Annons

Skillnad mellan softbox och bouncer?

Produkter
(logga in för att koppla)

larsselin

Aktiv medlem
Jag undrar helt enkelt om det är någon skillnad mellan en bouncer och en softbox. På den tiden (längesedan!) som jag var aktiv i studio hette det bouncer. Nu ser jag ungdomar som skriver om softboxar och tycker att det verkar vara samma sak.

/Lars Selin

I en bouncer monteras lamphuvudet inne i själva ljusbanken
med blixtröret riktat mot centrum, ljuset reflekteras i botten
på ljusbanken (bouncer).

I en softbox riktas ljuset framåt.

Hmmm, sa vad vill ni kalla detta?

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13002

Blixten monteras inne i boxen riktad bakat. Samtidigt finns ju som bekant en diffusor i framkant av boxen. IOM detta ser jag det fortfarande som en typ av softbox. En blixt som studsas mot nagot eller i nagot ser jag som att det ar en bouncer men nar "boxen" ar sluten vill jag garna kalla det softbox.
Bara mina fem cent.

Vad blir egentligen den praktiska skillnaden mellan att studsa blixten mot en reflektor jämfört med att diffusera ljuset genom en semitransparent yta.
Är den ljusa ytan lika stor så borde väl resultatet bli det samma?

Fribbe skrev:
Vad blir egentligen den praktiska skillnaden mellan att studsa blixten mot en reflektor jämfört med att diffusera ljuset genom en semitransparent yta.
Är den ljusa ytan lika stor så borde väl resultatet bli det samma?

Eftersom man i den octobox jag talar om forst studsar ljsuet i ett "silverparasoll" och sedan slar det genom en diffusor sa blir det en jamnare effekt. Ljuskallan ar ju extremt mycket storre bakom diffusorn an om du triggar din blict direkt mot en diffusor.

ANNONS
Götaplatsens Foto