Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Risken att bli lurad

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är lite svårt att handla med kort utan att lämna ut kortuppgifterna. Oavsett ifall det sker med slip-maskin, magnet, blip eller inknappning i formulär, så måste betalmottagare få kortuppgifterna.

Inloggningsuppgifter håller jag med om. Dessa ska ingen annan få tillgång till.
Jag använder ett specifikt kort (P.F.C) för köp på internet, där beloppet swishas över i samband med köpet. Det är lite av hängslen o livrem men det finns inga pengar att hämta, inga köp går heller att genomföra utan att beloppet finns på kortet. Använder kortet för köp överallt, inom Europa, USA. Rekommenderas..

Läsa om P.F.C https://kreditkortlistan.se/pfc-kort/
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det borde vara olagligt att lämna ut sitt personnummer till andra än vissa myndigheter.
Jag noterade nyss att det inte går att handla av Apohem och Apotek Hjärtat utan att uppge ett personnummer. Även om man inte betalar via Klarna.

Men huvudsaken är väl att det är ett personnummer som är giltigt ...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag noterade nyss att det inte går att handla av Apohem och Apotek Hjärtat utan att uppge ett personnummer. Även om man inte betalar via Klarna.

Men huvudsaken är väl att det är ett personnummer som är giltigt ...
Det där handlar nog mest om att de handlar med mediciner, och de måste veta att det är rätt person som hämtar ut prylarna
 

PMD

Aktiv medlem
Det där handlar nog mest om att de handlar med mediciner, och de måste veta att det är rätt person som hämtar ut prylarna
De levererar i brevlåda eller vid dörren, så det är ingen som kollar vem som tar emot varorna.

Och som sagt så tycks det gå bra med vilket giltigt personnummer som helst.
De använder Klarnas betalningssystem ...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Som de flesta förstår så är Mobilt Bank-ID och Swish i sig en ordentlig sänkning av säkerhetsribban.
Blev nyfiken och gjorde en kort research, menar utvecklingen rullar på och nya knep tillkommer. Läste meningen i länken nedan: – De flesta brotten genomförs faktiskt med bankdosor.

Grundregeln är som sagt att aldrig lämna ut sina uppgifter, kolla de sidor man handlar ifrån och se till att de är tillförlitliga (med giltigt certifikat). Att man alltid uppdaterar sin mjukvara för bästa skydd.

Det läskiga är ID-kapningar, att kriminella stjäl ens identitet. Låter märklig om det går att logga in på samma bank från flera enheter samtidigt. Min bank kräver QR-kod plus bank-ID?

Här två läsvärda sidor i ämnet.


 
Senast ändrad:

David Lundström

Avslutat medlemskap
Visst men uppenbarligen så finns det ju en del som använder Fotosidan som sockerbit:

David skriver ju av anledning har jag förstått: "Vi har flera fall där desperata missbrukare inte bryr sig om att deras namn syns. "

Det finns möjligen målvakter på flera marknader än den där man säljer sig som front för parkeringsböter. "Freedom is another word for nothing else to lose" och om det gått så långt, så finns det nog inte så mycket mer som biter på problemet utom system som inte tillåter och bjuder in till myglet. Folk som inte fruktar samhället straff är i princip immuna för dessa. Med det sagt så är det upp till var och en hur man hanterar detta.

Det är väl det det här handlar om mer än alla de som faktiskt har gott uppsåt. Jag minns händelser jag med där folk varit oväntat ärliga jag med. En gång var jag på Copacabana och badade. Jag bodde i närheten och började gå hem i badbrallorna. Mina jeans hade jag slängt över axeln och när jag gjorde det ramlade en del sedlar ut i sanden efter mig. En liten gatukille som såg detta tog inte pengarna utan samlade ihop dem och kom springande med dem.

.... men vid ett annat tillfälle blev jag av med 16 000 spänn från mitt kort på en italienskägd maffiabar i Ras Nungwi på Zanzibar. Det gick enligt polisen till så att den som snott kortet spelade poker med det på Ladbrookes mot en annan kompisspelare och genom att konsekvent förlora så hamnade pengarna hos kompisen tvättade och klara. Tydligen ett rätt vanligt förfarande numera att använda spel och dobbelinrättningar som tvättomater. Detta var dock innan min bank Nordea tog sig samman och skärpte upp kortsystemen.

Efter Ras Nungwi skrapar jag alltid bort CIV-koderna på mina kort och numera har jag även spärrat för uttag via blipp då jag inte känner för att erbjuda småbusets gratis blippande med mina kort om de eventuellt kommer på driven av misstag.

Det är tråkigt att vi inte lever i något Shangri-La och de flesta som blivit blåsta på ett eller annat sätt som har någon självbevarelsedrift ser nog till att täppa till de hål man ser i systemen och fortfarande finns förvånande många sådana som inte minst handelns effektiviseringskrav skapat. Ett annat som faktiskt också inbjuder till brott är Swish med mobilt bank ID i botten där man krympt säkerheten till en sexställig "permanent" kod.

