Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda Hårddisken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wupi

Aktiv medlem
Idag när jag skulle starta min dator ville den inte starta, det visade sig vara hårddisken som var trasig. Såklart hade jag inte sparat bilderna som var tagna i augusti månad. :(
Vet någon om det finns en chans att man kan laga hddn så att man kan få tillbaka bilderna eller finns det någonstans man kan lämna in trasiga hårddiskar och få data räddat?

Mvh Erik

Hej Erik!

Det är verkligen trist när det händer.
Genom mitt arbete har jag skickat 2 st HD till DIGIsave:
http://www.digisave.dk/main-se.html

De har kunnat ta fram all information som fanns på dem. Priset beror på om/hur mycket de kan rädda från din HD.

Lycka till från Bengt Hedberg

Wupi skrev:
tack :)

Fast frågan är om det är värt 1000kr för ca 100 bilder.

Om du inte vill betala så mycket, kan jag rekommendera följande program: http://www.active-undelete.com/

Ett virus pajade registret på min hårddisk och jag lämnade in den på ett ställe där dom körde DYRA maskiner för att rädda datan, men utan resultat.

När jag kom hem surfade jag runt lite på nätet och hittade denna billiga programvara som fått bra betyg i tester. Tänkte testa lite mest på skoj, hade ju liksom inget att förlora. Köpte den för det facila priset av 39.95$. Körde programvaran på den skadade disken och den hittade ca 90% av all gammal data. Hittade även data som jag raderat för länge sedan och skrivit över flertalet gånger!! Kan verkligen rekommenderas!

Magnus

Har du tur är det bara windows installationen som påverkas av kraschen. I så fall skulle du kunna flytta HD:n till en annan dator och koppla in den som slave. Sen är det bara att starta den andra datorn och kopiera alla filer från den skadade HD:n som fortfarande går att läsa.

Lycka till
/Ognjen

Hittade även data som jag raderat för länge sedan och skrivit över flertalet gånger!!

Har jag väldigt svårt att tro. "Raderad" data har fått informationen som pekar var på hårddisken den ligger, raderad. Det finns alltså kvar men datorn "vet inte var". Har datat skrivits över (framförallt flera gånger) finns den inte kvar. Det som inte finns, är väldigt svårt att hitta.

m_lindstrom skrev:
Har jag väldigt svårt att tro. "Raderad" data har fått informationen som pekar var på hårddisken den ligger, raderad. Det finns alltså kvar men datorn "vet inte var". Har datat skrivits över (framförallt flera gånger) finns den inte kvar. Det som inte finns, är väldigt svårt att hitta.

Hur förklarar man då att ex. bilder som raderats för flera år sedan hittades? Eller mp3 och avi-filer som raderats för flera år sedan hittades? det var alltså inte nån enstaka fil, utan det rörde sig om bra många gb. Nån gång måste väl filerna skrivas över, eller finns det oändligt med utrymme på en hårddisk? Har aldrig förstått det riktigt.

"Informationen som pekar på hårddisken" kallas på svenska för lokaliseringstabell, och när något slängt och sedan raderats från paperskorgen så raderas endast pekaren i lokaliseringstabellen. Rå datat ligger kvar tills det behövs mer hårddiskutrymme för det du spar ner/om eller installerar. Sen kan även data du skrivit över plockas fram beroende på vad som är överskrivet med vad. Desto fler överskrivningar, desto dyrare program/tjänst behövs för att läsa av..

Ibas är ett världskänt bolag då det gäller dataräddning, som rekomenderas då allt verkligen har skitit sig som vid en brand eller annat. De är bäst, och tar betalt därefter. Men har även ett programm de säljer, EasyRecovery, samt en "online recovery" av någon form.

mvh
Håkan

h.pettson skrev:
"Informationen som pekar på hårddisken" kallas på svenska för lokaliseringstabell, och när något slängt och sedan raderats från paperskorgen så raderas endast pekaren i lokaliseringstabellen. Rå datat ligger kvar tills det behövs mer hårddiskutrymme för det du spar ner/om eller installerar. Sen kan även data du skrivit över plockas fram beroende på vad som är överskrivet med vad. Desto fler överskrivningar, desto dyrare program/tjänst behövs för att läsa av..

Ibas är ett världskänt bolag då det gäller dataräddning, som rekomenderas då allt verkligen har skitit sig som vid en brand eller annat. De är bäst, och tar betalt därefter. Men har även ett programm de säljer, EasyRecovery, samt en "online recovery" av någon form.

mvh
Håkan

Det var Ibas som misslyckades med min. Med tanke på vad denna teknik kostar är det anmärkningsvärt att en mjukvara för 40$ klarar det bättre.

h.pettson skrev:

De har nyligen startat en tjänst som riktar sig mot privatpersoner - Data recovery clinic - där de verkar ha ett fast pris. Visserligen kan även det kännas lite dyrt men det man inte har på backup får man ha i plånboken...

mange78 skrev:
Vet inte med säkerhet. Men jag vet att jag åtminstone fyllt hårddiskutrymmet två gånger efter att dessa filer raderats.

