Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej på er!
Känner att jag måste kalibrera mina skärmar. Funderar nu på en Spyder2express (920kr), men hjälp till att tala om varför jag ska välja den och inte en annan.
Vad ger mest för pengarna?
Ska man gå på Spyder2 PRO(2600kr) istället. Ganska stor prisskillnad.
Fungerar PRO2 bra att kalibrera skrivaren med?

Jag har alldeles nyligen införskaffat mig en Spyder2Express och är helnöjd! Som amatörfotograf utan avsikt att kalibrera egen skrivare eller liknande tror jag att ovan nämnda kalibrator fungerar utmärkt! (Resultatet blir hur som helst betydligt bättre än me Adobe Gamma.) Med andra ord kändes prisskillnaden verkligen inte motiverad! Lägger mycket hellre de där 2000 kr i objektiv-kassan för framtida "investeringar". :)

Vad jag har förstått så är "sensorn" i express-varianten den samma som hos de övriga varianterna, skillnaden ligger nämligen i mjukvaran som följer med. (Mycket möjligt att jag har fel men jag har läst detta i ett antal olika forum.)

Ta gärna en titt på den tråd jag själv skapade för en vecka sedan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=61971

Lycka till med köpet!
//Andreas

Jag köpte en monaco optix från xrite.com på YFO.
Jag hade bestämt mig för Gretags billigaste color one eye 2, men på YFO avrådde de mig den eftersom de tyckte den var ojämn i sin kalibrering och tipsade mig om den från xrite, dvs monacon. Den funkar fint, ser ingen större skillnad före och efter, men jag vet att skärmen är kalibrerad och att bilderna från labbet således är vad de är på skärmen.

ANNONS
Götaplatsens Foto