Annons

Skärpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Hur går jag till väga för att få den bästa skärpan/slutskärpan på mina bilder när jag har redigerat dem i Camera Raw och sedan gått vidare med bilden till Photoshop?

Bör man använda Oskarp Mask eller Smart Skärpa?
Eller så vet jag att man tydligen kan göra det med Högpass på något sätt också? Vilket är att rekommendera, vilket blir bäst?
Och vad kör ni med för inställningar?

Tacksam för tips!
 

iBoat

Aktiv medlem
Hur går jag till väga för att få den bästa skärpan/slutskärpan på mina bilder när jag har redigerat dem i Camera Raw och sedan gått vidare med bilden till Photoshop?

Bör man använda Oskarp Mask eller Smart Skärpa?
Eller så vet jag att man tydligen kan göra det med Högpass på något sätt också? Vilket är att rekommendera, vilket blir bäst?
Och vad kör ni med för inställningar?

Tacksam för tips!
Det finns väl olika skolor om detta. Det vanligaste är att använda oskarp mask. Att använda högpassfiltret går också bra, men enligt min mening vinner man inte ett dugg, det tar bara lite längre tid. Smart skärpa är också något som få använder, men det kan vara bra i vissa fall när det finns brus i bilden. Oftast är det mest brus i blå kanal och då kan man styra detta med smart skärpa.

Det mest flexibla är enligt min mening att använda Oskarp mask selektivt, dvs att man gör en lagerkopia som man sedan skärper. Efter det gör man en lagermask och målar bort skärpan där man inte vill ha den (t.ex. hud, jämna ytor som himmel etc.)

Namnet "oskarp mask" kommer från den tid man gjorde färgsepareringar för tryck i reprokamera eller förstoringsapparat. Principen är mer än 60 år gammal men gäller fortfarande trots digital bildhantering. Rätt kul faktiskt :)
 
Senast ändrad:

moderskeppet

Aktiv medlem
Framförallt bör noggrannheten hela tiden vägas mot syftet. Det är en gigantisk skillnad mellan att skärpa 50st 10x15cm och att skärpa en blivande galleriutskrift.

Den som vill lära sig rejält kan ta Deke McClellands Lyndakurs www.lynda.com/deke (länken ger 7 dagar gratis).

Min kollega Anders Jensen har även skrivit artiklar för Kamera & Bild sm jag hittade gratis hos dom nyss:

http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-1-1.40648.html

http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-2-1.40766.html
 

iBoat

Aktiv medlem
Framförallt bör noggrannheten hela tiden vägas mot syftet. Det är en gigantisk skillnad mellan att skärpa 50st 10x15cm och att skärpa en blivande galleriutskrift.

Den som vill lära sig rejält kan ta Deke McClellands Lyndakurs www.lynda.com/deke (länken ger 7 dagar gratis).

Min kollega Anders Jensen har även skrivit artiklar för Kamera & Bild sm jag hittade gratis hos dom nyss:

http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-1-1.40648.html

http://www.kamerabild.se/nyheter/Sa-far-du-perfekt-skarpa-i-dina-bilder-del-2-1.40766.html
Har inte läst igenom länkarna, men ska göra det i morgon. Man kan alltid lära sig något nytt. Att lära sig nya saker är alltid kul och mycket av mina erfarenheter får jag när man håller kurser i PS. Det finns ofta någon som har en liten specialitet som man kan ta till sig som kursledare och lära ut i nästa kurs :) Det har säkert du också erfarenhet av.

En första reflektion jag fick var när jag läste ingressen i den första länken:"Svaret stavas konturkontrast och är egentligen ingenting annat än en illusion.", var att det är precis samma illusion som man använde vid färgseparation långt innan digital bildhantering blev möjlig.

Citerar mig själv från ett gammalt inlägg:

Oskarp mask.
Ganska konstigt uttryck. Begreppet uppstod långt innan bilden blev digital, redan på 50-talet.

Det kommer från en metod man använde för att få skarpare bilder vid färgseparering i reprokamera. Då fotograferade man samma bild 4 gånger genom olika färgfilter för att få fram CMYK som används vid tryckning. För att få fram Cyan ur bilden satte man ett rött filter framför linsen, för att få fram det gula använde man ett blått filter osv.

Innan man började med färgsepareringen tog man en svartvit bild (mask) på en ganska tjock film och med oskärpa.

När den bilden var klar lade man den på den oexponerade filmen. Vad som hände då, när bilden exponerades, var att den oskarpa masken spred ljuset på så sätt att det bildades svarta och vita konturer kring alla detaljer med hög kontrast.

När jag började jobba med digitala bilder 1982 var scannrarna utrustade med denna effekt och så småningom kom metoden in i datorerna.

1989 skaffade vi två st monsterdatorer och då kom "oskarp mask" in i datorvärlden.
 
Senast ändrad:

Röd blomma

Aktiv medlem
Har hört att vissa tydligen kör med Högpass ibland. Varför då? Det verkar ju vara lite mer jobb med det.

