Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samyang 8 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
I informationen om Samyang 8mm så står det att objektivet är anpassat för APS-C formatet. Vad kommer att hända om jag sätter det på ett hus med APS-H format? Misstänker att jag kommer att få en svart kant runt bilderna så att jag kommer att bli tvungen att beskära bilderna, men vill bara få det bekräftat :)

Det kommer att vinjettera kraftigt, om det ens passar på huset. Objektiv som är anpassade för APS-C-formatet går ofta lite djupare in i huset. Detta kan få till följd att det slår i spegeln på ett hus med APS-H. Du får prova försiktigt!

På canon ff passar vissa piratobjektiv avsedda för ef-s. Men canons ef-s funkar inte. Har själv använt ett sigma 10-22 eller vad det var, på 5d.

På canon ff passar vissa piratobjektiv avsedda för ef-s. Men canons ef-s funkar inte. Har själv använt ett sigma 10-22 eller vad det var, på 5d.

Har inte alla tredjepartsobjektiv (för Canon) EF-fattning? Har för mig att jag har hört eller läst det någonstans. Man får alltså se upp med konstruktionen eftersom de då går att montera på alla Canon-hus.

/P

Har inte alla tredjepartsobjektiv (för Canon) EF-fattning? Har för mig att jag har hört eller läst det någonstans. Man får alltså se upp med konstruktionen eftersom de då går att montera på alla Canon-hus.

/P

Otydligt av mig. Alla objektiv passar rent fysiskt, vissa (pirat) kan man även fotografera med utan att kvadda spegel m.m.

Jag tog förra året några bilder med 5D2 och Samyang 8 mm fisheye. Det gick bra.
Bilden är rund med en svart ram runtomkring.
Som tidigare sagt pirat objektiv kan gå bra. Kolla noga innan du fotar.

Hur kommer det sig att det kallas för "piratobjektiv"? Det påstås ju inte vara t ex. Canonobjektiv. Hade det vara ett piratkopierat objektiv så hade ju objektivet sett ut som och varit falskt märkt med Canons logotyp.

Gammalt uttryck som lever kvar i skallen på en gammal fotograf. Det var det vanliga uttrycket vi hade på 70-80-talet.
Rätt eller fel. Dom flesta förstår nog vad man menar. Fristående tillverkare är kanske ett bättre namn. Men för mig lever det kvar och kommer så nog att göra. Det är inte lätt att få en gubbe att ändra sig.

Så är det nog för de flesta av oss som var med på den tiden...

Kanske en bättre term skulle vara tredjepartstillverkare?
Första part - originaltillverkaren.
Andra part - kunden.

Men lite rätt med uttrycket 'pirattillverkare' är det nog fortfarande. De flesta av dessa kopierar ju bara de konstruktioner som originaltillverkarna har utvecklat med mer eller mindre möda, utan att betala några som helst licensavgifter. Därför blir det ibland problem när originaltillverkarna börjar använda sig av någon tidigare ej utnyttjad funktion i sitt system (har ju inträffat iögonenfallande ofta för Sigmas 'piratobjektiv' - de har tydligen kasst "reverse engineering".folk).
.

Hi, and welcome to Fotosidan!

There should be very little problems with using the English language in Sweden - basically all Swedes (with the exception of a few very old people) are studying English almost every year in school. On top of this, Anglo-American TV series and movies are NOT dubbed in Sweden (we are probably too few to make it wortwhile...), so the original soundtrack is preserved but with a textline translation to Swedish in the lower part of the image to aid those who are less fluent in English. This means that an average Swede is listening to the English language around 2 to 3 hours every day... I am sure this is of tremendous value e.g. when surfing on the Internet... :)

Knowledge in the German language, however, isn't at all so widespread in Sweden. I am myself understanding German with a little effert, but my Italian is forgotten...

I am sure there are people who will have use for the information on your homepage. Thanks for providing the links! I have the Samyang 8 mm Fisheye myself, but no digital fullformatkamera (yet) - have used it on my Sony A550. Later I may also get an Alpha -> E mount adapter to be able to use it on my NEX camera.

Again, thanks for sharing your experiences!
.

Senast ändrad:
Så är det nog för de flesta av oss som var med på den tiden...

Kanske en bättre term skulle vara tredjepartstillverkare?
Första part - originaltillverkaren.
Andra part - kunden.

Men lite rätt med uttrycket 'pirattillverkare' är det nog fortfarande. De flesta av dessa kopierar ju bara de konstruktioner som originaltillverkarna har utvecklat med mer eller mindre möda, utan att betala några som helst licensavgifter. Därför blir det ibland problem när originaltillverkarna börjar använda sig av någon tidigare ej utnyttjad funktion i sitt system (har ju inträffat iögonenfallande ofta för Sigmas 'piratobjektiv' - de har tydligen kasst "reverse engineering".folk).
.

