Annons

Safari i Tanzania, vilka objektiv ska jag ha med?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag behöver hjälp att komponera ihop vilken del av min fotoutrustning jag ska ta med till Tanzania. Huvuddelen av resan är en 5-dagars safari där man bor i tält ute i nationalparkerna. Den utrustning jag har att tillgå är:
17-50 mm f2.8
90 mm f2.8
70-200 mm f2.8
170-500 mm f5-6.3

Kameran är en Nikon D300. Jag äger tyvärr inte två kamerahus, och jag ser gärna att jag slipper ta med allt (även om en viss del av mig vill det) samt att jag undviker dyra investeringar, jag använder gärna det jag har istället. Min första tanke är att ta med 17-50 samt 70-200 men eftersom jag även kommer att fota vilda djur är jag sugen på det långa objektivet också...jag vill ha valmöjligheter men samtidigt vara relativt mobil.

Har ni några tips på hur jag kan resonera i detta?
 

Sianin

Aktiv medlem
Ta ditt 17-50 mm f2.8 och en av zoomarna. Jag har varit med endast en 18-135mm och det funkade i Etocha dock blev den kort ibland. Jag tror du klarar dig med dit 70-200. Fördelen är att den funkar om de anordnas någon kvälls/tidig morgon tur där ljuset kan tryta.

Det du borde kolla upp är typiska avstånd till vilt i den parken du ska till. Min erfarenhet av Etocha är att man sällan behöver någon jätte zoom (jag har aps-c). Jag hade mitt 100-400 de sista 2 gångerna och det är ett jättebra omfång. Om det är liknande förhållanden dit du ska som i Etocha så är att börja på 170mm lite väl mycket i många lägen.

Glöm inte att packa en vanlig kikare! :)
 

par

Aktiv medlem
Gjorde en liknande safari i februari i år. Tanzania där vi besökte Serengeti och Ngorongoro. Hade ett hus (D800E) med 200-500 mm och ett hus (Df) med en fast 35 mm. Det fungerade perfekt tyckte jag. Den långa zoomen för att komma nära djuren och vidvinkeln för översiktsbilder och bilder på medresenärer.
Jag använde ofta upp till 500 mm för att komma riktigt nära och kunna ta "porträtt" så jag rekommenderar att ha tillgång till ganska lång brännvidd. Blev dock förvånad över hur nära man många gånger kom djuren men tyckte aldrig att 200 mm blev för långt.

Du har en fantastisk resa att se fram emot - lycka till med fotograferandet!
 

Sonysege

Aktiv medlem
Hej
Jag har varit två gånger i Masai Mara, Kenya, i stort sett uteslutande för att fotografera.
Första gången hade jag med mig ett hus med 120-400mm och ett hus med 18-70mm.
Av ca 2000 bilder var femton tagna med 18-70 objektivet.
Andra gången stannade jag 10 dagar och 6000 bilder och hade ett fast 300mm på ett hus och ett reservhus med 18-70 objektiv. Det huset med 18-70 kom aldrig ur väskan.
Det hände ofta att 300mm var för kort, men lika ofta att det var för långt. Man kommer väldigt nära ibland. Det händer att framför allt Lejon passerar bilen så att du skulle kunna sträcka ut handen och klappa det, (rekommenderas absolut inte).
Om tonvikten ligger på de vilda djuren, och det gör den väl på safari, skulle jag absolut satsa på ditt 170-500 och ta med 17-50 till miljöbilder och till resten.
Vad det beträffar ljusstyrka så kan det självklar vålla problem om det arrangeras fototillfälle vid ett vattenhål på kvällen eller en nattsafari. Men till vanlig safari hade jag inget problem med maxbländare 4. Där jag har vistats är det förbjudet att köra omkring efter mörkrets inbrott och innan solen gått upp.
Vad det gäller mobiliteten så sker all safari från fordon så den delen är inget problem.
Glöm inte kikaren!
Hoppas du får en fin res och lycka till.
Hälsningar Nils-Erik "Biffen" Eriksson
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kameran är en Nikon D300. Jag äger tyvärr inte två kamerahus, och jag ser gärna att jag slipper ta med allt...
Alltså, det finns ju inga "måsten" ... men du måste ha två kamerahus. På din D300 har du 170-500, som kommer att vara det du använder mest och där det är viktigt att det går fort.

Men du behöver också kunna ta bilder med vidare vinkel, både för att få med vyer och för att plåta på nära håll. Det måste ju inte vara en till dslr, man kan mycket väl tänka sig en hyfsad kompaktkamera. Men du ska inte räkna med att hinna byta objektiv när ni är ute på savannen.

Ta med ditt 17-50 också, det kan vara användbart när ni är i campen och under andra delar av resan.

Och glöm inte kikaren!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ungefär så.