Om man exv. jämför den med Nordeas bankdosors funktion med personkonto, så måste man där först uppge sitt personnummer och sedan genereras först en sexställig publik kod av banken som bara gäller 40 sekunder. Man måste sedan knappa in denna och dessutom skicka in en fyrställig personlig kod. Därefter genereras en nioställig kod som i praktiken är giltig 40 sek minus den tid det tar att hantera processen. Som de flesta förstår så är Mobilt Bank-ID och Swish i sig en ordentlig sänkning av säkerhetsribban.

Åtminstone Nordea har nu default att man inte kan handla med den låga säkerhetsnivå som gäller på nätet (nummer+giltighetstid+CIV) utan att göra ett aktivt val att tillåta detta. Man kan numera även begränsa uttag så att de enbart kan göras i Sverige istället för Europa eller rent av hela världen. För Swisch och Mobilt Bank-ID kan man åtminstone reglera via webb hur stora uttag man godkänner men man kunde inte stänga av blippandet med mindre än att ringa in och be dem över telefon efter att ha uppgivit säkerhetskod.

I slutänden är det ju upp till oss alla tillsammans både "service providers" och alla deras användare vilka smörgåsbord vi faktiskt bjuder bedrägeribuset på. De ställen där säkerhetsribban upplevs ligga lågt och där bedrägerierna upplevs ge stort utbyte mot låg risk kommer förmodligen dra till sig mer bedrägeribus än de som har en genomtänkt och praktiskt genomförd plan för att stoppa detta.

... och för mig känns det naturligt att inte utsätta mig för onödiga bedrägerier av egen försumlighet , okunnighet och dumhet eller min egen onödiga naivitet. Genom det har mina möjligheter ökat att behålla en öppen och i grunden tillitsfull hållning till de jag möter i livet.

Sedan bor jag i Skärgården och där har vi åtminstone under drygt 10 år varit utsatta för en aldrig sinande ström av stölder av både båtar, verktyg och en hel del annat. Min egen båt stals exv. för ett par höstar sedan och har aldrig återfunnits. Mycket går via tjuvexpressen från Kappelskär till Baltikum. Men tack vare Coronen så har det hittills varit lugnt över ett år nu - peppar peppar. Länge leve Coronan! I någon mån har nog detta fått mig att minnas min pappas ord: Man kan faktiskt inte tro varenda bov om gott! Så folk i Skärgården är numera betydligt mer på sin vakt än när jag kom dit på 60-talet. Då var det få som låste sina hus. Så är det inte numera.
Tack så mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter och råd. Nyligen förstår jag att finansiella transaktioner blir mer komplexa och riskabla. Som affärsman måste jag alltid vara medveten om och reagera snabbt på svårigheter som uppstår. Till exempel hittade jag nyligen en cool översikt över företags lånevillkor på https://foretagslan-finance.se/. Företagslån är ett flexibelt sätt för dig som företagare att öka ditt företags kapital.
 
Senast ändrad:

PerL2

Aktiv medlem
Det borde vara olagligt att lämna ut sitt personnummer till andra än vissa myndigheter.
Vem som helst kan få ut valfri persons personnummer på någon minut eller mindre, helt gratis. Så personnumret är ingen säkerhet i sig i Sverige som det kan vara i vissa länder.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är precis det jag vänder mig emot. I många sammanhang betraktas det som att man har identifierat sig när man har uppgett sitt personnummer.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja, det är precis det jag vänder mig emot. I många sammanhang betraktas det som att man har identifierat sig när man har uppgett sitt personnummer.
I vilka sammanhang då? Inte i kontakten med olika myndigheter, försäkringsbolag, köpeavtal med mera på telefon. Det är bank-ID som gäller. I den fysiska världen måste man också kunna legitimera sig.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
I vilka sammanhang då? Inte i kontakten med olika myndigheter, försäkringsbolag, köpeavtal med mera på telefon. Det är bank-ID som gäller. I den fysiska världen måste man också kunna legitimera sig.
Personnumret är som den publika nyckeln. Alltså ungefär som adressen hem till oss.
Man behöver sedan någon sorts privat nyckel så att inte vem som helst kan kliva in genom dörren.

Det var jag som tidigare tog upp detta med personnummer.
För tio år sedan köpte jag ny tv i butik. Det räckte med att ange personnummer så fick jag åka iväg med apparaten. Faktura kom hem i brevlådan en tid senare.
Jag har också nyligen handlat på nätet där endast personnummer räckte för att kunna lägga beställning. Leverans till postombud och faktura via klarna eller Qliro. Minns inte vilken.

Det är alltså väldigt enkelt att köpa saker bara genom att ange personnummer. Antagligen för att det upplevs som en personlig (och hemlig) mängd siffror.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Personnumret är som den publika nyckeln. Alltså ungefär som adressen hem till oss.
Man behöver sedan någon sorts privat nyckel så att inte vem som helst kan kliva in genom dörren.

Det var jag som tidigare tog upp detta med personnummer.
För tio år sedan köpte jag ny tv i butik. Det räckte med att ange personnummer så fick jag åka iväg med apparaten. Faktura kom hem i brevlådan en tid senare.
Jag har också nyligen handlat på nätet där endast personnummer räckte för att kunna lägga beställning. Leverans till postombud och faktura via klarna eller Qliro. Minns inte vilken.

