Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

PTassembler kan inte skapa panoramabild eller preview

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag har just laddat hem PTassembler och testar att skapa en panoramabild. Allt går bra fram till att jag ska skapa den slutliga bilden. När jag klickar på "Preview" eller "Create" så händer ingenting.

Jag har provat att ange olika preview applikationer under Preferences men vad jag än anger så händer absolut ingenting när jag klickar på Preview-knappen.

När jag klickar på "Create" så får jag upp en dialogruta där jag kan välja namn och mapp för den slutliga filen, men när jag sen klickar på Spara så sparas aldrig någon fil.

Vad gör jag fel? Vad har jag missat?

Problemet löst. Det visade sig att jag hade en för gammal version av PanoTools installerad sedan tidigare.

Undrar lite....funkar det programmet bättre än PS? Jag testade just att göra en panorama i PS och jag tyckte det gick hyfsat iaf..

http://www.catherine.se/bilderna/panorama-copy.jpg

Visst blev det en del skarvar som jag borde pilla i, men detta var mest ett test. Skaffade ett progg som hette Photistitch tidigare, men jag begrep mig aldrig på hur det fungerade, så nu ligger det mest å skräpar.

/Catherine

-Catherine- skrev:
Undrar lite....funkar det programmet bättre än PS? Jag testade just att göra en panorama i PS och jag tyckte det gick hyfsat iaf..

http://www.catherine.se/bilderna/panorama-copy.jpg

Visst blev det en del skarvar som jag borde pilla i, men detta var mest ett test. Skaffade ett progg som hette Photistitch tidigare, men jag begrep mig aldrig på hur det fungerade, så nu ligger det mest å skräpar.

/Catherine

Du har ju lyckats jättebra med den bilden. Jag har också hållit på med PS verktyg och börjar kunna få hyggliga resultat men ditt är bättre.
Har du lust att beskriva lite hur du burit dig åt för att gömma skarvarna så bra?

"Enklare" landskaps-panorama brukar gå bra i PS, men om man tar bilder på arkitektur, eller matris-panorama så har jag aldrig fått bra resultat i PS. Testa AutoStitch (helt automatiskt) eller kombinationen PanoramaTools/PTAssembler/Autopano/Enblend.

Sök här i forumen så finns det många trådar i ämnet.

BugEyes skrev:
Du har ju lyckats jättebra med den bilden. Jag har också hållit på med PS verktyg och börjar kunna få hyggliga resultat men ditt är bättre.
Har du lust att beskriva lite hur du burit dig åt för att gömma skarvarna så bra?

Bilden i exemplet är mitt första försök till panorama och igentligen bara ett test, då jag tog alla bilderna på frihand. Men resultatet blev över förväntan.

Bilden är sammanfogad av elva tiff-bilder framkallade direkt ut raw-format. Vid fototillfället låste jag exponeringen på första bilden och tog bilderna på samma värden alla bilderna igenom Jag har inget gjort ngt åt bilderna innan sammanfogningen.

Det blev en del diagonala skarvar ändå, främst då på himlen. Dessa har jag åtgärdat genom att först använda lagningsverktyget och sedan clona med mjuk pensel på en opacitet mellan 10 och 30.

Skarvarna i gräset har jag inte gjort ngt åt ännu, då jag inte hittat ngn metod som funkar tillfrestställande. Att använda samma metod som på himlen tyckte jag inte blev bra, restultatet kändes "kluddigt". Jag funderar på att klippa och klistra istället, men har inte bestämt mig.

Bilden är ju som sagt bara ett test och jag lägger hellre ner arbete på en bild med annat motiv :)

/C

erro_67 skrev:
"Enklare" landskaps-panorama brukar gå bra i PS, men om man tar bilder på arkitektur, eller matris-panorama så har jag aldrig fått bra resultat i PS. Testa AutoStitch (helt automatiskt) eller kombinationen PanoramaTools/PTAssembler/Autopano/Enblend.

Sök här i forumen så finns det många trådar i ämnet.

Ok, jag skall kolla runt lite efter de programmen och kanske ladda ner och testa när jag har några bilder som passar att använda.

Tack!

/C

Catherine: ditt panorama hade du kunnat fixa med Autostitch helt automatiskt, inklusive blandning av skarvar, passning av bilder och eventuella kompenseringar av ljushet och vinjettering. Programmet fixar allt åt dig automatiskt.

erro_67 skrev:
Catherine: ditt panorama hade du kunnat fixa med Autostitch helt automatiskt, inklusive blandning av skarvar, passning av bilder och eventuella kompenseringar av ljushet och vinjettering. Programmet fixar allt åt dig automatiskt.

Låter smidigt som tusan, jag skall testa det nästa gång :)

/C

ANNONS
Götaplatsens Foto