Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
:) Berätta gärna vilket spår jag var inne på :)

Det jag skrev var ju snarare att jag inte begriper hur Sony har tänkt, så jag kan inte komma på hur de ska göra. Uppdaterade A7iii-modeller måste ju på något sätt skilja sig och jag kan inte riktigt se hur de ska differentiera de olika modellerna.

Kanske det inte blir några fler A7-kameror alls på ett ganska långt tag?


/Mats
Ser att jag skrev/formulera mig tokigt där, skulle ha gjort om. skulle ha skrivit att jag håller med i frågan om hur har Sony egentligen tänkt med fortsättningen av A7 och A9 serien, kan heller inte fundera ut hur dom har tänkt.

Låt säga att A7 serien kan fortsätta att få vara lite mindre, bara det större batteriet får plats i nästa modell, Man hade hoppats att Sony haft förmågan att bryta det eviga/envisa " så liten FF-kamera som möjligt " Dom hade chansen nu med A9 men tog den inte. Inga fel med ett antal mindre kameror i sortimentet, men också några större att välja på.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det känns nästan troligare, eftersom A9 som den ser ut nu är en direkt uppföljare till A7. Sony kanske inte ville fortsätta följa efter Canon med Mk II, III, IV o.s.v. (även om de hoppat över "mark" och kör serierna parallellt). Men, eftersom det är Sony kan det hända precis vad som helst :) Konsekvens är Sony riktigt duktiga på att inte vara bra på.

Den sista raden där beskriver faktiskt precis prick i hur som jag tycker Sony snurrar till det ordentligt. Världens chans alltså att utöka kundkretsen med en önskvärd större modell med A9, Till och med på SAR så fans dessa önskemål om en större variant, så man trodde det var klappat och klart.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hoppas att Martin Agfors fick med sig vertikalgreppet med dubbla batterier till A9:an, nu när han testar den. Mycket nyfiken på om det också kan hjälpa en aning med ergonomin, även om bredden eller djupet på greppet inte kan ändra sig, greppet kan kanske också skapa några hekto mera motvikt mot balansen av större objektiv med A9.


Fins mycket på nätet om hur väl tillrätta lagt allting var när hopen av testare blev skyfflade till olika avdelningar med A9:an, Is dansare, Boxare osv, men hade tydligen sett till att ha extra belysning uppriggat och i ordning ställt. Är det vanligt tro att många tillverkare gör samma sak.


Nu visar man pro på Eye Fokus under skummare förhållande med en ung flicka som ändå har skaplig belysning på sig själv, man blir galen, sedan jämför man mot A7RII, men då får flickan tydligen order att snurra runt ordentligt, som hon då inte gör under A9 testet. Vad skall man säga.
 

torbeno

Aktiv medlem
Jag har Canon 5D Mark IV. Är det värt att skaffa en A9 och Sigma adapter? Får jag bättre prestanda än 5D Mark IV?
Det finns en grupp på Facebook som heter Sony A9
Där postas ganska många inlägg, en del om Canon-optik.
Senast nu
"Shooting black kite and terns and borrow my a9 to a 1dx2 user with canon 400 2.8. And his experience is much faster than his 1dx2. Even with 2x attach on it. The adaptor is sigma mc11. When i use this combo it is much much much faster than my 70200g1 and tamron 150600g1 with laea3. I am in love. — känner sig toppen."

Har man sett, den var lite oväntad eller ...
 

nutte

Aktiv medlem
Bytte min A7rII mot A9 hos de trevliga på Cyberphoto i fredags, A9an är verkligen bra och har en hel del värdefulla förbättringar..bl a dubbla minneskort med låsknapp (men man bör undvika att blanda SDHC m SDXC om man ska filma i 2 olika kvaliteter samtidigt). Startar på 0,6 istf 1,6 s men start från strömsparläget känns lika långsamt. För mig som gillar att fånga ögonblick är den mycket bättre och 24 MP mer lagom än 42 om man tar många bilder. Att fota i 20 b/s känns lite som att filma så jag har slagit på fejkljudet för att veta att man fotar. Batteriet är ju också mycket hållbarare; fotade 1135 raw+jpeg par för 30% förbrukning (70 kvar). Några/många brännbollsbilder kan man se på:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10211957189538433.1073741884.1033235109&type=1&l=8656105350