Fast det där gäller ju knappast i det här fallet, eller? Jag har ett Samyang 8 mm (med nikonfattning) och det är den gamla (helt manuella) modellen. Eller var det Nikon som uppfann fisheyeoptiken?

Fast det där gäller ju knappast i det här fallet, eller? Jag har ett Samyang 8 mm (med nikonfattning) och det är den gamla (helt manuella) modellen. Eller var det Nikon som uppfann fisheyeoptiken?
Det var det förstås inte Nikon som gjorde, nä. :)

Men jag förstår inte riktigt relevansen av detta? Jag talade i första hand om 'pirattillverkare' som kopierar andra tillverkares objektivfattningar, t.ex. Nikons. Fast nu uppfann ju Nikon faktiskt inte sin fattning. Det är en närmast exakt piratkopia av den gamla tyska Exacta-fattningen, men Nikon spegelvände den för att slippa att betala några licens-pengar till dem. :-(

Vilket jag hela tiden svär över under de perioder jag använder Nikon - att deras bajonett går bakvänt mot i praktiken alla andra tillgängliga objektivfattningar. Det är just för mig den väsentligaste anledningen till att det inte finns några Nikon-kameror i min ägo f.n. Fast jag har kameror från nästan alla andra system, men vill då påpeka att bara man räknar bort Nikons instegskameror så gör de mycket bra grejer (enl. min uppfattning klart bättre än deras f.n. största konkurrent, men som jag trots detta har några hus från - skulle hellre ha haft Nikon ifall de hade fixat detta onödiga strul).

Mitt Samyang 8/3,5 Fisheye har däremot Sony Alpha-bajonettfattning. Denna utvecklades ju som bekant av Minolta när de lanserade det första generella AF-systemet, och Sony har som bekant sedan köpt och betalat för samtliga rättigheter till denna fattning. Så mitt Samyang Fisheye är säkrligen en pirattillverkning, eftersom jag har svårt att tänka mig att Samyang betalar några licens-avgifter till Sony...

Eller menar du att Nikons fattning är så gammal att det är fritt att använda den? Vet inte hur det det ligger till med det juridiska för Nikons 'piratfattning'...

Vet inte heller riktigt ifall detta är Off-Topic? Fast det har ju åtminstone med Samyangs objektiv att göra...
.

Senast ändrad:
Det måste väl ändå vara fritt fram att tillverka objektiv som passar olika kameror? Att tillverkarna envisas med att ständigt hitta på olika "stadarder" för allt från objektivfattningar till batterier är en annan sak men det handlar ju knappast om utveckling för att föra fotograferingen framåt... Just när det gäller (de gamla) Samyang så tycker jag att det är i högsta grad lovvärt. Tunga, gedigna objektiv med hög optisk kvalitet för en bråkdel av vad Nikon mfl tar för sina "made in China" plaströr.

Back in the days hade jag några gamla Praktica-hus och, bla, en Soligor "piratoptik". Ett 105 mm porträttele som var magiskt...

Kan jag inte tänka mig att det skulle vara. Sedan länge handlar det ju inte heller bara om det rent mekaniska, utan också om det elektriska protokollet mellan objektiv ocyh kamerahus. Gäller även för vissa av Samyangs 'piratobjektiv'.

Om det vore fritt fram att kopiera andra tillverkares objektivfattningar så fanns det väl ingen som helst anledning för Sony att göra en överenskommelse med Zeiss, Cosina/Voigtländer, Sigma och Tamron om att de sedan ett år tillbaka får lov att tillverka objektiv med NEX-systemets E-fattning, UTAN att de behöver betala några licensavgifter till Sony?

Är övertygad om att din uppfattning att det skulle vara fritt fram i detta avseende inte kan vara korrekt.
.

OK, men om det inte är fritt fram att tillverka optiker/tillbehör som passar andra tillverkares kameror så får man väl utgå från att de som gör det betalar någon form av licenspengar till Nikon mfl och i så fall är de knappast pirater.

Det kan man säkert inte heller utgå ifrån. :)

Tror knappast att någon av dessa betalar något till originaltillvrkarna. Det är helt klart att Sigma inte gör det - det blir ju väldigt ofta problem med Sigma-objektiven när tillverkarna kommer ut med ett nytt kamerahus...

Möjligen, möjligen skulle Tamron kunna betala licens-pengar, direkt eller indirekt. Liksom kanske Tokina. I alla fall så har Tamron klarat sig utan kompatibilitetsproblem, och det är ovanligt för Tokina. Fast de kanske inte heller betalar några licens-avgifter, utan har bara anställt bättre reverse enginering-expertis än Sigma har gjort.

Så jo, jag tror nog att det inte är helt fel att de får behålla piratstämpeln...
.

ANNONS
Götaplatsens Foto