Håller med Erland. Att tro man ska hinna byta objektiv är ingen bra idé. Det kanske fungerar ibland men allt damm och tiden det tar gör garanterat att man missar många fina tillfällen och ger en skräpig sensor. Två kamerahus är nästan ett måste (det ena kan ju vara en kompaktkamera eller t.o.m. en bättre mobilkamera.) Varför inte köpa ett billigt begagnat kamerahus för ett par tusenlappar som du säljer sedan kanske utan förlust? När man betalar en massa pengar och tänker fotografera mycket på resan måste det vara ett bättre val än att hålla på och byta objektiv på dammiga vägar när ändå tillfället har passerat.

PS glöm inte kikaren och att läsa på (Böcker finns att beställa från Naturbokhandeln på Öland. Räkna inte med att guiderna upptäcker allt.
 

Sianin

Aktiv medlem
Satt och tittade igenom i light room vilka brännvidden jag använt.

29% mellan 100 - 170
42% mellan 100-200
Under mina safaridagar vilket var mindre än jag trodde. Sen på hela resan 48% I intervallet 100-200

Med det i åtanke så är det bättre att ta 170-500 men försök då verkligen att se till att du har möjligheter att ha 2 kameror som de övriga här rekommenderar.

Sen se till at ta med ett stativ om du vill fota stjärnhimlen det är ju något helt annat än här hemma då man får fina bilder av vintergatan.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Som någon sagt.
Två kamerahus är nog ett måste.
Om du lägger så mycket pengar på resan, så vill du vara säker på att få bilder.
Köp ett begagnat D300 eller liknande, när du kommer hem kan du sälja det för nästan samma peng. En bra kompakt kan också fungera för miljöbilderna ...
Att byta objektiv på kamerorna under dagen, i en dammig bil, är ingen bra idé. Och går den enda kameran sönder så har du ingen kamera ...

Objektiv: 17-50 och den långa zoomen om du bara tar med två.

/Jonas

https://www.scandinavianphoto.se/begagnad/produkt/1023365199/nikon-d300-kamerahus-mb-d10-begagnad
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som någon sagt.
Två kamerahus är nog ett måste.
Om du lägger så mycket pengar på resan, så vill du vara säker på att få bilder.
Köp ett begagnat D300 eller liknande, när du kommer hem kan du sälja det för nästan samma peng. En bra kompakt kan också fungera för miljöbilderna ...
Att byta objektiv på kamerorna under dagen, i en dammig bil, är ingen bra idé. Och går den enda kameran sönder så har du ingen kamera ...

Objektiv: 17-50 och den långa zoomen om du bara tar med två.

/Jonas

https://www.scandinavianphoto.se/begagnad/produkt/1023365199/nikon-d300-kamerahus-mb-d10-begagnad
Håller med både Erland och dig. Gör man en resa som för många är "en gång i livet" kanske så är det bra surt att inte kunna ta några bilder p.g.a. en trasig kamera.

Hände mig när jag åkte till Venezuela med familjen för att bl.a. fiska bone fish på Los Roches maritima nationalpark. Det var betydligt mer av "en gång i livet" för mig än safaris.

Hade just köpt en KonicaMinolta D7D som ju till det yttre var "built like a tank" som en del recensenter skrev. Vad de däremot inte fattat var att världens första systemkamera med sensorstabilisering var skör som ett ägg vid minsta stöt. Naturligtvis fuckade anti skaken upp och skakindikatorn lös som en lyktstolpe i sökaren och det gick överhuvudtaget inte att trycka av. Hade jag inte haft min lilla pocket kompakt Ricoh Caplio, så hade det inte blivit några bilder överhuvudtaget. Det kan som sagt funka även med någon 1" kompakt också.

Som sagt få saker är mer dammiga än en safari jeep utan tak eller med öppen taklucka i torrtider men sista gången jag var på safari (Masai Mara) körde vi fast i blöt black cotton soil när vi skulle undsätta ett annat ekipage och då var det blött istället. Den jeepen som drog loss oss med vajer skickade in massor med lera i vår bil in genom den öppna takluckan och jag hade bara ren tur som lagt en handduk över kameran för att skydda den mot dammet.

Byta objektiv ute på game drives är inte att tänka på och det är än värre för de som har spegellöst som jag. Har man en DSLR har man i alla fall fördelen med att ha en spegel mellan det värsta dammet och sensorn men det räcker nog inte heller.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns två typer av parker. Den ena där staten oftast är ägare och man inte får lämna grusvägarna. Här behöver man man långa delen eftersom Jeeparna inte får köra nära motivet.
Sedan finns det privatparker där Jeeparna för köra vart som helst. Där kommer man ofta väldigt nära .
Min favorit är är APS-C med 100-400 på ena kameran och 24-70 FF på den andra.
Nu handlar inte allt om att fota djur. Även lodgerna och byarna har mycket att fota.
Man behöver därför också minst en normalzoom
 
ANNONS