Filerna har inte blivit överskriva helt enkelt. Det finns mig veterligen inget företag idag som påstår sig fixa det och då kan de plocka isär hårddiskarna och läsa skivorna med speciell utrustning. Att ett program som kör i en vanlig dator skulle kunna fixa det är bara löjligt att tro.

Arctic skrev:
...Att ett program som kör i en vanlig dator skulle kunna fixa det är bara löjligt att tro...

Inte löjligt, men man saknar nog kunskapen om hur lagring på en hårddisk fungerar.

Har fö läst att man kan spåra "gammal" och överskriven data genom att noggrant läsa magnetspåren.

Moderna myter

Att man skulle kunna läsa gammal information som varit överskriven (flera gånger dessutom) från en hårddisk är en seglivad myt.

Här finns ett bra resonemang om varför det i praktiken är omöjligt att återskapa överskriven data:http://www.actionfront.com/ts_dataremoval.aspx. Leta efter "CAN OVERWRITTEN DATA BE RECOVERED?" längre ned. Slutsatsen är att det inte finns någon känd teknik för att återskapa överskriven data.

Däremot är det besvärligare än man tror att helt säkert skriva över all data på en disk. Något som förmodligen bidragit till att hålla myten vid liv när gamla filer som man trott varit förlorade "magiskt" har återuppstått.

Arctic skrev:
Filerna har inte blivit överskriva helt enkelt. Det finns mig veterligen inget företag idag som påstår sig fixa det och då kan de plocka isär hårddiskarna och läsa skivorna med speciell utrustning. Att ett program som kör i en vanlig dator skulle kunna fixa det är bara löjligt att tro.

Jo, jag har fel, det fattar jag.

Men vart tar datan vägen då? Det här är för mig helt obegripligt, och ingen har hittills kunnat förklara det för mig heller. Om man har en disk på 320gb. Sen fyller man den med 150gb. Sen raderar man 150gb, fyller den på nytt till bredden. Raderar, fyller den på nytt. Dessutom formaterade jag disken efter att den kommit tillbaka från rep.

Trots detta hittar den alltså filer från långt tillbaka i tiden. Hur fanken fungerar det? Datan består ju ändå av ettor och nollor som måste ta nån form av plats. Och hårddisken har ju en begränsning i nån viss fysisk mening. Så vart hamnar datan då? Finns det typ en "reell" kapacitet av 1tb eller liknande i en hårddisk på 320 gb?

Jag köper att jag tror nåt som är löjligt, men söker en förklaring till detta. Att bara säga att "så kan det inte fungera" är för mig lika löjligt som att tro att det kan fungera.

Magnus

När du raderar data fungerar det som att ta bort registerbladet i en pärm.
Datan finns kvar, men datorn kan inte hitta den om man inte berättar för den att inte _bara_ kolla i registerbladen.

Hur raderar du? Med vad fyller du "till bredden"? Har du verkligen fyllt på "till bredden"? En "normal" radering skriver inte över data, den tar bara bort några pekare till datat. En formatering sker inte heller på någon låg nivå (ettor och noller) utan är mer en strukturering av disken av operativsystemet. De flesta OS har en area för tillfällig data där kopior av filer kan ligga och som inte nödvändigtvis skrivs över när du fyller på "till bredden". De kan överleva en formattering också

Det är en hel vetenskap att faktiskt och säkert radera en hårddisk:)

Det finns hjälp!

Kan varmt rekomendera http://www.file-recovery.net/features.htm.

Min externa disk var helt plötsligt opartitionerad...
Denna mjukvara i Pro version kostade mig 319 kr och jag kunde återskapa allt.

Du kan ladda ner en demo och testa om det funkar innan du köper. Sen är det bara att betala och du får en nyckel som öppnar programmet.

I och med att disken var helt opartitionerad så var jag tvungen att skapa en ny partition innan windows ville erkänna disken. OBS jag formaterade den INTE!
Därefter hittade mjukvaran min gamla partition samt alla filer. (300GB helt full disk)
Sen var det bara att köra recovery till en annan disk. Detta tog hela natten.

Och nu har jag hjälpt en gammal kollega med en disk och han blev så glad att han gav mig 500:-
Så det var ett lönsamt köp!!

Lycka till!!

Senast ändrad:
Om det gick att läsa data som är överskriven flera gånger så skulle man alltså kunna klämma in tex 200GB med data på en 120GB disk...
Det är ju då bara att köra recovery programmet för att plocka ut filerna. Yes! Nu har jag äntligen löst mina utrymmes problem!

OBS detta kommer INTE att fungera så prova för fasiken inte detta hemma! Iaf inte med data du vill ha kvar...

Har kört flera program för att fixa diskar med crasha MBR. Jag glömde bort att stänga av den schedulerade autodefragen vilket skapade problem vid återskapandet av filerna. Började titta på en film som jag trodde jag räddat men efter 5 min så blev det en helt annan film istället...
RecoverMyFiles fungerade bäst för mig men det var 2-3 år sedan. Fick tillbaka saker som jag deletat men inget som var överskrivit eller flyttat av defraggen. Shit happens!

ANNONS
Götaplatsens Foto