Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

småbildsfilm i mellanformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

majchester

Aktiv medlem
Jag har sett en del bilder plåtade med 135mmfilm i stor och mellanformat.

Hur gör man rent praktiskt för att få en småbildsrulle att sitta bra och vara möjlig att dra fram i ett hasselbladsbakstycke och att den spänns ordentligt?

Och hur gör man då den inte "lindas in i skyddspapper" när den är slut, för att lyckas få fram den och sedan framkalla den? Är det någon som har provat på och kan förklara?

Jag slaktade en 120 filmspole och täljde till den så att jag kunde trycke in den i kortsidorna på en 135-rulle så att hela 'rullen' med 120-rullstumparna och 125-rullen blev lika bred som 120-rullen. offrade första 12-15cm av filmen för att ladda filmmagasinet. När jag fotat färdigt tömde jag magasinet i mörker. Jag gjorde förvisso detta med en Kiev (den gamla modellen på magasinet för att kunna göra frammatningen helt manuellt) men liknande borde gå att göra med ett bladarmagasin också. Har för mig Ulf Sjögren har en bild på en stuga här på fotosidan som han tagit med en diafilmsrulle i en bladare.

Vad jag har förstått måste kameran vara utrustad med ett speciellt bakstycke för 135-film. Rollei har haft ett sådant i sitt system. Om Hasselblad har haft det låter jag vara osagt.

Själv skulle jag inte drömma om att försöka ladda ett magasin för 120-film med 135-film. Kanske någon annan har gjort det.

Det var billigare än att skaffa en Hasselblad X-pan ;oP. Det var ballt att prova (se bild). Jag hade kommit över ett filmmagasin extra för en dryg hundring men med lätt ljusläckage (se filmens kant)

Maja den här länken kanske kan vara till nytta även om den inte rör en bladare.

http://www.kievaholic.com/panoramic.html

Bilagor

• horizontal_panorama.jpg
    horizontal_panorama.jpg
    44.1 KB · Visningar: 378
Senast ändrad:
Speciellt bakstycke

Hej :) Till Zensa Bronica SQA (i) finns speciella bakstycken för 135 film men även 4,5x6 eller polaroid (6x6 år standard). Själv ser jag ingen poäng med ett sånt bakstycke. Du får ju bara marginellt fler bilder av en 135-36a (ca 18st kanske) mot 12 st av en 120 eller 16 st om du kör 6x4,5 bakstycke. Dessutom har du ju möjlighet till lite storformatsfinesser om du beskär i efterhand. Om du vid fotograferingstillfället bestämmer hur du ska beskära för att få panorama, d v s om du behäller mittendelen, överdelen eller nederdelen av bilden. Effekten är samma som att paralellförskjuta objektivet för att räta upp störtande linjer :)
MVH, Niclas

Hejsan
Det finns formatmasker att sätta längst bak på en Bladare och då får du ett format på 6x3cm på vanlig 120 film. En motsvarande formatmask lägger du på mattskivan och det fungerar utmärkt.

Till Mamiya 7 så finns det en adapter som ger möjlighet att fota med 35mm film, den lösningen sägs fungera mycket bra med proffsresultat.

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Till Mamiya 7 så finns det en adapter som ger möjlighet att fota med 35mm film, den lösningen sägs fungera mycket bra med proffsresultat.

/Niclas,

Inte bara till 7:an utan ett speciellt magasin finns att få tag i till alla de mamiyor som har löstagbart dito. Har själv kört x antal rullar med en sån, o de blir bra!

Ilkka

ANNONS
Götaplatsens Foto