Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Projektarbete- Naturfotografi- hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

LisaR

Ny medlem
Som projektarbete tänkte jag som slutprodukt ha en utställning med naturbilder. Mitt enda problem nu är att jag börjar få panik över att jag inte har varit så aktiv under sommaren och det känns som att jag därför har missat många snygga fotochanser på olika arter på t.ex. Insekter mm. Därför undrar jag om ni kan komma med tips på vad ni fotar i naturen nu under hösten. Vad har naturen att erbjuda för arter under hösten?
Jag känner verkligen att jag har fastnat och kommer ingenstans. Jag har aldrig haft så dåligt med inspiration eller någonsin så svårt att ta mig ut och fota. Snart måste jag byta projekt om jag inte kommer igång ordentligt.
 
Det beror lite på när du har ditt slutdatum. Vi som gillar naturfotografi brukar se fram emot hösten när alla vackra höstfärger börjar dyka upp. Hösten är också dimmornas tid, mycket effektfullt. Detaljbilder av löv och svamp t ex.

Jag tycker du ska fråga dig själv vad höst är för dig och försöka jobba med det temat. Är det trögt så titta på andra naturfotografers bilder och låt dig inspireras. En bra sida är Naturfotografernas hemsida http://www.naturfotograferna.se/ Där finns kalender från olika år och årstider, dessutom länkar till medlemmarnas sidor där du kan hitta mer inspiration. En annan bra sida är Photonaturas hemsida http://www.photonatura.se/ En annan förening för duktiga naturfotografer.

Lycka till
Gunnar
 
Tack för era svar! Jag har funderat lite under dagen och det känns lite bättre idag.
Jag har fram till v. 16 på mig så det ska väl egentligen inte vara något problem jag har nog bara kört fast. Så tips och idéer är verkligen uppskattat!
 
Som Gunnar-E skriver "vad är höst för Dig". Hösten är den tid då naturen går till "kojs". Varför inte leta upp en skogsstig, lagom längd och sedan fotografera "allt" som finns utefter den. Både stort som smått. Kan då även pågå hela året. En tanke som finns hos mig själv. Kan bara hålla med Gunnar-E om naturfotografernas sida.
 
Hej Lisa!

Och vilket kul projektarbete du valt. Jag tänker så här. Nå't har fått dig att välja naturfotografi som projektarbete så jag antar att du tycker att det finns något riktigt kul med naturfotografi. Därför tror jag det blir enklare och bättre om du tänker igenom vad är det du tycker är allra roligast. Är det att jaga småkryp? Är det att klättra högt upp på ett berg för att få den där underbara vyn över ett landskap? Är det att fota knotiga detaljer på gamla fjällbjörkar? Kanske det är värt att jobba några helger med nå't annat så kan du spara ihop pengar för att köpa dig lite tid i ett gömsle (örnar, duvhökar, kråkfåglar)? Du kanske är förtjust i vatten, och prövar dig fram med olika slutartider för att få fram olika effekter på vatten i rörelse? Prova motljus, sidoljus, medljus.

Om du inte har några favoritmotiv utan gillar alla slags växter, djur och landskap kanske du istället föredrar att experimentera på andra sätt. Du kanske gillar effekten av att smeta vaselin (eller andas) på frontlinsen (sätt på ett filter först så blir det mycket lättare att göra rent efteråt) och få drömska bilder, eller kanske gillar du rörelseoskärpa och bestämmer dig för att med en panorering fånga det där vajjande höstlövet när allt annat suddas ut till en snygg gulröd "suddrandig" bakgrund?

Min tanke är bara att det blir alltid lättare om du gör det just du tycker är kul med naturfotografi. Då ökar dessutom chanserna att det blir bra, du kommer vilja lägga mer tid på projektet och säkert blir du mer nöjd!

Och som Gunnar så klokt skriver - titta på massvis av bilder, låt dig inspireras av andra :)

Lycka till!
/Johan
 
Jag är verkligen jättetacksam för att ni tar er tid att svara, och jag blir jätteglad för era tips och idéer. Det hjälper mig verkligen att få igång fantasin och börja fundera över vad det är jag egentligen vill få ut av mitt projektarbete!
 
tänk också på att visst är hösten färg- och effektfull men vintern! vintern är dramatisk, regn, snö och svinkallt. om vintern blir så fin som förra året (och kanske beroende på vart du bor) så blir det ju underbara naturbilder på en sovande natur under ett snötäcke.
som sagt däggdjuren och de övervintrande djuren. det är ju facinerande att se fåglar som klarar sig den långa vintern igenom.

tips föresten om du vill slänga in pengar i ditt arbete, så finns det lite alternativ: arbete som ovan sagt, sälj gammalt guld till postalgold eller något annat på intenet eller framför allt sök pengar av skolan! bara gör det nu, eftersom sådant kan ta tid och du fårpengarna först till våren, kolla också upp mindre stipendier från skolan eller i komunen. är det inte några jättesummor behövs det inte heller så mycket arbete för att söka dem.

tycker ditt projektarbete låter helt underbart, idé av guld! ha så himla roligt och lycka till nu!
 
ANNONS