Annons

snabb fråga ang facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

emmepemme83

Aktiv medlem
jag har en företagssida på facebook.
Får mina kunder (eller andra människor) "stjäla" bilden och lägga upp den på sin egen status eller som bakgrund på sin egen tidslinje eller räknas det som bildstöld?

har flera kunder som gjort detta vilket stör mig en smula men vet inte om jag gör rätt om jag ber dem ta bort bilden eller om jag är en väldigt grinig människa då?

(har ingen vattenmärkning på de bilderna vilket jag funderar på att börja med så jag iaf får lite reklam om det nu är fullt lagligt att ta andras bilder på fb)
 
De får naturligtvis gilla eller dela dina bilder inom Facebook. Det har du gett tillstånd till i.o.m. att du godkänt Facebooks regler.

Däremot får de förstås inte använda dina bilder någon annanstans utan ditt tillstånd. Eller påstå att det är de som tagit bilderna. De får heller inte "stjäla" dina bilder och själva publicera dem på Facebook. Men att "gilla" och "dela" är nåt helt annat.
 
jo självklart får de gilla och dela mina bilder...är ju därför jag lägger ut dem :)

det jag pratar om är att högerklicka-spara ner bilden-publicera bilden på sin egen tidslinje o skriva att idag har vi varit hos fotografen xxx, se så söt han är typ...
eller helt enkelt spara ner bilden o ladda upp den till sin egen tidslinje o ha den som "startbild"

Är det bildstöld eller okej på facebook??
 
Det är "bildstöld". Egentligen heter det "brott mot upphovsrättslagen", men i folkmun säger man bildstöld. Felaktigt uttryck egentligen.

Nej, det är inte tillåtet, varken på Facebook eller någon annanstans. Hur du sen vill agera är upp till dig. Du kan snällt be att folk tar bort bilderna. Gör de inte det kan du polisanmäla. Men tro inte att polisen tänker lägga många minuter på ett sådant ärende. Är det däremot ett företag som "stjäl" din bild och använder den i kommersiellt syfte så blir brottet lite värre, åtminstone moraliskt sett. Och då kan man hota med tyngre åtgärder. T.ex. att det kommer en faktura. Finns redan tusentals trådar om detta här på Fotosidan.
 
Om dom varit hos dig och fotat, tänker dom kanske att dom betalt för bilden redan.

ja visst tänker de säkert så och jag får väl skylla mig själv lite kanske som lägger upp foto på facebook...en knepig sits iaf och det känns inte jättebra när folk gör så.

samtidigt vill man inte verka girig utan man vill ju ha ett gott ryckte om sig och inte vara fotografen som gnäller om småsaker....
man vill ju ha återkommande kunder
 
ja visst tänker de säkert så och jag får väl skylla mig själv lite kanske som lägger upp foto på facebook...en knepig sits iaf och det känns inte jättebra när folk gör så.

samtidigt vill man inte verka girig utan man vill ju ha ett gott ryckte om sig och inte vara fotografen som gnäller om småsaker....
man vill ju ha återkommande kunder

Jag tror att du skulle uppfattas som väldigt grinig, eftersom det handlar om just Facebook. Där har folk för vana att låna bilder mm av varandra och andra lite hur som helst. Låt bli att använda Facebook om du upplever det som ett för stort problem.

Med vänlig hälsning,
Jonas
 
Sätt dit din logga på bilderna. Då är det ju bara bra om dom sprider sig. Men tar nån sen bort loggan o lägger ut bilden är det en annan sak.
 
Om man ska vara realistisk är det nog bara att räkna med att bilder man lägger upp på internet kommer att spridas av privatpersoner (om det är bra bilder). Även om det är olagligt tjänar du nog mer på att låta det ske än att lägga tid på att jaga dina kunder.

Förresten är det troligen lagligt att trycka på "share" under vilken bild som helst i facebook. Det ingår väl i facebook-avtalet att man tillåter att få sitt innehåll spritt på det sättet?

Om du länkar till dina bilder från facebook är det ju förstås en annan grej men det är nog ändå inte värt att lägga möda på. Lägg inte upp bilder på internet som du inte vill se spridna.

Otillåten kommersiell användning är förstås en helt annan sak. Om det händer tycker jag det är dags att sätta ner foten.
 
Om man ska vara realistisk är det nog bara att räkna med att bilder man lägger upp på internet kommer att spridas av privatpersoner (om det är bra bilder). Även om det är olagligt tjänar du nog mer på att låta det ske än att lägga tid på att jaga dina kunder.

Förresten är det troligen lagligt att trycka på "share" under vilken bild som helst i facebook. Det ingår väl i facebook-avtalet att man tillåter att få sitt innehåll spritt på det sättet?

Om du länkar till dina bilder från facebook är det ju förstås en annan grej men det är nog ändå inte värt att lägga möda på. Lägg inte upp bilder på internet som du inte vill se spridna.

