Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Sensorrengöring - resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

anders.gbg

Ny medlem
Jag var och hämtade min kamera hos Canon RCC idag efter en sensorrengöring. Det är första gången jag lämnar in den och trodde nog att resultatet skulle bli bättre.
Då jag ofta fotar med långa slutartider i kvälls- och gryningsljus är det rätt trist och tidsödande att klona bort de fläckar som växer sig starkare och tydligare med exponeringstiden.

Testade med tre olika objektiv när jag kom hem och fick samma resultat med dem alla.
Bifogar en bild med resultatet (den fick ju max vara 400x400 så jag ändra storleken till detta..).

Tycker ni att detta är ok resultat efter en "riktig" rengörning hos Canon RCC?

mvh
Anders

Bilagor

• _mg_3667 (2).jpg
    _mg_3667 (2).jpg
    57.1 KB · Visningar: 528
Du har nåt guck i mitten och en liten prick högt uppe till vänste. Annars ser jag inte så mcyket att klaga på. Om det inte är nedbländat ska du prova ta bilden med den minsta bländaren för att verkligen få fram prickarna. Om de träder fram ytterligare skulle inte jag vara nöjd.

/Petri

Tackar för svaren. Det ni ser är hela bilden, ok något deformerad pga av max storleken här på forumet (resize med bibehållna proportioner gav ju en liten, liten bild.. på min skärm iaf ;)). Ett utsnitt på 25% visar fläckarna tydligare.

Jag har tagit bilden med bländare 22 men med kortare slutartid (8 sek tror jag) än vad det brukar bli ute i "fält". Det känns som jag kommer få sitta och klona så fort jag har en kvällshimmel med.

Ökade förresten kontrasten och då blev det ju inte direkt bättre..

Jag kommer ringa Canon och höra vad de har att säga. Om detta är det bästa de kan åstadkomma lär jag ju sköta rengöringen själv i fortsättningen.
Får läsa lite trådar i ämnet. Får lov att uppgradera gummiblåsan så det blir lite kraft i blåset. Vet inte hur de olika rengöringskit som finns att köpa är i kvalitet (t ex Arctic Butterfly mfl).

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto