Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SKÄRPA! (behöver hjälp.)

Produkter
(logga in för att koppla)

Syndal

Avslutat medlemskap
Jag vet inte riktigt vart jag ska posta denna men jag postar den här. jag fotar ofta mitt ansikte (försöker lära mig olika tekniker o sådär) men mina ögon blir alltid på något sätt suddiga. Jag har en CAnon eos 350D som jag är ganska nybörjare vid så jag är ju inte så kunnig direkt. snälla lär mig, jag känner mig så vilsen.
Jag behöver i princip hjälp med att få till skärpan så att ögonen verkligen glänser som dom gör på vissa bilder.
Har inte fått med någon instruktionsbok till kameran så det var ju ett minus =(

Okej, har du ett stativ och en vit bakgrund av något slag så använd det!
Oskärpa i ögonen kan vara att du har fokuserat fel eller gjort något annat. Annars pröva med oskarp mask i Photoshop.

Mvh Markus

Syndal skrev:
ah okej, nej jag har inget stativ men funderar på att köpa :/. Oskarp mask?

Om du har Photoshop så går du upp i "Filter" och sedan "Skärpa" och sedan "Oskarp mask". Om det inte hjälper får du beskrva hur du tar bilden på dej själv!

Mvh Markus

Hur tar du självporträtt utan stativ? Ställer du bara kameran någonstans? Det kan juh vara att kameran inte fokuserar på dina ögon, utan väggen bakom etc.

/Henri

eatfrog skrev:
Hur tar du självporträtt utan stativ? Ställer du bara kameran någonstans? Det kan juh vara att kameran inte fokuserar på dina ögon, utan väggen bakom etc.

/Henri

Jag håller kameran framför mej och trycker av,hur annars om man inte har kameran att sätta något på.

Mvh Markus

Alla objektiv kan inte fokusera så nära.
Sen måste man ha gott om ljus så det inte blir rörelseoskärpa när man gör så. Om man inte kör med blixten såklart, men det vill man inte göra om man inte kan studsa den mot någontng.

/Henri

OKej, jag har en hel del att lära mig om kameror och fotografri, jag har glömt det mesta från när jag gick fotokurs. Skulle vara bäst att ha någon som lärde mig, jag får leta :)

Har du har möjlighet att bifoga 2 bilder till tråden? En bild som du själv tagit men inte är nöjd med och eventuellt en bild på hur du hade tänkt dig att resultatet skulle bli (t ex om du länkar till en bild här på fotosidan eller om du skannar från en bild du sett i någon tidning).
Det blir mycket enklare att ge tips då.
Om du bifogar egen bild så gör det gärna som en beskuren del av originalbilden som inte har förminskats (d v s en 100% crop), då det är lättare att bedöma ett utgångsmaterial.
Jag gör gärna ett försök att komma med tips.
MVH, Niclas

Syndal skrev:
OKej, jag har en hel del att lära mig om kameror och fotografri, jag har glömt det mesta från när jag gick fotokurs. Skulle vara bäst att ha någon som lärde mig, jag får leta :)

Man är inte proffs som nybörjare, klart du ska ha sådan hjälp. Bara roligt att svara:)

Mvh Markus

Jag säger bara en sak, jag behöver börja om från NOLL. jag har ingen koll på bländare eller sluttartid. det är verkligen svårt i början :S!!

Syndal skrev:
Jag säger bara en sak, jag behöver börja om från NOLL. jag har ingen koll på bländare eller sluttartid. det är verkligen svårt i början :S!!

Okej, ingen fara!
Slutartid: Tv-shutter. Alltså kamerans funktion att frysa bilden, bestämmer alltså hur skarp eller suddig bilden blir. Ju högre tal desto skarpare blir bilden, tex sportfotografering.
Bländare: Av, Aperture Value, (om det stavas rätt) bestämmer skärpedjupe i bilden. Ju högre tal tex F/3,5 F/5,6 desto mindre skräpedjup får du i bilden.
Alltså om du fokuserar på ett ansikte i sökaren, och ställer bländare på högsta tal, tex 2,8 så blir bakgrunden suddig, (kallas litet skärpedjup)
Om du använder mindre, tex F/8 eller F/11 så blir det tvärtom med bakgrunden...
Märkningara Av och Tv finns på din kameran också!
Mvh Markus

Ps, svårt var det för mej i början också...
Ds

Senast ändrad:
Gärna, men om bilderna har tagits av arbetande fotografer, "yrkesfotografer" så har de mycket bra utrustning. Säkert tagna i studio och med mycket skarpa objektiv, vad sitter på ditt hus?
Nästan omöjligt då att få likadana skarpa bilder...
Mvh Markus

Ah tack. hur ändrar man så man får typ, tex det du skrev "Alltså om du fokuserar på ett ansikte i sökaren, och ställer bländare på högsta tal, tex 2,8 så blir bakgrunden suddig, (kallas litet skärpedjup)" hur får jag det till antingen 2,8? för det är väl det jag vill :)

ANNONS
Götaplatsens Foto