Om jag nu har en stor och fin bild på en blomma tex. (8,2MP) och vill skärpa den efter all redigering med nivåer och kurvor osv. Då räcker det bra med Oskarp mask då? Mängd: 100% Radie: 1,5 och Tröskelvärde: 0 kanske? Fast det känns som om bilden blir lite grynigare då.

Men om man vill använda sig av Högpass-skärpningen så vet jag så långt att man gör en ny lagerkopia av bilden och väljer Högpass, men hur vet man vilket värde man bör ställa in i rutan som dyker upp? Hur gör man om man bara vill få den skärpan på vissa delar i bilden?
 

Jake Styles

Aktiv medlem
Har hört att vissa tydligen kör med Högpass ibland. Varför då? Det verkar ju vara lite mer jobb med det.

Om jag nu har en stor och fin bild på en blomma tex. (8,2MP) och vill skärpa den efter all redigering med nivåer och kurvor osv. Då räcker det bra med Oskarp mask då? Mängd: 100% Radie: 1,5 och Tröskelvärde: 0 kanske? Fast det känns som om bilden blir lite grynigare då.

Men om man vill använda sig av Högpass-skärpningen så vet jag så långt att man gör en ny lagerkopia av bilden och väljer Högpass, men hur vet man vilket värde man bör ställa in i rutan som dyker upp? Hur gör man om man bara vill få den skärpan på vissa delar i bilden?
Testa Radius 4 pixlar o sen ändrar du blandläget för det lagret till täcka över/overlay. Det funkar fint för mig. Är stort fan av högpassfiltret =) Det gör mer än skärper, den ger mer kick i bilden tycker jag vilket kan vara trevligt ibland.

För att bara få skärpan på vissa delar i bilden lägger du in en svart mask på samma lager som du målar fram skärpan genom med vit färg o pensel. Vet inte hur tydlig jag var i detta. Har inte koll på alla korrekta namn.

Mvh Jakob
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Högpassfiltret pålagt med ett softlightlager ger en lokal kontrasthöjning i alla ytor som gränsar till varandra.
Skärpning med oskarp mask och smart skärpa ger också en lokal kontrasthöjning men med högpassfiltret brukar man ge en höjning som inte är fullt så lokal som med skärpeverktygen. Man kan joba med uppåt 8 pixlar i vissa bilder för att få vissa moderna effekter. Ofta använder jag bägge teknikrna i samma bild. Först på med ett grovt lågpassfilter och sedan en försiktig finskärpning.
 

Röd blomma

Aktiv medlem
Ok, det börjar att klarna lite men vad menas med en lokal kontrasthöjning? Och vad är lågpassfilter? Hittar man det där man hittar högpassfiltret?

Jag får ofta brus i mina bilder så fort jag skärper, kan man hålla nere det på något sätt?

Sedan undrar jag om man har en macro-bild på en blomma tex.på 8,2 Megapixlar. Har det någon betydelse då om jag använder mig utav Högpassfiltret eller om jag väljer Oskarp mask? Vilket gör sig bäst?
 

iBoat

Aktiv medlem
Jag får ofta brus i mina bilder så fort jag skärper, kan man hålla nere det på något sätt?
Om du använder Oskarp Mask kan du prova att ställa upp tröskelvärdet en aning, kanske 2-5 pixlar.

Ok, det börjar att klarna lite men vad menas med en lokal kontrasthöjning?
Ungefär samma effekt får du i Oskarp Mask om du gör tvärtom mot vad du brukar. Dvs ett relativt lågt värde på styrkan och ett högre på radien. Kan vara en bra metod när man har platta och kontrastlösa bilder, t.ex ett ansikte utan kontraster.
 

Röd blomma

Aktiv medlem
Har googlat lite på konturmask och det verkar som att det tydligen är ett bra sätt att göra när man skärper en bild då det bevarar detaljerna mer skarpa.

En del funderingar kvar i huvudet:

1. Bör man alltså skapa en konturmask varje gång innan man använder Oskarp mask för bästa resultat?

2. Vad är det för rekommenderade värden att använda i Oskarp mask?
Såklart lite olika från fall till fall men vad kör ni andra med?

3. Är skärpan det sista du gör innan du sparar din bild? Dvs efter beskärningen och när man valt den storlek man vill ha på bilden?

Som idag lägger jag inte på någon skärpa alls under redigeringen eller innan jag spar i .TIFF-format. Men när jag sedan ska skriva ut bilden eller ändra storlek för att lägga upp på webben tex, då lägger jag på skärpa efter beskräningen. Är det fel att göra så?
 

iBoat

Aktiv medlem
Har googlat lite på konturmask och det verkar som att det tydligen är ett bra sätt att göra när man skärper en bild då det bevarar detaljerna mer skarpa.

En del funderingar kvar i huvudet:

1. Bör man alltså skapa en konturmask varje gång innan man använder Oskarp mask för bästa resultat?

2. Vad är det för rekommenderade värden att använda i Oskarp mask?
Såklart lite olika från fall till fall men vad kör ni andra med?

