Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sätta ihop vykortscollage

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Jag ska inte göra ett vykort, men behöver sätta ihop ett par bilder till en websida så resultatet blir som ett klassisk turistvykort. Ska inte vara några mellanrum mellan bilderna.

Jag vill lägga gränser för utrymme för var bild för sig på slutresultatet. Kommer vara 6 bilder totalt. 3 på rad, 2 i höjd. Alla bilder ska vara lika stora på slutresultatet.

Sen justera mittpunkt och storlek på varje bild för sig tills jag är nöjd med helheten.

Känns som det skulle vara busenkelt så länge man vet vilket verktyg man ska använda.

Hur gör jag detta på smidigaste sättet?

Har funderat lite till.

Kan man lägga gränser för varje layer. Exempelvis att layer 1 bara ska synas i topp vänster, layer 2 endast ska finnas i topp mitt.

Efter att ha lagt in de gränserna för varje layer, kan man ju justera stolek och mittpunkt så beskärningen blir annorlunda. Tills man är nöjd.

Är detta möjligt?

Jag ser inte problemet. Gör först bilderna i samma storlek ( den de ska ha sen i vykorts-dokumentet ).

Sen är det bra att kopiera dem till det nya dokumentet. Då har du sju lager, bakgrundlagret och sen sex lager med vykortsbilderna. Bilden i översta lagret kommer att synas helt förstås och de som ligger under kommer att skymmas avd det överst beroende på placering.

Jag ser inte problemet. Gör först bilderna i samma storlek ( den de ska ha sen i vykorts-dokumentet ).

Sen är det bra att kopiera dem till det nya dokumentet. Då har du sju lager, bakgrundlagret och sen sex lager med vykortsbilderna. Bilden i översta lagret kommer att synas helt förstås och de som ligger under kommer att skymmas avd det överst beroende på placering.

Tack för svar men jag har försökt göra så.

Det var klumpigt för att jag var missnöjd när jag såg dem ihop hur helheten blev. Och då ville jag att samtliga bilder skulle ha lite mindre inzoomning och fick då återgå till orginalbilderna, göra 6 stycken nya kopior. Sen var jag inte nöjd med dem heller utan ville flytta alla bilders mittpunkt åt höger.

Känns som att jag har fel arbetssätt för att det borde kunna redigeras mycket smidigare istället för att hela tiden hämta nya kopior. Borde ju gå att få så orginalbildernas data finns tillgängliga i ps-dokumentet bara att det inte syns på slutresultatet. Inte bara på de bilder som ligger underst.

Ja du kan kopiera in hela original bilder och göra en mask för dem iofs ( så stor som bilden ska vara ) . Om man sen klickar på "låset" mellan bild och mask i lagerpaletten kan du flytta ( komponera om ) bilden i det utrymme masken har. Då kan du hela tiden jobba i samma ps dokument.

Gör du dessutom varje lager till ett Smart Objekt blir aldrig bilderna aldrig "förstörda" även om du storleksförändrar både upp eller ned.
http://www.moderskeppet.se/tips/arkiv/2009/tips-242-anvand-alltid-smarta-objekt/

Gör din vykortsram först

använd sedan stödlinjer och markera upp 6 rutor gör sex rutor.

kopiera den bild du vill ha i ruta 1

markera ruta 1 sen klistra in i ( shift ctrl V ) så kan du flytta din kopierade bild där i

upprepa samma på 2 3 4 5 6

Det du beskriver Pelle verkar vara på rätt spår. Ska läsa på lite om detta med maskning när jag kommer hem ikväll. Se om jag kan lägga masker för varje lager, och sen editera bilden bakom utan att masken flyttas eller ändras i storlek.
Låset verkar vara att man tar bort synk mellan bild och mask.

Däremot är jag inte riktigt med på vad Kvitung säger.

Tack även för tipset med Smart Objekt.

ANNONS
Götaplatsens Foto