Annons

Sälja D850:n eller D5:an??

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikT

Medlem
Dags att införskaffa Z9 och delfinansiera med försäljning av endera en D850 eller en D5:a......frågan är vilken hade du sålt av dem och varför? Båda har sina för och nackdelar och har varit bra bra komplement till varandra. Berätta gärna vilken du skulle sälja och varför.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Z9 är ju en spegellös modern D5:a. Som komplement skulle jag därför ha 850:an.

Men om.... det långa dyra telet är för f fattning skulle jag göra tvärs om. D5:an skulle mer eller mindre alltid sitta monterat på det
 

taz_k

Aktiv medlem
Varför inte sälja båda? Är det att du behöver 2 st hus? Jag tänker att Z9 är det bästa av D5 och D850 i en och samma kamera.

Hade jag valt och sälja en av kamerorna så hade det blivit D5. Som tidigare inlägg skriver. Z9 är en modernare ersättare till D5 (som även råkar matcha allt D850 kan göra också).
 

esbtse

Aktiv medlem
Dags att införskaffa Z9 och delfinansiera med försäljning av endera en D850 eller en D5:a......frågan är vilken hade du sålt av dem och varför? Båda har sina för och nackdelar och har varit bra bra komplement till varandra. Berätta gärna vilken du skulle sälja och varför.
Jag siktar på att köpa en D850. Z9 är ju ersättaren till D6. Z8 kommer motsvara en D850 med video.
 

törnan

Aktiv medlem
Personligen hade jag inte sålt någon av dom men frågan är väl om du prioriterar upplösning eller fart? Det är två kameror som även om dom kompletterar varandra är väldigt olika.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om behovet på studs inte är absolut med 2 hus just nu skulle jag sält båda. Behöver du 2 hus just idag? Att sälja båda öppnar för enbart hus med Z fattning. Med ett F hus kvar tvingas man att fortsätta med F objektiv och adapter.

Måste man absolut ha två hus sälj både D850 och D5 och köp en beg Z6 som reserv för under 10.000kr så är man fri att bara ha em fattning.
 

lonian

Aktiv medlem
Du behöver nog specificera vad du använder två kamerahus till idag.

Jag personligen hade sålt båda dslr kamerorna. Är du hundra på att Z9 är din framtidskamera så kör på den.

Snart förväntas det att nikon visar upp Z8 om den nu existerar.
Om den är vad rykten förväntas vara, en ersättare till D850 så kanske en kombo med Z8 och Z9 kan passa för två kamerahus.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är bara du som kan svara på frågan.
Men ett par reflektioner:
JAG kommer aldrig igen köpa en kamera med batteripack. F5´ans batteripack slog mot revbenen när man åkte skidor.
Om det skall hjälpa till med finansieringen så är väl D5´an det självklart mer finansierande valet.
 

ErikT

Medlem
Tack för många kloka inlägg och intressant att se hur de olika resonemangen är. Behov finns av två kamerahus och objektivparken (400/2.8, 70-200/2.8, 24-70/2.8, 16-35/4 m fl tillåter inte ngt snabbt utbyte till objektiv med Z-fattning pga av kostnaden det skulle innebära. Väldigt blandad fotografering från reklambilder, konserter, sport till djur från gömsle mm gör att båda husen har sin plats. Lutar dock mot att först sälja D5:an (prio bildkvalitet som Fröderberg påpekar), snabbheten från D5 ersätts ju av Z9. Sen så småningom byta 850:n -Z?, och successivt utbyta av gluggar.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Tack för många kloka inlägg och intressant att se hur de olika resonemangen är. Behov finns av två kamerahus och objektivparken (400/2.8, 70-200/2.8, 24-70/2.8, 16-35/4 m fl tillåter inte ngt snabbt utbyte till objektiv med Z-fattning pga av kostnaden det skulle innebära. Väldigt blandad fotografering från reklambilder, konserter, sport till djur från gömsle mm gör att båda husen har sin plats. Lutar dock mot att först sälja D5:an (prio bildkvalitet som Fröderberg påpekar), snabbheten från D5 ersätts ju av Z9. Sen så småningom byta 850:n -Z?, och successivt utbyta av gluggar.
Du behöver inte byta ett enda objektiv eftersom du kan använda dina nuvarande med adapter.
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Om du har en Z9 så kommer din D850 och D5 ligga kvar i garderoben nästan jämt, De få gånger dom kommer användas blir det jobbigt i huvudet, allt är så mycket enklare med en Z9, Visst kan man ha kvar objektivparken från förr, men den dagen man köper ett eller två Z-objektiv blir det ett himla sjå att hålla reda på lock och konvertrar och det blir troligen att byta ut nästan alla linser. Dyrt javisst!
 

ErikT

Medlem
Du behöver inte byta ett enda objektiv eftersom du kan använda dina nuvarande med adapter.
Tack jodå det har jag koll på. Det var mest som kommentar på ett tidigare inlägg. Och som John påpekar, ska man hårddra det finns ju egentligen inte ett måste med att byta ut kamerahusen heller men är så klart ändå sugen på att göra det. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Om du har en Z9 så kommer din D850 och D5 ligga kvar i garderoben nästan jämt, De få gånger dom kommer användas blir det jobbigt i huvudet, allt är så mycket enklare med en Z9, Visst kan man ha kvar objektivparken från förr, men den dagen man köper ett eller två Z-objektiv blir det ett himla sjå att hålla reda på lock och konvertrar och det blir troligen att byta ut nästan alla linser. Dyrt javisst!
Att ha en adapter per F-objektiv förenklar. Det blir även billigare än att byta ut alla F-objektiv mot Z-objektiv.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag vill påstå att köra objektiv med adapter blir tradigt ganska omgående. Det blir en knepig balans mellan kamera och objektiv när där är en adapter på på 3cm emellan. Jag tror man ska vara inställd på att byta sina objektiv till Z med undantag för 400/2.8 som blir ruskigt dyrt att byta.
 
ANNONS