Annons

Sensorrengöring - Infocare?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Någon som vet om Infocare i Bromma kan rengöra en sensor på en 5D medans man väntar, eller på någon dag eller två, och vad det kostar?

Jag far på semester nästa söndag, och min sensor är rätt så grisig. Det vore himla fint om jag kunde få den ordentligt tvättad innan jag åker ...
 
Ang. Infocare i Växjö:

Jag har haft en dator till reparation hos dem det var jättekul! Först tog det 1,5 månad innan jag fick datorn tillbaka, när jag packade ut den hade locket hur många repor som helst!

Jag ringde direkt och ville prata med praktikanten men fick att veta att de inte hade någon praktikant. Då frågade jag om det var en utbildat tekniker som hade skickat ut en dator som såg helt förstörd ut.
Då började de tjata om att den kanske såg ut så när jag skickade den? Lite stolt sa jag då: Kanske jag tog en massa foton innan jag skickade iväg den. Som bevis hade jag tagit kort när datorn var på (inne på aftonbladet) så man kunde se när jag hade tagit kort. Gissa vad tyst det blev i luren!

Med vänliga hälsningar


Kent

Ursäkta min stavning, jag är dansk
 
Teknikerna verkar duktiga på Infocare i Bromma. Men rutinerna är inte riktigt på plats än.

Jag fick ett motljusskydd bortslarvat...
 
De fixade mitt 500mm f/4 på bara ett par dagar (trots att de fick beställa ett kretskort) men när jag frågade om sensorrengöring så skulle det kosta minst 700 kr. Killen föreslog att jag lika kunde göra det själv genom att gå till apoteket och köpa tops.

Så om du inte hittar någon som gör rent sensorer dagligen skulle jag nog rekommendera att du skaffar grejer och gör det själv. Eventuellt skulle du kunna lämna in den allra första gången eftersom jag hört rykten om att det finns olja och liknande längs sensorns kant som hänger med ut på glasskivan och gör det besvärligare första gången.
 
Jag tror inte Foto-Flod i Hammarby är så värst dyra eller långsamma. De gör det på någon timme.
 
Kommer att skicka in min 5a till infocare

...inom de närmaste dagarna... Har swabbat andra kameror tidigare med gott resultat men gårdagens våtrengöring av 5an slutade i ren jävla cirkus. Brände samtliga 12 swabs ur en sprillans ny förpackning med Visible Dust-swabs.

Som tidigare sagts så ligger det en slags "olja" inne vid sensorns kanter som följer med ut på sensorn. Resultatet blev fördjävligt. Bara ren och skär tur att det är rätt lugnt nu. Semestrar och allt så det är ingen panik men kameran är obrukbar.

Var i kontakt med infocare idag. 875 kr + frakt + moms... svider som fan i plånboken men känns som om jag tar det. Första gången jag skickar in men skulle kosta mig lika mycket att köpa ännu mer rengöringsgrejjor. Tack för CPS garantin på 72h...utan den så hade det nog kunnat ta ett par veckor enligt kundtjänsten. :-/

Ibland är det lagom roligt att mecka med sån här skit.
 
ANNONS