PMD
Aktiv medlem
Det är allt lite datanördigt, det ...PeterWem skrev:
Nej, man måste inte vara datornörd. Man ska bara följa guiderna och ha Intel istället för AMD.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är allt lite datanördigt, det ...PeterWem skrev:
Nej, man måste inte vara datornörd. Man ska bara följa guiderna och ha Intel istället för AMD.
PMD skrev:
Det var en intressant historieskrivning, men kanske inte så sann. Windows NT bygger mest på idéer från VMS (eftersom David Cutler var chefsarkitekt för Windows NT). Notera f.ö. vilka bokstäver man får om man tar varje efterföljande till bokstäverna V, M och S.
Microsoft och IBM samarbetade till att börja med om utvecklingen av OS/2, men Microsoft blev mer och mer oengagerade i och med att de hade ett eget OS att utveckla (bl.a.) och lämnade till slut samarbetet. IBM lär ha blivit lite putta över det.
TickTaC skrev:
Hej!
Vill du ha en bra Mac till billig penning så
ska du skaffa dig en Mac Mini. Då har du även
kringgått problemet med skärm.
Köp till vilken skärm du vill eller behåll din gamla. Mac Mini ligger ny på Max 6000kr hos Apple och den funkar klockrent med 1GB RAM i både Photoshop och Lightroom.
Jag skulle vilja tillägga att Mac Pro INTE är
en PC som någon skrev i ett tidigare inlägg!
Det finns många skillnader mellan en PC å en Mac
även om de nya Macarna kör med Intelprocessorer.
Mvh Per
Vad menar du med "bygger på"? Projektet för att ta fram ett nytt OS kallades i början för "NT OS/2", men det betyder förstås inte automatiskt att Windows NT bygger på OS/2.fredrikru skrev:
Det stämmer. Microsoft tog över en hel hög VMS utvecklare från Digital. Men NT bygger fortfarande på OS/2 och inte VMS.
fredrikru skrev:
Det stämmer. Microsoft tog över en hel hög VMS utvecklare från Digital. Men NT bygger fortfarande på OS/2 och inte VMS.
epep skrev:
Som jag och andra skrivit tidigare - nej! Det *bygger* inte på os/2. Det var en helt ny arkitektur som initialt kallades NT OS/2. Bortsett namnet, och att det i början av utvecklingen syftade att ha os/2 api, så hade det dock inte mycket med tidigare os/2-versioner att göra. Om du inte tror oss så finns det massor med info i frågan på nätet. Naturligtvis *bygger* det inte heller på VMS, men det är det väl inte heller någon som har sagt.
/erik
PeterWem skrev:
fredrikru skrev:
Har själv en Mini men 2GHZ modellen för jag valde den för den hadde mera Cache på processorn. Sen har jag öppnat med hjälp av spackel spade och satt dit 2GB minne. Tycker Apple tar sjukt betalt för 2GB från början (1300kr) och man kan köpa kvalitets minne för drygt 500kr och göra jobbet själv. Dom gamla kretsarna hamnade i en annan mac med 512 mb innan. Oki. Garantin försvann...
Själv tycker jag att Photoshop går segt på 1GB minne men det kan bero på att jag jobbar mest med scannade bilder.
TickTaC skrev:
Om du inte är nöjd med 1GB RAM så ta fram
spackelspaden igen å kasta in 2st 1GB minnen.
Finns att köpa 2GB för endast 350kr inkl.moms.
http://www.dustinhome.se/pd_5010089406.aspx&csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5339#
Då har vi en väl fungerande Mac till Grafik för
under 7000kr![]()
fredrikru skrev:
Det började som OS/2 NT 3.0 men det skrev om ordentligt men jag kan inte riktigt kalla det för helt nyskrivet utan en egen vidare utveckling av OS/2 med massa ideer från VMS.
Minns argumenten för att välja NT när den kom...
Man kan köra OS/2 1.2 program. Support för HPFS.
epep skrev:
Linux kan kan läsa och skriva FAT, VFAT, NTFS m.fl. filsystem och kan köra dos-program och många windowsprogram (trots att det inte ens har haft tillgång till källkoden till windows api). Os x kunde köra program skrivna för mac os och skriva och läsa HFS. Trots detta är linux verkligen inte DOS eller windows, och os x är verkligen inte mac os. os/2 kunde köra windows 3.1-program, men var verkligen inte windows 3.1. Massor av fler exempel finns!
Linux har inte signifikanta mängder kod från "unix", och mängder av olika unixvarianter skiljer betydligt under ytan. Att de råkar ha väldigt lika API-er betyder inte att de nödvändigtvis bygger på varandra.
Varför skulle ms inte tillhandahålla möjligheten att läsa hpfs, eller köra os/2 1.x-program när de hade källkoden för APIerna och specarna och det förmodligen inte kostade så mycket för dem och de misstänkte att det skulle innebära en marknadsmässig fördel?
Vart vill du komma?
NT var inte en "vidareutveckling" av och "bygger" inte på OS/2 1.x.
/erik
fredrikru skrev:
NT är vidare utveckling av OS/2 och dom har dom städat ordentligt för att slippa ha IBM inblandade för Windows 3.0 blev en framgång som gav dom finansiella muskler.
Sen har del VMS ideer bandats in men fortfarande så bygger basen på OS/2 som utgick ifrån.
Sen att du går på vad Microsoft säger är en annan sak.
Det finns en sak som Microsoft är riktigt duktigt på så är det Marknadsföring.
Det sitter en 2,5-tums disk i MBP och 3,5 i iMac. Även om de snurrar i samma hastighet är 3,5-tums disken snabbare. Sen blir förstås svaret på frågan "Kommer jag att märka någon skillnad?" olika beroende på situation och vem som ska svara. = )AnnaKarin skrev:
Du kan få snabbare disk i Macbook Pro om du t ex handlar via Apple Store och den konfigurator som finns där.