3. Är skärpan det sista du gör innan du sparar din bild? Dvs efter beskärningen och när man valt den storlek man vill ha på bilden?

Som idag lägger jag inte på någon skärpa alls under redigeringen eller innan jag spar i .TIFF-format. Men när jag sedan ska skriva ut bilden eller ändra storlek för att lägga upp på webben tex, då lägger jag på skärpa efter beskräningen. Är det fel att göra så?
1. Jag borde kanske veta vad konturmask är, men det gör jag inte :)

2. Värdena är helt beroende på bildens storlek och motiv. En bild som ska vara webanpassad kan ha ett ganska högt värde på styrka och ett lågt värde på radien (kanske 0,2-0,8 px) En stor bild som ska printas/tryckas tål betydligt tuffare behandling, dels för att den har hög upplösning men också för att den visuella skärpning man ser i skärmen kommer att uppfattas mindre när väl bilden ligger på papper. I det fallet kan en radie på 0,8-1,4 pixlar fungera.

MEN, olika motiv kräver olika behandling. Ett landskapsmotiv tål inte lika stark USM (Unsharp Mask) som t.ex. en interiörbild.

3. Det absolut bästa är att lägga på skärpan när bilden är i sin slutliga storlek.
 

Röd blomma

Aktiv medlem
3. Det absolut bästa är att lägga på skärpan när bilden är i sin slutliga storlek.
Med andra ord så kan jag alltså göra som jag gör och öppna upp min sparade .TIFF-bild och välja storlek för ändamålet och då först lägga på skärpan?

Men det här som vissa pratar om att man "grundskärper" bilden. Är det något annat man gör då? Läst att man tydligen gör det precis i början av redigeringen för att sedan på slutet köra finskärpa eller något, kan det stämma?
 

iBoat

Aktiv medlem
Med andra ord så kan jag alltså göra som jag gör och öppna upp min sparade .TIFF-bild och välja storlek för ändamålet och då först lägga på skärpan?

Men det här som vissa pratar om att man "grundskärper" bilden. Är det något annat man gör då? Läst att man tydligen gör det precis i början av redigeringen för att sedan på slutet köra finskärpa eller något, kan det stämma?
Ja, det är inte fel att grundskärpa bilden vid redigeringen. Det sker ofta i vilket fall som helst beroende på hur man ställt in sin råkonverterare. Om man plåtar jpg lägger även kameran på lite skärpa.

Jag tycker mig se en fördel angående moire om man lägger på lite skärpa först och slutskärper när bilden är i sin rätta storlek.
 

Röd blomma

Aktiv medlem
Ok. Men för att gör den här grundskärpningen (görs precis innan du börjar att redigera då eller?), kör man även då med Oskarp mask och något liknande värde som du skrev om nyss? Eller då kanske man bör hålla nere värderna lite?

När man sedan gör en skärpning, oavsett var i redigeringen, kan man då på något sätt hålla nere bruset som ofta ökas?
 

iBoat

Aktiv medlem
Ok. Men för att gör den här grundskärpningen (görs precis innan du börjar att redigera då eller?), kör man även då med Oskarp mask och något liknande värde som du skrev om nyss? Eller då kanske man bör hålla nere värderna lite?

När man sedan gör en skärpning, oavsett var i redigeringen, kan man då på något sätt hålla nere bruset som ofta ökas?
Som jag skrev i början av tråden så finns det lite olika skolor om detta. När i redigeringen du lägger på grundskärpan har enligt mig ingen betydelse. Men att hålla ner värdena är en bra idé eftersom den slutliga skärpan ändå läggs på sist av allt. Kör man på för mycket skärpa i början kan resultatet bli lite "skakigt" i slutändan.

Många skapar makron för att lägga på skärpa. Det är i mitt tycke helt förkastligt eftersom olika bilder kräver olika behandling. Min lilla tumregel: Använd ögonen för bilder som ska användas i websammanhang - What You See Is What You Get. I trycksammanhang behövs lite mer eftersom effekten avtar när bilden hamnar på papper. Där behöver man alltså överdriva en smula.

Jag använder bara oskarp mask, partiellt eller över hela bilden. Det finns en del plugins och specialprogram för skärpning, t.ex. Nik Sharpener. Jag har testat några, men det var mycket väsen för ingeting. Bättre att skärpa/blurra partiellt med de verktyg som finns i PS tycker jag.
 
Senast ändrad:

Röd blomma

Aktiv medlem
Okej, var också inne på att enbart köra oskarp mask när jag skärper.

Men om jag nu lägger en svag grundskärpa under redigeringen, påverkas inte bilden negativt om jag sedan beskär den?

Tänkte bara höra också om du läger till skärpan i vissa enskilda färgkanaler och så för att hålla nere förgbruset eller kör du oskarp mask på alla kanaler samtidigt så att säga?
 
ANNONS