Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skruvlås vs snäpplås på stativ
- Trådstartare Rommel
- Start datum
Dykhjelm
Aktiv medlem
Vad föredrar ni och varför? Nackdelar och fördelar uppskattas.
Har använt båda, men det var längesen jag använde snäpplås. Mitt förra blev slitet. Känns som skruvlås är mer långvarig, men snäpplås har fördelen att justera snabbare.
/Stefan
Har snäpplås på ett av mina enbenstativ och det fastnar ofta i gräs och grenar.
Sladdfantomen
Aktiv medlem
Jag har ett av varje sort & det blir bara skruvlås på framtida stativ...
Enrake
Medlem
Jag har ett av varje sort & det blir bara skruvlås på framtida stativ
Jag har haft ett kraftigt Slikstativ med skruvlås i snart 50 år. Använts flitigt i dagligt arbete. Lika bra som den dag den köptes på sextiotalet. Det har överlevt tre huvuden och fått minimalt med service. Plastlås hade varit totalt utslitna och stativet oanvändbart om det hade haft det.
Plastlås är snabbare att låsa, men i längden? Ett BRA och hållbart stativ bör nog ha skruvlås om man har tänkt ha det länge. Men byter man stativ ofta spelar det naturligtvis ingen roll. Några tusen hit eller dit...
unoengborg
Aktiv medlem
Föredrar också skruvlås, som andra skriver hakar de inte i saker och ting. Ofta är de dessutom tåligare. De är dessutom tystare att hantera, bra t.ex. vid naturfoto, eller om andra tillfällen man inte vill störa. Dessutom är snäpplås lättare att slå sönder, om låssnäppena är olämpligt utformade kan de fungera som hävarmar och ge större skadande kraft på låset när man slår i något.
Tror egentligen inte snäpplås är snabbare, ser vi t.ex. på Gitzos stativ så fordras det bara en fjärdedels varvs vridning för att låsa, och det går väldigt fort
Tror egentligen inte snäpplås är snabbare, ser vi t.ex. på Gitzos stativ så fordras det bara en fjärdedels varvs vridning för att låsa, och det går väldigt fort
NikonFX
Aktiv medlem
Gillar också vridlås bättre och de är snabba. När stativet är ihopdraget kan man öppna alla vridlåsen med en handrörelse. Går bra att ta tag i flera vridlås samtidigt och öppna alla på ett ben med en rörelse. Det går inte med snäpplåsen.. . . Tror egentligen inte snäpplås är snabbare, ser vi t.ex. på Gitzos stativ så fordras det bara en fjärdedels varvs vridning för att låsa, och det går väldigt fort
Tonyeagle
Aktiv medlem
Utmärkt
Det går alldeles utrmärkt på mitt Velbon kolfiber! Dessutom mycket enklare och snabbare än skruvlåsen på i alla fall mitt stora Gitzo. Sedan är det en annan sak om de håller lika länge som skruvlåsen. Har bara använt det 3 år så vi får se.
Gillar också vridlås bättre och de är snabba. När stativet är ihopdraget kan man öppna alla vridlåsen med en handrörelse. Går bra att ta tag i flera vridlås samtidigt och öppna alla på ett ben med en rörelse. Det går inte med snäpplåsen.
Det går alldeles utrmärkt på mitt Velbon kolfiber! Dessutom mycket enklare och snabbare än skruvlåsen på i alla fall mitt stora Gitzo. Sedan är det en annan sak om de håller lika länge som skruvlåsen. Har bara använt det 3 år så vi får se.
ZinneD
Aktiv medlem
Gillar också vridlås bättre och de är snabba. När stativet är ihopdraget kan man öppna alla vridlåsen med en handrörelse. Går bra att ta tag i flera vridlås samtidigt och öppna alla på ett ben med en rörelse. Det går inte med snäpplåsen.
Det går hur bra som helst, fingrarna greppar ju samtidigt om alla.
Samma sak när man fäller ihop, bara in med benet helt och hållet och - snäpp!
J O Härnström
Aktiv medlem
Jag har haft både skruv och snäpplås och av någon anledning har jag snäpplås på mina bägge senaste stativ. Det finns väl ingen praktisk avgörande skillnad i hanteringen. Prisfråga kanske?
pdahlen
Aktiv medlem
Gillar bättre snäpplås som jag haft på alla utom mitt senaste stativ. Tycker det är bra att man kan släppa ner benen till den höjd respektive ben har till marken och sedan snäppa fast dessa, går snabbare och kan lättare hanteras med en hand. En säkerhetsdetalj är också att man kan se om benet är låst eller inte
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Det finns stativ med bra snäpplås. Men som regel så handlar det då om de dyraste stativen.
Jag har större förtroende för skruvlås, när det gäller billigare stativ.
Spänningen på snäppen är ibland omöjliga att justera och med skruvlås så har man känslan i handen.
Bästa stativet jag har haft (Sachtler 2 ENG CF HD) hade snäpplås och var i flerrörskonstruktion.. alltså inga teleskopben - överlägset bäst.
Det näst bästa stativet jag har haft (Sachtler CF 100L) var ett stativ med samma flerrörsdesign som det tidigare fast med vingskruvlåsning. Fungerade alldeles utmärkt, ingav samma förtroende men krävde ngn sekund extra vilket kunde vara irriterande.
Har sett liknande stativ från Vinten och Miller som ingett förtroende men samtliga kostar dessa 10 000,- eller upp emot det dubbla..
De flesta fotografer har kvar att upptäcka dessa flerrörstativ!
/Niclas
Jag har större förtroende för skruvlås, när det gäller billigare stativ.
Spänningen på snäppen är ibland omöjliga att justera och med skruvlås så har man känslan i handen.
Bästa stativet jag har haft (Sachtler 2 ENG CF HD) hade snäpplås och var i flerrörskonstruktion.. alltså inga teleskopben - överlägset bäst.
Det näst bästa stativet jag har haft (Sachtler CF 100L) var ett stativ med samma flerrörsdesign som det tidigare fast med vingskruvlåsning. Fungerade alldeles utmärkt, ingav samma förtroende men krävde ngn sekund extra vilket kunde vara irriterande.
Har sett liknande stativ från Vinten och Miller som ingett förtroende men samtliga kostar dessa 10 000,- eller upp emot det dubbla..
De flesta fotografer har kvar att upptäcka dessa flerrörstativ!
/Niclas