(Eftersom jag bara hade 24-70/4 så är de beskurna och bara jpeg men jag har råfilerna.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Bytte min A7rII mot A9 hos de trevliga på Cyberphoto i fredags, A9an är verkligen bra och har en hel del värdefulla förbättringar..bl a dubbla minneskort med låsknapp (men man bör undvika att blanda SDHC m SDXC om man ska filma i 2 olika kvaliteter samtidigt). Startar på 0,6 istf 1,6 s men start från strömsparläget känns lika långsamt. För mig som gillar att fånga ögonblick är den mycket bättre och 24 MP mer lagom än 42 om man tar många bilder. Att fota i 20 b/s känns lite som att filma så jag har slagit på fejkljudet för att veta att man fotar. Batteriet är ju också mycket hållbarare; fotade 1135 raw+jpeg par för 30% förbrukning (70 kvar). Några/många brännbollsbilder kan man se på:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10211957189538433.1073741884.1033235109&type=1&l=8656105350

(Eftersom jag bara hade 24-70/4 så är de beskurna och bara jpeg men jag har råfilerna.)

Gratulerar till en fin kamera, försa om du är bland dom första köparna.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det finns en grupp på Facebook som heter Sony A9
Där postas ganska många inlägg, en del om Canon-optik.
Senast nu
"Shooting black kite and terns and borrow my a9 to a 1dx2 user with canon 400 2.8. And his experience is much faster than his 1dx2. Even with 2x attach on it. The adaptor is sigma mc11. When i use this combo it is much much much faster than my 70200g1 and tamron 150600g1 with laea3. I am in love. — känner sig toppen."

Har man sett, den var lite oväntad eller ...
Det är nog inte alls omöjligt att vissa objektiv gjorda för Canon fungerar utmärkt, eller i vissa fall t.o.m. bättre på Sony-kameror än på Canon.

När det gäller Sigma-objektiv så ligger det i Sigmas intresse att de funkar bra ihop med deras adapter, men så är det ju inte när det gäller Canon-objektiv.

Så att räkna med en viss funktion och göra sig beroende av det är riskabelt. Det finns inga garantier och det är helt utanför Sonys kontroll.

Inte helt osannolikt att nytillverkade Canon-objektiv inte alls fungerar och det kommer kanske firmware-uppgraderingar till befintliga objektiv som gör att de slutar fungera...

Har man både Sony och Canon (som jag), så kan man dra nytta av funktionalitet med adapter, men att byta till Sony och planera att skaffa Canon-objektiv eller att behålla sina Canon-objektiv är nog ingen bra idé i längden.


/Mats
 

nutte

Aktiv medlem
Gratulerar till en fin kamera, försa om du är bland dom första köparna.
Tack, jo den överraskade positivt (inte alltid så). Beroende på AF-inställning så kan det vara bra att slå ifrån pekskärmsfunktionen, såg annars att ibland valde man punkt nere i hörnet - dvs dit näsan pekade ;).

När det gäller storlek passar den mig bra - vill man ha större kamera och längre objektiv finns ju många andra bra tillverkare, jag kör t ex Nikon för sånt, så gillar att den är kompakt, lättare/roligare att ta med sig och diskretare.

Har kört Fuij o Olympus, fina kameror och objektiv men denna är förstås mycket snabbare i hanteringen och har bättre bildkvalitet men så kostar den ju skjortan också..
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag väntar på flera tester där man provar vertikalgreppet som har plats för två batterier, Martin Agfors är väl på gång och testar A9, det lär ju vara lite trångt för långfingret när objektivfattningen ligger så nära själva greppet, men extragreppet kan kanske underlätta en del med större objektiv i alla fall.


