Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sälja eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Steron70

Aktiv medlem
Har ett litet problem hur jag skall göra.
Har idag en bra Nikon utrustning med D800 samt blixtar objektiv osv.
Saken är att jag inte kommer att kunna använda något på ett år och kommer således ej heller att fota något under denna tid.
Ska jag behålla grejerna eller sälja och köpa när jag är tillbaka. Jag skall fortsätta fota igen men efter cirka 13-14månader och kommer under denna tid inte använda dom.
För nackdelar osv?

Fördelen är väl att du slipper tänka på grejorna ett helt år.
Nackdelen är att det kommer att bli dyrt. Dina grejor lär du inte köpa billigt ens efter ett helt år.

Har du råd att behålla grejorna så bör du göra det.
Det är skillnad om du inte behöver utrustningen om ett år.
Tvekar du på om du ska använda samma grejor om ett år så är väl det bästa att sälja nu.
Att sälja prylarna nu för att sedan köpa samma utrustning om ett år verkar inte vara någon bra idé.

Sälj prylarna såklart, sen om ett år när du behöver samma kamerahus igen så köper du ett begagnat för ett par tusen mindre än du sålde detta för.

Hus skulle jag sälja utan att tveka.

Sitter du på riktigt bra glas kan de vara värda att behålla, lite beroende på vad det handlar om.

Finns nog en och annan fd 17-35-ägare som kan intyga att vissa objektiv gör man bäst i att ligga på.

Samma sak med ex 105/135 DC-objektiven. De dyker i stort sett aldrig upp på begmarknaden, och frågan är hur länge de finns att köpa nya.

Har du vanligt förekommande AF-D-glas som fått uppföljare (ex 85:eek:rna) kan det vara värt att sälja, och köpa beg AF-S om ett år.

Se bara till att du sätter undan pengarna på ett konto/fondkonto med hög avkastning, som du inte får röra på ett år.

Är du det minsta som mig får du börja från noll om ett år annars ;-)

du är yrkesfotograf o ska sälja dina yrkesredskap? vad ska du jobba med för kamera då? Oavsett 13-14 månader är inte så lång tid o ingen ny (D800) kommer hinna komma eftersom den precis nyligen kommit ut. Behöver du pengarna så säljer du men det blir knappast någon ekonomisk vinst att sälja o sedan köpa igen allt om 13-14 månader.

ANNONS
Götaplatsens Foto