exponeringsögonblicket, och då pekar antagligen den aktiva fokuspunkten på ett svart hål på sidan om objektet.

Hoppas du hänger med.

Så det blir nog att stega upp i EOS modellerna, eller mäta separat.

Roine

Hej

Då har du ju inga problem, mät med 5:an, fota sedan manuellt med 300:an.

Har själv en D60, en EOS 3 samt en 300. Har 300:an som backupkamera.

Annars är min erfarenhet att 300:an är extremt bra på att mäta, det skall till mycket för att man skall lura den så att en DIA blir helt oanvändbar.

Att fota vid havet med reflexer från vatten och samtidigt ha relativ vit sand, typ Tenneriffa, kalrar den inte av, då blir allt minst 1 - 1.5 steg för ljust.

Roine

Ber om ursäkt för mitt inlägg Markus. Men det lät lite roligt. Fokuseringspunkterna är inte kopplade till ljusmätaren på 300:an. Det enda du möjligen isåfall (men det tror jag inte) skulle kunna göra är att koppla bort de omgivande fälten i utsnittsmätningen.

Men har du en EOS 5 är ju problemet löst.

Ps. Även om jag är forumvärd så deltar jag aktivt i forumet, något som kanske inte är så vanligt. Jag är ju bara människa :)

Mvh

Jeppe

Hej Jesper

Är du säker på att fokuspunkterna inte är kopplade som jag beskrev det.

Ang forumsvärdar så har vissa andra forum så att man har dubbla login, ett som medlem och ett som värd så man kan vara svensson också och det underlättar respekten för ev korrigerande anvisningar......

Roine

Hej igen Jesper

Har hittat min EOS 300 manual, du har fel!

Sidan 41:

............ Motivets läge och ljusreflextion, bakgrund, ljusförhållande, motljus och den aktiva fokuseringspunkten påverkar .....

Roine

Japp påverkar ja... Den evaluerande mätningen påverkas av den valda fokuspunkten. utsnittsmätningen sitter däremot i mitten...

Så mitt svar var felaktigt.. jag trodde vi diskuterade den partiella mätningen..

Men det kanske visar sig att även den partiella är länkad?

Jag menar den fasta ljusmätningen på 10% som är fixerad mot mitten, den borde kunna göras om så den endast använder 1 ruta vid ljusmätning markerad med XX.

|__|__|__|__|__|__|__|
|__|__|__|__|__|__|__|

Jesper ingen fara.

Hej Jesper

Du är ett politikerämne ;-)

Den partiella, om jag nu skrev rätt i första inlägget, tar hänsyn som där beskrivs, dvs den i mitten. Om jag nu minns rätt, det har jag inte kollat i manualen.

Satsa på en riktig spotmätare i stället. Finns ganska ofta begagnade 1 grads mätare för 600 -900 :-. Garanterat bättre precision än du får med en ombyggnad och den är inte gratis (ombyggnaden alltså). Själv använder jag alltid lös spotmeter även om jag har en inbyggd i kameran (F5). Varför då? Ja, det är inte så jättekul att stå och vifta runt med hela kameran, allra minst om den står på stativ. En liten (ja förhållandevis) mätare som man har i fickan eller i rem hängande på handleden när den inte används är garanterat mycket snabbare och bekvämare. Ja ja jag vet. Nu kommer en massa människor att tjoa att de har minsann spotmätare i kameran och det är så bra....Jag kan då säga: Joha ja. Men jag har både och - och har testat båda varianterna....
Us

Sonnaren skrev:
Finns ganska ofta begagnade 1 grads mätare för 600
Ofta är väl en sanning med modifikation. Ser du en i närheten av det priset så får du gärna slänga iväg ett e-brev så sväljer jag den direkt :)

Förmodligen så ligger 300s programvara på eprom och inte flash det gör att du får byta ut epromet och skriva ny programvara till kameran. Det kan ju vara ganska kul iofs om man som jag är intresserad av lågnivåprogrammering men ett snarast omöjligt projekt eftersom man inte har någon 300 som sitter i labbänk. Risken att Canon säljer en sån till dig är obefintlig.

ANNONS
Götaplatsens Foto