Jag är personligen ingen storskjutare av bilder, heller att jag går och håller kameran oavbrutet några längre stunder, så jag skulle nog trots långa fingrar klara mig hyggligt med A9, jag har första A77 men får även där nypa lite konstigt med fingrarna, lillfingret får ja bara på med sned fattning som följd.


Ja tyvärr tycker jag priset är för högt på A9, särskilt när man som jag inte tar så där mycket bilder hela tiden, då faller behovet av nyköp. Men A9 verkar ovanligt spännande och intressant att följa vidare, och hoppas att Sony tar sig i kragen vad gäller FW och inte snålar till A9.
 

Bengf

Aktiv medlem
Redan A6300/A6500 hävdar sig mot DSLR när motiv springer mot kameran, det är bra, men bara ett delmoment av många andra autofokus tester som måste genomföras, mörker testet var ju bra att dom provade, där har det gått sämre tidigare när det blivit lite avstånd till motivet.

Det vimlar av dom där spring i mot testerna heller cyklister som vinglar mot kameran, det fungerade till och med skapligt med A6000. Det som varit svårast för spegellösa är förmågan att kunna hålla kvar motivet fast andra personer springer framför och stör, inställbara möjligheter till fördröjning av låsningen på motivet. Personer som rör sig mycket snabbt och oförutsett. Nu har jag aldrig heller sett dom är mest avancerade och svåraste proven med autofokus utförda med dom bästa DSLR, men det kommer väl det också så småningom.

Det fins några enstaka AF-tester på nätet där man försöker att kolla många olika delmoment, hur kontrast rik behöver motivet vara för att AF skall kunna låsa tex.
 

nutte

Aktiv medlem
Ja, verkligen intressant. Det var ju i flera aspekter som den var ett steg före.
Har du hunnit bilda dig nån uppfattning i jämförelse med fin nikon? Vilken nikonmodell har du?
Beror ju även på vilka objektiv man kör. Utomhus använder jag mest 24-70/2.8 70-200/2.8, (300/2.8) etc och inomhus 35/1.4 och 85/1.4 på mina Nikon (D750+D4) men har tröttnat lite på att bära runt på tunga saker i ryggsäck så tänkte kanske gå på Sony /4 zoomar för att slippa släpa på så mycket; just nu har jag 24-70/4 och den fungerade utmärkt med A9 (den är kanske lite oskarp för A7rII) och Batis 85/1.8 för lite mer tele/inomhus men har inte hunnit testa; synd man har så mycket med hemmasysslor och det andra jobbet..generellt kan jag tycka det känns roligare med en smattrande D4-slutare än den tysta A9 som är mer som att filma men tystnaden har ju stora fördelar. . nu kan man t ex fota även under stillsamma föreställningar med gott samvete..återkommer!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är nog inte alls omöjligt att vissa objektiv gjorda för Canon fungerar utmärkt, eller i vissa fall t.o.m. bättre på Sony-kameror än på Canon.

När det gäller Sigma-objektiv så ligger det i Sigmas intresse att de funkar bra ihop med deras adapter, men så är det ju inte när det gäller Canon-objektiv.

Så att räkna med en viss funktion och göra sig beroende av det är riskabelt. Det finns inga garantier och det är helt utanför Sonys kontroll.

Inte helt osannolikt att nytillverkade Canon-objektiv inte alls fungerar och det kommer kanske firmware-uppgraderingar till befintliga objektiv som gör att de slutar fungera...

Har man både Sony och Canon (som jag), så kan man dra nytta av funktionalitet med adapter, men att byta till Sony och planera att skaffa Canon-objektiv eller att behålla sina Canon-objektiv är nog ingen bra idé i längden.


/Mats
Nää. och det man inte talar så mycket om är ju att man går miste om en del AF-relaterade funktioner såsom följande Eye Focus och Lock on AF för följande AF. De funkar däremot med Sigmas Canon-fattade objektiv. Ny firmware igen som ska ha löst de fokusproblem man tidigare haft med Sigma-objektiven. Men kolla först själva om det funkar för er som vill använda MC-11 genom att testa i butik.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Redan A6300/A6500 hävdar sig mot DSLR när motiv springer mot kameran, det är bra, men bara ett delmoment av många andra autofokus tester som måste genomföras, mörker testet var ju bra att dom provade, där har det gått sämre tidigare när det blivit lite avstånd till motivet.

Det vimlar av dom där spring i mot testerna heller cyklister som vinglar mot kameran, det fungerade till och med skapligt med A6000. Det som varit svårast för spegellösa är förmågan att kunna hålla kvar motivet fast andra personer springer framför och stör, inställbara möjligheter till fördröjning av låsningen på motivet. Personer som rör sig mycket snabbt och oförutsett. Nu har jag aldrig heller sett dom är mest avancerade och svåraste proven med autofokus utförda med dom bästa DSLR, men det kommer väl det också så småningom.

Det finns några enstaka AF-tester på nätet där man försöker att kolla många olika delmoment, hur kontrast rik behöver motivet vara för att AF skall kunna låsa tex.
Kolla på videon nu Bengt och återkom sedan:

https://youtu.be/KX1sfy__7A4

Framförallt kolla på slutet då man skjuter i 25800 i nära mörker med båda kamerorna.
20 bilder tas med single shot så fort det går på två motiv man växlar mellan (ansikte/bakgrund) – så fort kameran hinner sätta fokus.

A9 fixade det på 49 sekunder totalt. En bild per 2,35 sek i snitt
D5 behövde 1 minut och 22 sekunder. En bild per 4,1 sekund i snitt. D5 jagade mer än A9 märkligt nog.

Även precision mot ankommande löpare följande AF.
A9 106 skott togs och 105 var i fokus (0,9904%)
D5 hann ta 65 och 62 av dessa var i fokus (0,9538%).

Den här jämförelsen vann A9. Det som också nämndes var ju att A9 tog 106 bilder på samma tid som D5 hann ta 65 och träffsäkerheten var 99,04% för A9 och 95,38 för D5.

I denna shoot out var A9 bäst i alla dessa jämförelser och dessutom klarade A9 genom att den har AF-sensorer över hela motivytan även bättre av att hantera den springande flickan i kanten av bilderna. Med D5 fick fotografen hålla sig mer i mitten för att inte tappa fokus. Med D5 kunde man alltså inte ta de bilder man kunde med A9 av samma skäl.

Nu var det här en ganska bra test trots allt även om det är svårt att jämföra AF men Nikon-kameran hanterades av ett vant proffs så det finns inget där att skylla på men däremot vet vi ju inte om det går att få tag i ännu bättre Nikon-kombos. Man diskuterade exv. vilka objektiv som använts. Så självklart är fler tester välkomna men jag tror faktiskt att den nya sensorns dokumenterat goda lågljusegenskaper har kompenserat för de problem spegellösa annars haft med just AF i lågljus. Sensorn i Nikon-kameran är av tidigare teknik-generation och det märks nog och borde märkas. Av det skälet skulle det nog vara bra för även Nikon att säkerställa tillgång till den nya generationens sensorer. De är akterseglade här nu.

Dessutom är A9 en överlägsen videokamera i förhållande till D5 och det borde väl de reagera över som bedriver växelbruk mellan stillbild och video.

Som jag trott så verkar det som om Sony kryper till korset och bjuder även A9-användarna på S-log. Något annat hade nog varit konstigt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har sett den 2 gånger nu länken, tänker vi utveckling så är det intressant, speciellt då mörkerfotona, där som exempel generation 2, A7RII var bra med ljusstarkt 50mm på nära håll i mörker, men klart sämre med tele objektiv. Visst A9 imponerade där i mörkret klart bättre än A7RII. Nikons D750 är mycket bra vid mörkerfoto, bättre än D810. D5 vet jag inte riktigt om den möjligtvis kan vara samma generation som D750.

Jag tror faktiskt att Martin Agfors skrev vad gäller A6300/A6500 när han testade i Fotosidans Magasin, att just motiv som rör sig mot kameran var dom något bättre än DSLR, Så att A9 sköter sig bra där var ingen överraskning, nu tillhör det rent historiskt att spegellösa kameror inte skulle ha den minsta chans mot en D5, vän av ordning så var ändå D5 bra med 62 skarpa av 65, hade man sagt för något år sedan att en FF-spegellös Sony kunde hävda sig mot en D5 även i just detta testmoment, så hade nog skrattet varit på lut.

Kul att följa A9, ena killen säger att Q-korten är något större än dom som nu sitter i A9, så om man gjort A9 bara lite större så hade dom korten fått plats.

Vad jag tycker så behöver väl Nikon hitta på någon form av Dualpixel teknik i första hand, för att få bättre Live View. Akterseglade håller jag nog inte med om, men dom kan nog inte vänta för många år med ersättare till D750 och D810 fast dom fortfarande är bra kameror.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har sett den 2 gånger nu länken, tänker vi utveckling så är det intressant, speciellt då mörkerfotona, där som exempel generation 2, A7RII var bra med ljusstarkt 50mm på nära håll i mörker, men klart sämre med tele objektiv. Visst A9 imponerade där i mörkret klart bättre än A7RII. Nikons D750 är mycket bra vid mörkerfoto, bättre än D810. D5 vet jag inte riktigt om den möjligtvis kan vara samma generation som D750.

Jag tror faktiskt att Martin Agfors skrev vad gäller A6300/A6500 när han testade i Fotosidans Magasin, att just motiv som rör sig mot kameran var dom något bättre än DSLR, Så att A9 sköter sig bra där var ingen överraskning, nu tillhör det rent historiskt att spegellösa kameror inte skulle ha den minsta chans mot en D5, vän av ordning så var ändå D5 bra med 62 skarpa av 65, hade man sagt för något år sedan att en FF-spegellös Sony kunde hävda sig mot en D5 även i just detta testmoment, så hade nog skrattet varit på lut.

Kul att följa A9, ena killen säger att Q-korten är något större än dom som nu sitter i A9, så om man gjort A9 bara lite större så hade dom korten fått plats.

Vad jag tycker så behöver väl Nikon hitta på någon form av Dualpixel teknik i första hand, för att få bättre Live View. Akterseglade håller jag nog inte med om, men dom kan nog inte vänta för många år med ersättare till D750 och D810 fast dom fortfarande är bra kameror.
De är akterseglade när det gäller den stackade sensortekniken som gör en del nya förbättringar möjliga (framförallt så ger ju sensorns förbättrade hastighetsprestanda mer tid till avstämning av fokus och exponering - bättre fokusprecision och de bättre lågljusegenskaperna kompenserar för de problem spegellösa tidigare haft vid dåligt ljus och nedbländat) och att man genom fokuspunkterna på huvudsensorn använder samma sensor för AF som för bildregistreringen. Som du såg i videon så hämmades D5 även av sitt mindre fokusområde som gjorde att man inte klarade av att exv. ta bilder med huvudmotivet (den springande flickan) i kanten i stället för i centrum av bilden.

Jag tror dessutom att det mycket väl kan vara så att A9:s bättre fokusprestanda i lågljusexemplet med 20 bilder single shot med omväxlande förgrunds- och bakgrundsfokus mycket väl kan förklaras av att man i en EVF som A9:s mycket väl ser var man lägger fokus. Det kan ju göra att man kan enklare välja ett område med bättre kontrastskillnader istället för att det blir mer på måfå då man i en D5 OVF borde ha verkligt mycket svårare att urskilja motiven under så dåligt ljus. Även det påverkar säkert totala prestanda.

