Fast det där gäller ju knappast i det här fallet, eller? Jag har ett Samyang 8 mm (med nikonfattning) och det är den gamla (helt manuella) modellen. Eller var det Nikon som uppfann fisheyeoptiken?
Det var det förstås inte Nikon som gjorde, nä.
Men jag förstår inte riktigt relevansen av detta? Jag talade i första hand om 'pirattillverkare' som kopierar andra tillverkares objektivfattningar, t.ex. Nikons. Fast nu uppfann ju Nikon faktiskt inte sin fattning. Det är en närmast exakt piratkopia av den gamla tyska Exacta-fattningen, men Nikon spegelvände den för att slippa att betala några licens-pengar till dem. :-(
Vilket jag hela tiden svär över under de perioder jag använder Nikon - att deras bajonett går bakvänt mot i praktiken alla andra tillgängliga objektivfattningar. Det är just för mig den väsentligaste anledningen till att det inte finns några Nikon-kameror i min ägo f.n. Fast jag har kameror från nästan alla andra system, men vill då påpeka att bara man räknar bort Nikons instegskameror så gör de mycket bra grejer (enl. min uppfattning klart bättre än deras f.n. största konkurrent, men som jag trots detta har några hus från - skulle hellre ha haft Nikon ifall de hade fixat detta onödiga strul).
Mitt Samyang 8/3,5 Fisheye har däremot Sony Alpha-bajonettfattning. Denna utvecklades ju som bekant av Minolta när de lanserade det första generella AF-systemet, och Sony har som bekant sedan köpt och betalat för samtliga rättigheter till denna fattning. Så mitt Samyang Fisheye är säkrligen en pirattillverkning, eftersom jag har svårt att tänka mig att Samyang betalar några licens-avgifter till Sony...
Eller menar du att Nikons fattning är så gammal att det är fritt att använda den? Vet inte hur det det ligger till med det juridiska för Nikons 'piratfattning'...
Vet inte heller riktigt ifall detta är Off-Topic? Fast det har ju åtminstone med Samyangs objektiv att göra...
.