Det är alltså väldigt enkelt att köpa saker bara genom att ange personnummer. Antagligen för att det upplevs som en personlig (och hemlig) mängd siffror.
Svar nej. Det som gällde för tio år sedan och vid internets barndom gäller inte längre. Det går säkert att hitta på saker med personnummer, men alla myndigheter, företag idag kräver ytterligare konfirmation. Samma gäller med kreditkort. Jag kan dock inte svara för alla kort, men jag har ganska många. Olika bankkort har lite olika säkerhetslösningar, varav bank-ID är ett.

Även om man kommer in i min bank så krävs både bank-ID och QR-kod för bekräftelse av transaktion. Så även om en obehörig kommer in, så måste den kunna legitimera sig vid transaktionen.

Men det läskiga tycker jag är att man bokstavligen har banken på fickan. Med en pistol i nacken har man inget att sätta emot.

Att bara kunna uppge personnummer utan att legitimera sig för köp i butik eller på nätet låter otroligt märkligt.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Svar nej. Det som gällde för tio år sedan och vid internets barndom gäller inte längre. Det går säkert att hitta på saker med personnummer, men alla myndigheter, företag idag kräver ytterligare konfirmation. Samma gäller med kreditkort. Jag kan dock inte svara för alla kort, men jag har ganska många. Olika bankkort har lite olika säkerhetslösningar, varav bank-ID är ett.

Även om man kommer in i min bank så krävs både bank-ID och QR-kod för bekräftelse av transaktion. Så även om en obehörig kommer in, så måste den kunna legitimera sig vid transaktionen.

Men det läskiga tycker jag är att man bokstavligen har banken på fickan. Med en pistol i nacken har man inget att sätta emot.

Att bara kunna uppge personnummer utan att legitimera sig för köp i butik eller på nätet låter otroligt märkligt.
Ja visst är det märkligt. Och om du läst tidigare i tråden så hade du sett att jag för bara några veckor sedan köpte en kastrull från CDON. Det enda som behövdes för att beställa var ett personnummer.
Visserligen kollar de id vid uthämtning på servicestället. Men det har man ju varit med om att de inte ens kollar på kortet. De bara blippar streckkoden.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja visst är det märkligt. Och om du läst tidigare i tråden så hade du sett att jag för bara några veckor sedan köpte en kastrull från CDON. Det enda som behövdes för att beställa var ett personnummer.
Visserligen kollar de id vid uthämtning på servicestället. Men det har man ju varit med om att de inte ens kollar på kortet. De bara blippar streckkoden.
Den som inte kräver legitimation när en vara lämnas ut eller vid köptillfället gör tjänstefel. är 110 % säker. Du kan fråga vilken säkerhetsansvarig som helst.

Även om mina kort ligger öppna kommer inga köp kunna genomföras utan mitt godkännande. Sker så kan jag bestrida köpet. Gör säkert 10-15 köp per månad från hela världen och det är samma procedur varje gång även med olika kort.

De banker idag som inte använder hängslen o livrem vid transaktioner har problem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Den som inte kräver legitimation när en vara lämnas ut eller vid köptillfället gör tjänstefel. är 110 % säker. Du kan fråga vilken säkerhetsansvarig som helst.

Även om mina kort ligger öppna kommer inga köp kunna genomföras utan mitt godkännande. Sker så kan jag bestrida köpet. Gör säkert 10-15 köp per månad från hela världen och det är samma procedur varje gång även med olika kort.

De banker idag som inte använder hängslen o livrem vid transaktioner har problem.
Absolut. Men just nu pratade vi väl om personnummer?
 

kulu51

Medlem
Jag har handlat och sålt fotoprylar här i många år.
Har fungerat utmärkt utom ett köp denna månad.
Nu blev jag inte lurad av säljaren, absolut INTE utan av posten.
Vi gjorde upp affären jag swichade summan och fraktkostnaden. Jag fick kolli id
och började vänta.
Efter en dryg vecka började vi kolla vart paketet var och helt enkelt det hade försvunnit.
jag blev 2600 + fraktkostnad fattigare.
Om man går in och läser villkoren, det finstilta, så har posten inget ansvar för försändelsen.
De övriga fraktbolagen har lite skilda villkor.
Numera så ser jag då till när jag köper att varan är försäkrad, fast det kostar någon krona mer.

Mvh //Kurt
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Återigen, du måste kunna verifiera vem du är vid tex köp på kredit, eller Klarna. Betalar du mer kort går det i realtid och varan är betald.

Det var du som gav exempel på köp av varor med att endast uppge personnummer och jag kommenterade det 🙂
Nej, jag behövde inte verifiera vem jag var när jag köpte kastrullen från CDON. Men ja, jag behövde visa legitimation hos postombudet.

Hela diskussionen startade med någons påstående om att Bank-id har låg säkerhet. Jag vill hävda att köp med personnummer och sedan manuell visering av id-kort har betydligt sämre säkerhet.
 
ANNONS