Annons

Publicering av smygfoton.

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller publicering av personuppgifter (t ex bilder) på internet gäller PUL, inte YGL.

Nu låter det som om det vore förbjudet att publicera personuppgifter på nätet och så är det ju inte.

Jag skulle säga så här. YGL gäller i princip alltid. PUL gör vissa inskränkningar i yttrandefriheten, exempelvis om uppgifterna kan anses som kränkande i juridisk mening.

enligt mig gick det inte att känna igen personerna. då bilden var tagen bakifrån. man såg. endast att någon hånglade med någon, man såg en väska. men tydligen så var det någon som kände dom då denne person var på samma krog. och NEJ, jag skrev inte inlägget för att få uppmärksamhet. skrev vad jag kände för stunden.

och ja, jag är medveten om det du skriver men nu har detta hänt. kan inte göra mer än ta bort bilden.

Det här handlar om två olika saker som står mot varandra, dels din rätt att uttrycka din mening och dels behovet att skydda folk mot kränkning.

Det finns en mycket starkt stöd i grundlagen för att man ska få tycka, tänka och uttrycka vad man vill. För att inskränka en så viktig rätt måste det ligga en del i den andra vågskålen.

Vid publiceringen kan inte du ta hänsyn till alla eventualiteter som kan uppstå vid en publicering. Du har agerat när du väl fått reda på en konsekvens som du inte kan känna till. Det är uppenbart att du ansträngt dig att behålla personerna anonyma.

Idag har man skrivit om PUL så att det krävs att skadan är allvarlig. Men tittar också på om det finns en vilja att skada.

Jag tolkar inte det som att du vill skada dem och man får nog faktiskt räkna med att man kan fastna på en bild om man går på krogen. Utifrån detta har jag svårt att se att du skulle kunna bryta mot PUL.

Vad du sen tycker är etiskt med tanke på de reaktioner du får är en annan sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto