Annons

Sony a6500 vs. Fujifilm X-T2 – The complete comparison

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker vi måste justera balansvågen lite grann Martain, alla besökare i Sonytrådar får intrycket av att det sitter 15 ton Sony fanboys på ena sidan och 500kg på andra sidan. Så är det ju inte, Mycken kritik över dom nya A7:eek:rna är ju ingen konstigt enligt mig, dom är ju relativt färska, DSLR kamerorna har ju självklart också fått ta i mot kritik i början av sin tillverkning, Hantering och menyer har ändrats där också under åren som gått, autofokusen har inte alltid varit klockren utan blivit allt bättre med tiden, mins någon 1D kamera ( Dyr ) där man låg kvar med gammal upplösning på skärmen av något märkligt skäl, 920k skärmar hade börjat att komma till Nikon kameror, så vist fans det befog med kritik bland DSLR i bland.


Jag tycker att testen var bra också mellan kamerorna, det vimlar inte av bra tester där ute precis, autofokus tester är lite mariga att få till i bland, och testare får ofta inte ha tillgång till nya kameror under några längre tider.
 

martinot

Aktiv medlem
Det blandas mycket meloner och kiwis här.

Kritik har jag inget problem med. Det är bara positivt att diskutera det. Gällande alla kamerasystem.

Det jag pratar om är galna FUD-kampanjer ifrån Sonynister hänvisar till felaktiga rykten, och ytterligare förvränger felaktig information, för att attackera andra kamerasystem. Sådant är bara patetiskt och pinsamt.

Kritik och diskussion; bring it on. Det är bara bra att hålla högt i tak där och att kunna både ge och ta kritik om produkter och system (utan att känna sig förnärmad). Det är så vi bygger kunskap i forumet som alla kan ta del av och ha nytta av.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja Anders fick ju till ett bra inlägg om detta, Sony gör en typ av sensor som passar just för Sony spegellösa, den passar inte för DSLR, ungefär så skrev han väl om jag fattade rätt, sedan säljer dom så klart mera passande sensorer till andra.

Hur det blir om några år när Nikon själva vill prova med någon spegellös FF ( kan komma tidigare )- så tror jag dom löser det bra då också.
 

afe

Aktiv medlem
Fast när tråden handlar om A6500 vs X-T2 är det inte så relevant att Sony har andra sensorer de är ensamma om. Dessa båda kameror har ju i grunden samma sensor :)

A6500 har bra AF, som tyvärr inte går att konfigurera riktigt lika mycket som Fujins. Menysystem och hantering skiljer sig väldigt mycket mellan kamerorna, och vilket man föredrar är en smaksak.

Jag gillar att sökaren sitter i vänsterkant på Sony, medans andra tycker bättre om Fujin som är som en SLR. Å andra sidan tycker jag bättre om tids- och bländarstyrningen på Fuji. Därav att en X-Pro 2 passar mig bäst, även om jag då retsamt nog inte får någon vinklingsbar skärm - det är det jag saknar mest från min Sony.
 

martinot

Aktiv medlem
Fast när tråden handlar om A6500 vs X-T2 är det inte så relevant att Sony har andra sensorer de är ensamma om. Dessa båda kameror har ju i grunden samma sensor :)
Exakt.

Huvudet på spiken så att säga. :)

Jag gillar att sökaren sitter i vänsterkant på Sony, medans andra tycker bättre om Fujin som är som en SLR. Å andra sidan tycker jag bättre om tids- och bländarstyrningen på Fuji. Därav att en X-Pro 2 passar mig bäst, även om jag då retsamt nog inte får någon vinklingsbar skärm - det är det jag saknar mest från min Sony.
Håller med.

Hade uppskattat om alla mina kameror haft vinklingsbar skärm (vissa av mina Nikon, Fuji och Panasonic har det, men jag har ungefär lika många kameror från dessa tre tillverkare, och Canon, som tyvärr inte har det).
 
ANNONS