Otillåten kommersiell användning är förstås en helt annan sak. Om det händer tycker jag det är dags att sätta ner foten.

jo fast nu var det ju inte delningen jag hade ont av utan att folk sparade ner bilden och använde den i sin egen tidslinje som presentationsbild i headern utan att hänvisa till fotograf etc

men ska börja lägga en logga på bilden så blir det bra marknadsföring i stället så slipper jag reta upp mig i fortsättningen :)
 
En annan sak som du bör göra är att lägga in relevanta uppgifter i EXIF på bilderna som du presenterar på nätet, och annars också när du säljer eller ger bort bilder digitalt. Då kommer de uppgifterna att följa med vid vidarepublicering om bilderna "lånas", och du kan ha dina kontaktuppgifter i dem. Du kan också ha uppgifter som visar varifrån bilden har hämtats, vilket gör att du kan spåra och se om bilden kommer från annat än facebook. Därigenom kan det bli lättare att påtala intrång i upphovsrätten. Fälten i EXIF som är relevanta för upphovsrätten är: Artist, By-line, By-lineTitle, Copyright, CopyrightNotice, CopyrightFlag, Creator, CreatorAddress, CreatorCity, CreatorCountry, CreatorWorkTelephone, CreatorWorkEmail, CreatorWorkURL
Du kan lägga fritext i fältet CopyrightNotice för att tala om eventuella lättnader i förhållande till upphovsrättslagen, och fältet Comment kan du lägga vad du vill i, men båda dessa bör skrivas på engelska. Det går att skriva både engelska och svenska, för det är gott om plats för text.

När EXIF i bilden innehåller fältet By-line kommer tidningar i de flesta fall att publicera bilden på rätt sätt, och om CopyrightFlag har värdet True och dina kontaktuppgifter finns med kommer de flesta tidningar att ta kontakt med dig före publicering av en bild som de har fått från någon av dina kunder.
 
Så här kan du göra på BÄSTA sätt;

1 - Lägg (självklart) in metadata i alla bilder med din copyright och rättigheter. När du laddar upp bilden på FB så hänger texten från din metadata med in under beskrivningen. Du kan välja att låta texten vara kvar så att det blir extra tydligt. När nån annan högerklickar och sparar om bilden och laddar upp den igen på deras profil så hänger texten fortfarande med. Och förhoppningsvis kommer dem att förstå att det inte är tillåtet att ändras. På min visar texten följande;

"Copyright © Förnamn Efternamn, All Rights Reserved. Detta fält får inte ändras eller raderas enlight 6 kap enligt lag (1960:729)"

2 - Ha ALLTID med din vattenmärkning på alla dina bilder på FB.

Så har jag gjort i alla fall.

Mvh, Carlos Z
Facebook
www.zayaphotography.com
 
Använd fejjans anmälafunktion. Det har jag gort när någon snodde mina bilder en gång. De tar bort dom åt dig efter du hävdat upphovsrätt!!
 
Gör webbsök med sökprofil "edit metadata" photoshop så får du upp videoinstuktion och PDF-fil med instruktioner bland de första träffarna.

Du väljer bilden i Bridge och öppnar menyn File eller Arkiv, beroende på språkversion, där du väljer Egenskaper (eller properties). Dialogen som kommer upp kan du lägga till och ta bort metadata i.

När du sedan postar en bild måste den ligga i format som inte ändras i webbservern, eftersom de flesta skript som ändrar storlek strippar bilden på metadata.
 
Senast ändrad:
Jag hade aldrig gått och fotograferat mina barn hos en fotograf som lade upp bilderna på sin facebook-sida.
Annars har dina kunder gjort fel, men om du börjar stämma dina kunder kommer nog det också spridas på facebook och det kan bli svårt att hitta nya kunder efter det.

/Karl
 
Jag hade aldrig gått och fotograferat mina barn hos en fotograf som lade upp bilderna på sin facebook-sida.
Annars har dina kunder gjort fel, men om du börjar stämma dina kunder kommer nog det också spridas på facebook och det kan bli svårt att hitta nya kunder efter det.

/Karl

Frågan är om fotografen ens har rätt att lägga upp just "beställda porträttbilder" på sin sida utan den porträtterades tillstånd. Se diskussion i den här tråden och HÄR

3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?

Svar: Samtycke från avbildade människor behövs normalt vid tre olika tillfällen;

b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §. Om beställaren och den avbildade är olika personer behövs samtycke från såväl beställaren som den avbildade. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas
 
Frågan är om fotografen ens har rätt att lägga upp just "beställda porträttbilder" på sin sida utan den porträtterades tillstånd. Se diskussion i den här tråden och HÄR

Jag vet att fotografen har rätten på sin sida, men jag skulle kräva att fotografen inte publicerade bilderna på facebook om jag gick och fotograferade mina barn hos en fotograf. Vill fotografen inte gå med på det så går jag vidare till nästa osv tills jag hittat en.

Att sedan dra lagen till sin spets i alla situationer är ingen bra reklam för någon. Varför skall jag gå till fotografen om jag inte får använda bilderna och fotografen publicerar dom över allt. Jag går ju inte till fotografen för att jag tycker det är kul att fotograferas.

/Karl
 
Jag vet att fotografen har rätten på sin sida, men jag skulle kräva att fotografen inte publicerade bilderna på facebook om jag gick och fotograferade mina barn hos en fotograf. Vill fotografen inte gå med på det så går jag vidare till nästa osv tills jag hittat en.

Att sedan dra lagen till sin spets i alla situationer är ingen bra reklam för någon. Varför skall jag gå till fotografen om jag inte får använda bilderna och fotografen publicerar dom över allt. Jag går ju inte till fotografen för att jag tycker det är kul att fotograferas.

/Karl

Fast grejen med det inlägg du svarar på är just att fotografen inte har rätt att publicera bilderna vid just beställd fotografering.
 
ANNONS