Annons

Slött Capture NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexNerö

Aktiv medlem
Har en dator med massa gigaflopp och som är gjord för grafiskt bruk men NX2 är megasegt vad man än gör med bilderna, kör jag däremot Photoshops RAW konverterare "cs3" så går det extremt snabbt.. ska NX2 vara så här eller är det något fel på mitt...

Nja, Capture NX2 är faktiskt något segare än Photoshop. Det finn dock inställningar du kan göra för att snabba upp programmet.

För det första. Nikon är medvetna om problemet och jobbar på det. För varje ny uppdatering brukar Capture NX2 fungera lite snabbare och smidigare. Se därför till att du har den senaste versionen. Det kan eventuellt skilja mellan Mac och PC version. Jag kör själv Mac och upplever inte programmet som så segt som du beskriver.

För att Capture NX2 ska fungera så smidigt som möjligt bör du göra följande inställningar:

Inställningar - Allmänt - (avmarkera), Redigeringar håll alla steg i Redigeringar aktiva

- Allmänt - Mapp för tillfällig data. Se till att du anger detta på
en annan volym än där systemet finns (kräver att du har en extra
hårddisk).

- Cacheinställningar - markera samtliga rutor (fyra stycken).

- Cacheinställningar - Cacheplats. Se till att du anger detta på en
annan volym än där systemet finns (kräver att du har en extra
hårddisk).

- Cacheinställningar - Begränsa cachestorlek. Ange t ex 20 GB (men
just detta är jag osäker på hur pass mycket det påverkar
hastigheten).

Ja, hoppas att något av det här hjälper dig.

Håkan

Kör aldrig NX och Photoshop samtidigt, vet inte hur det är med 2an men 1.3.x och CS3 bråkade rejält om resurserna, stängde man de ena gick det andra flerfaldigt mycket snabbare.

Mmm, det är kanske också något att tänka på.

Jag tycker mig ha märkt att om jag kör ViewNX och Capture NX2 samtidigt som Safari, så blir både ViewNX och Capture NX2 slöare och fungerar lite mindre smidigt.

Håkan

ANNONS
Götaplatsens Foto