Sedan ska man inte heller glömma att vi jämför dessa olika moment och variabler mellan två kameror som i grunden skiljer sig starkt både konstruktionsmässigt och när det gäller bildtagningsfrekvensen. A9 tar 20 bilder/sek enligt uppgift och D5 12. A9 kommer alltså ut på topp trots att den klarar att ta 66% fler bilder per sekund än D5. I videon exempel tas 106 bilder/sek med A9 och 65 med D5. Det ger 63% fler bilder i testen så de ligger rätt nära den teoretiska diffen fast de nog inte har totalkoll på tiden när de tar bilderna men de har nog trots allt lyckats använda nära nog exakt lika lång tid för bildsekvenserna med respektive kamera.

Hastighet brukar ha ett pris i sämre träffsäkerhet och precision. I det här fallet är det alltså tvärtom. A9 gav procentuellt fler "keepers" men man fick betydligt fler bilder att välja mellan rent praktiskt. Det skulle vara intressant att se hur Nikon skulle klara den ekvationen om de var tvingade att hetsa upp sin elektromekaniska lösning till 20 bilder per sekund.

Visst kan en ny sensor ge bättre Live View men problemet på sikt är väl ändå den elektromekaniska spegelmekanismen och de mekaniska slutarna. De som nu väljer en DSLR har ju ofta gjort det för OVF:ens skull. De säger ju att de inte vill ha EVF trots att det finns en del fördelar även med den tekniken. Så även om man nu kan köra "spegellöst" i Live View med modernare sensorer än de man har, så gör ju inte det fotografering med huvudsökaren ett dugg enklare att förbättra. Nikon måste väl i så fall även förbättra fokussensorernas lågljusegenskaper men hur man än gör så är en OVF nästan svart när ljuset tryter. Det spelar ju ingen större roll hur vass huvudsensorn är heller när man ändå inte ser något i huvudsökaren.
 
Senast ändrad:

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Nää. och det man inte talar så mycket om är ju att man går miste om en del AF-relaterade funktioner såsom följande Eye Focus och Lock on AF för följande AF. De funkar däremot med Sigmas Canon-fattade objektiv. Ny firmware igen som ska ha löst de fokusproblem man tidigare haft med Sigma-objektiven. Men kolla först själva om det funkar för er som vill använda MC-11 genom att testa i butik.
Alla Sigma Global Vision funkar inte bra. Det finns fortfarande en del problem att lösa. Vissa Canon-objektiv funkar bättre än Sigmas egna med MC-11.

Kolla t.ex. här med Sigma 135/1,8 Art och MC-11.
https://www.youtube.com/watch?v=eXWus72cnMA&feature=youtu.be

Lite underligt ändå att Sigma har problem att få till det rätt, men jag är optimist och tror att det kommer att bli bra.

/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Alla Sigma Global Vision funkar inte bra. Det finns fortfarande en del problem att lösa. Vissa Canon-objektiv funkar bättre än Sigmas egna med MC-11.

Kolla t.ex. här med Sigma 135/1,8 Art och MC-11.
https://www.youtube.com/watch?v=eXWus72cnMA&feature=youtu.be

Lite underligt ändå att Sigma har problem att få till det rätt, men jag är optimist och tror att det kommer att bli bra.

/Mats
Det är sant. Dock lär de ha fixat 17-70mm-objektivet nu med senaste FW för den var explicit bl.a. för detta. Det jag menade var dock främst att det endast är med Sigmas egna GV-objektiv som du har stöd exv. för Eye Focus. Det tappar man med Canon-objektiven. Dock får man åtminstone Face Detection och det är ju alltid något och man har väl inte bättre med Canon på Canon.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Bidrag från Ken Rockwell

Recension:
http://www.kenrockwell.com/sony/a9.htm
"The Sony A9 is an obvious pick — possibly the pick — for sports, news and action. Nothing is as fast, it has an AF system to match, and it's also silent. Sony is out to kill Nikon and Canon, and this certainly helps, at only 2/3 the price of the competive DSLRs."
 
ANNONS