Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider och bländarbesvär

Produkter
(logga in för att koppla)

gudmorsan

Aktiv medlem
När jag snurrar på ratten med min nikon d3000, för att ändra slutartider, så kommer jag ibland upp till massa tal, men ibland blir det stop och det går bara upp till 200. har Manuell läge. Och med bländare så kommer jag upp till 36 och ibland 22 bara. Någon som vet vad jag gör för fel?

Tiden vete fasen, men när det gäller bländarvärdet så är f/22 och f/36 troligen minsta möjliga öppning vid olika brännvidder hos ditt objektiv. När du zoomar in så är minsta värdet inte samma som när du zoomar ut.
Oavsett så är f/22-36 i regel inget du någonsin kommer att behöva använda. Det ger svår oskärpa från diffraktion, och behövs bara om du är ute efter allt skärpedjup du kan få vid närbilder och/eller när du vill ha så lång slutartid som möjligt.

För den mesta fotografering under normala omständigheter klarar du dig fint mellan f/3,5 och f/11. Någonstans i mitten av dessa lär du få bästa bildkvalitet, förutsatt att det inte är så mörkt att ISO-talet istället bör höjas och/eller slutartiden förlängas. Om du inte använder stativ förstås.

Jag rekommenderar att du läser på om fotograferingens grunder. En del står i manualen, men det finns också bra artiklar här på FS. Att bara vrida hejvilt utan att veta vad man gör, leder sällan framåt.

Tack för ditt svar.

Jag hade mellan f.3,5- f,11 förut och då blev bilderna jätte ljusa. Hade då på det högsta (36) och bilden blev bra.

Tack för ditt svar.

Jag hade mellan f.3,5- f,11 förut och då blev bilderna jätte ljusa. Hade då på det högsta (36) och bilden blev bra.

Isåfall kör du med VÄLDIGT fel inställningar antingen för ISO eller för slutartiden. Dessutom börjar de flesta objektiv ge _sämre- bildkvalitet när man passerar 16 (eller däromkring) , eftersom man då får problem med diffraktion.

Vad gäller "200" så gissar jag att det är när du har blixten aktiverad? D3000 har ju väl högstamblixtsynkhastighet på 1/200.

Det låter som att du har kameran i manuellt läge, men inte riktigt vet vad du gör. Mitt förslag: ställ den i P-läge så bestämmer den själv slutartid och bländare. Då ser du vad kamerans ljusmätare tycker är lämpliga värden. Vill du sen köra manuellt iallafall så har du då något att utgå från.

ANNONS
Götaplatsens Foto