Annons

Snygga s/v hudtoner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Hur får jag dom underbara hudtonerna som finns i gamla fotografier, vilken sorts film skall jag använda. T-MAX ger ju en fullständigt ointressant hudton, tråkig!

Hjälp!

/Andreas

T-MAX är underbara filmer (både 100 och 400) men väldigt svårjobbade. Med rätt exponering (ofta lägre exponeringsindex än ISO känsligheten) och bra framkallning (kortare än man tror samt rätt agitering) så blir det underbara bilder. Många som i åratal slarvat med Tri-x (som tål detta) blir besvikna på T-MAX.

Du kan göra försök med grönfilter. Du får då en viss accentuering av röda/rosa färgtoner, t.ex mörkare läppar och litet mer "tryck" i kinder och andra hudpartier som har en anstykning åt rött. Har du en riktigt vinterblek modell så blir skillnaden dock minimal ........;-)).
Lycka till
Us

Det är lite svårt att hjälpa dig om du inte berättar hur du brukar göra eller om du inte har något exempel som vi kan titta på... Vem vet, du är kanske mörkrumsexpert och kungen av grönfilter. Du kanske gör allt rätt? Du kanske kan förbättra allt?

Det är inget fel på Kodak T-max men man får som sagt inte slarva med den. Om du vill ha en gammal känsla så borde du kanske välja en ''gammal'' film??

Det är inte så att hudtonerna finns men att du tappar dem i mörkrummet? De var attans duktiga på mörkrumsteknik när det begav sig. Det är inte så att du jämför småbild med mellanformat eller storformat?

Det är viktigt att använda ett fotopapper som passar. Liksom filmer skiljer sig fotopapper i karaktären. (olika svärtningskurvor)
Så prova olika sorter för att hitta vad som passar.

Hej Andreas.

Jag håller med dig om att kännslan saknas i
T-Max.

Jag brukar använda en film som heter EFKE (billig)
KB50 eller R50 beroende om det är småbild eller mellanformat. Prova att exponera enligt 64 ASA.

Denna film framkallad i ACUTOL 1+19 i tio minuter med mild agitering ger mycket mjuka och fina toner, rekomenderas varmt.

Lycka till
Carl

Tack!

Tack för tipsen!

Jag skall labba lite med T-MAX:en och se om jag kan lyckas bättre men även prova lite andra filmer och kanske ett grönfilter...

Nej, jag är ingen mästare i mörkrummet, snarare nybörjare.

Mvh.
Andreas

Om du är förhållandevis ny i mörkrummet så tycker jag att du ska glömma filmvalet för tillfället. Lär dig först att göra snygga förstoringar (det finns andra trådar om det). Det är först när du kan det som du kan avgöra vad som saknas dina bilder.

Jag gillar inte heller tmax. Kanske beror på slarv i mörkrummet. Mina favoriter är Ilford FP4+ (125asa) och kodak TriX (400). Gammaldags filmer. De gör mig sällan besviken.

ANNONS
Götaplatsens Foto