Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sådär, nu har man köpt en G6.
- Trådstartare mipert
- Start datum
Gatufoten
Aktiv medlem
Ahh, en tekniktråd :- )
Har fibblat lite med G3 som är en strålande liten maskin, och då bör ju G6 duga till de flesta.
Är avtrycket som en riktig kamera nu tro? Nyper fokus - avtryck snabbt så det går att fota på ett barnkalas utan att först droga vesslorna?
Med G3 är det en tvåstegsoperation att få fokus på rätt motiv, vilket kräver lite tålamod... eller bättre fotograf. Som en Contax G1 antar jag. Sen detta med kromatisk aberrration. Isch, bara ordet. Är det bättre på G6?
Dra in några studiobilder på FS och säg att de är tagna med en Leica R9, eller en Linhof.
/Fotat fem bilder innan den kommit? The magic DOF, Depth
Of Fotography remote.
Har fibblat lite med G3 som är en strålande liten maskin, och då bör ju G6 duga till de flesta.
Är avtrycket som en riktig kamera nu tro? Nyper fokus - avtryck snabbt så det går att fota på ett barnkalas utan att först droga vesslorna?
Med G3 är det en tvåstegsoperation att få fokus på rätt motiv, vilket kräver lite tålamod... eller bättre fotograf. Som en Contax G1 antar jag. Sen detta med kromatisk aberrration. Isch, bara ordet. Är det bättre på G6?
Dra in några studiobilder på FS och säg att de är tagna med en Leica R9, eller en Linhof.
/Fotat fem bilder innan den kommit? The magic DOF, Depth
Of Fotography remote.
davidschreiner
Picturo-administratör
Kan man ta flera bilder i följd nu utan att vänta ijäl sig tills kameran har sparad varje enkild bild på kortet? Det var nog det som störde mig mest på min G3a. Hörde att Canon har byggd in en större buffert nu...
/David
/David
Jeppe
Aktiv medlem
Re: Va f-n e en G6?
Mipert?...med en Canon????? Ihhhhhhhhhhhhhhhhh.
uge skrev:
?
Bilagor
uge
Aktiv medlem
OK!
Tror att jag fattar, eller...
Fotopåse som inte landat och "iiiiiiiiihh" från forumvärden, alltså är detta nån intern-intern grej på sidan.
Har själv några siffer- och bokstavskombinationer att delge: G4, G5, XR2875di asp, RAV4, DCS slr n14 Pro och ptv. (och några till)
Några andra som jag gillar: 90-60-90, 90 DD och 273+30,27, 1,618 – 2xsin18° osv...
Äh jag flummar..
Tror att jag fattar, eller...
Fotopåse som inte landat och "iiiiiiiiihh" från forumvärden, alltså är detta nån intern-intern grej på sidan.
Har själv några siffer- och bokstavskombinationer att delge: G4, G5, XR2875di asp, RAV4, DCS slr n14 Pro och ptv. (och några till)
Några andra som jag gillar: 90-60-90, 90 DD och 273+30,27, 1,618 – 2xsin18° osv...
Äh jag flummar..
mipert
Aktiv medlem
Jag ser den inte som en Canon, utan som en kamera.Jeppe skrev:
Jag skall ta lite studiobilder till helgen med den.
Jag är inte stormförtjust över allt med kameran men det är en trevlig liten rackare.
Nu har jag tagit 56 bilder och det blir skarpt.
Det är fortfarande en viss tröghet, i alla fall i gröna läget, men klart bättre än andra digitala kompakter jag provat.
Att skriva om G6 i forumet ”Canon Digitalt” är inte sååå kryptiskt.
Just det, man skall lägga in en bild också, en som visar hur bra kameran är...
Bilagor
mipert
Aktiv medlem
Anspelar på ivern att fotografera.mipert skrev:
...påsen från YFO har inte hunnit landa på golvet än...
Man sliter upp grejerna, och medan plastpåsen singlar ned mot golvet, tätt följd av manualen, har man hunnit fylla minneskortet.
Gav för övrigt lika mycket på YFO som den skulle kostat på Cyberphoto.se
Och kunde trava ut med den direkt, utan att vänta eller betala porto, med ett löfte om öppet köp.
mipert
Aktiv medlem
Jodå, men min humor är så torr att när jag går förbi ett glas öl så töms glaset på fem meters håll.Jeppe skrev:
Trevligt Mikael.. ironin gick inte hem nä![]()
Inget nattfoto, tyvärr. Torsdagar är heliga för familjen.
mipert
Aktiv medlem
Har testat lite, att hålla avtryckaren inne och ta 34 bilder i ett svep (mellankvalitet) är inga problem, sedan tröttnade jag på att hålla avtryckaren nere.davidschreiner skrev:
Kan man ta flera bilder i följd nu utan att vänta ijäl sig tills kameran har sparad varje enkild bild på kortet? Det var nog det som störde mig mest på min G3a. Hörde att Canon har byggd in en större buffert nu...
/David
Sedan väntade jag 12-15 sekunder på att bufferten skulle tömmas.
Med full kvalitet, största JPEG, så fylldes minneskortet (32MB) utan bekymmer. Nio bilder i ett svep blev det.
Saker jag är missnöjd med är det lösa objektivlocket, att det inte finns något lås för startknappen -att höra ett svagt bzzz från fickan är inte så kul, då blir kameran för stor för att få ut ur fickan- samt att jag skulle vilja ha en mörkare kamera.
Lite kul är dock att den har exakt samma yta som min Coolwalker från Nikon...
Kameran är riktigt bra, skarpa bilder och hyfsat snabbt avtryck.
Ligger bra i handen och är ganska logisk i sin design.
Jag är mycket nöjd med mitt val av kamera.
Gatufoten
Aktiv medlem
mipert skrev:
-att höra ett svagt bzzz från fickan är inte så kul, då blir kameran för stor för att få ut ur fickan-
Hoppsan, det var nästan upplagt att kommentera det lite men jag låter fantasin skapa lite själv.
Trevligt att den fungerar bra.
Allvarligt så undrar man ju hur den fungerar i RAW. Har som sagt pysslat med G3 och den dör rätt ordentligt en stund av att skriva in en RAW-fil.