Annons

Redigera HEVC från EOS R5?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Fyller på lite info.
Jag testade idag att göra en "snällare" konvertering av HEVC till H.264 med Handbrake. Man drar ned kvaliteteten och får minskad bitrate.
Första intrycket är att det ser mycket bra ut med Clog och att det flyter bra i Vegas.
Jag är nöjd och tror att det blir användbart för mig.
Case closed.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej igen.
För den som bryr sig så tappar man färgdjup i Handbrake vid konverteringen av R5s HVEC 10 bit 4:2:2 till att det blir 4:2:0.
Det märks direkt att videon får hårdare kontrast med mer svärta och även ljusare i det ljusa. C.log- video ser nästan normala ut med mindre "log-slöja" efter konverteringen.
Tåls att tänka på även om resultatet efter redigeringen trots detta blir bra.
I alla fall efter min måttstock.

Jag gillar att filma med kameran. Främst imponerar autofokusen.
Ett litet smakprov men inte i 10 bit utan vanlig standard 4K IPB H.264 nedklippt till HD1080:
 

mikoto

Aktiv medlem
Kul! Väldigt stabil video trots att den iaf ser helt handhållen ut vid filmningen. Vad för iso körde du med? Det ser ut att vara ganska ont om ljus i rummet men det ser skapligt ut ändå.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kul! Väldigt stabil video trots att den iaf ser helt handhållen ut vid filmningen. Vad för iso körde du med? Det ser ut att vara ganska ont om ljus i rummet men det ser skapligt ut ändå.
Med RF 24-105/4 blir det stabilt handhållet.
Auto-ISO fungerar bra och följer med mjukt och smidigt när ljuset ändras.
Det jag saknar från Lumix GH5 är waveform som säger mer än ett histogram.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fyller på lite info.
Jag testade idag att göra en "snällare" konvertering av HEVC till H.264 med Handbrake. Man drar ned kvaliteteten och får minskad bitrate.
Första intrycket är att det ser mycket bra ut med Clog och att det flyter bra i Vegas.
Jag är nöjd och tror att det blir användbart för mig.
Case closed.
Jag skulle konvertera till prores istället. Mycket bättre för att klippa med
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Gratisprogrammet Handbrake fixar inte Prores (vet heller inte om Vegas i Win10 grejar det heller)
Däremot testade jag nu att konvertera till något som heter AMD VCE (MP4) som ger 8 bit och konverteras väldigt snabbt. Det ser lovande ut. Verkar passa min processor Ryzen och grafikkort Radeon 500-serien alldeles utmärkt.

Återstår nu att köra lite HQ mot standard 4K för att se den praktiska skillnaden. Hur det skiljer sig kvalitetsmässigt i skärpa, främst när jag behöver beskära och förstora i redigeringen.
 

MikSwe

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt när du säger att du inte använt HEVC. Det är det jag har problem med.
Annars fungerar det bra.
Det var det jag menade. Trots uppladdning av Microsoft HEVC codec så blir det ingen skillnad. Därför använder jag inte det filformatet i kameran utan håller mig till det som min utrustning kan klara av att hantera.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är tydligen Canons egna knepiga codec 10 bit H.265 4:2:2 som är stötestenen. Väldigt många har problem med denna udda codec som endast vissa program hanterar med de kraftfullaste datorerna. Vanligt är att man konverterar till 4:4:0 som upplevs tidskrävande och omständigt.
Tråkigt tycker jag och respektlöst av Canon att försvåra för väldigt många. Naturligtvis handlar det om pengar på något sätt.
För min del är problemet värre än strulet med överhettning, och det kunde undvikas med en annan codec.
 
ANNONS