Annons

Sony Nex-7

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gränssnitt, menysystem och mikrojusteringen i NEX 7

Får hoppas att fler snart får sina NEX 7:eek:r. Kul att det nu också kommer tillbehör som undervattenhus till inte bara NEX utan även de nya SLT-modellerna. Det är ett verkligt gott tecken på att Sony nu börjar bli lite mer "rumsrent" som val för många.

En kommentar kring NEX-kamerornas gränssnitt. Både NEX och de mer avancerade kompakterna såsom HX9V har nästan identiska grafiska gränssnitt och menysystem. Jag tycker personligen att det är snyggt och trevligt men vet också att en del inte är imponerade utan skulle föredra något mer traditionellt gammalt fliksystem som vi alla lärt oss leva med sedan länge. En del är säkert irriterade över att de fått en kompaktkamera fast de längtat efter något annat. På toppen av det finns en massa kompaktkamerafunktioner.

Menyerna är sex till antalet och heter Shoot Mode, Camera, Image Size, Brightness/Color, Playback och Setup. De motsvarar väl flikarna i ett mer traditionellt menysystem. Med Shoot Mode väljer man mellan Intelligent Auto, A, S, P och M som vanligt samt en massa motivprogram, panoramalägen m.m..

Camera handlar om AF-inställningar, matning m.m som påverkar själva tagningen av bilderna. Image Size om storlek och kvalitet för både stillbild och film. Brightness/Color hanterar exponering, blixtinställningar och vitbalans. Playback som sig bör allt kring uppspelning och bildvisning.

Viktigast är Setup, där alla övriga grundinställningar hittas. Här kan man också konfigurera om kamrans olika rattar m.m. och inte minst då allt som kan styras via det nya TRI NAVI-systemet. Jag tycker inte jag stör mig speciellt på detta, vilket en del andra uppbarligen gjort och gör med ett enda undantag. Funktionslistan är väldigt lång och här finns ingen struktur alls. Konstigt nog sorteras inte ens listan. Konstigt nog har de dessutom lagt Minneskortsformateringsvaletvalet "Format" längst ner i listan. Den hade väl varit smartare att ha under "Camera" kan jag tycka.

Kritiserats har även att det inte finns någon överordnad nivå där man kan spara alla gällande inställningar som man sedan kan återgå till vid behov. Det som dock finns är att man väldigt flexibelt kan lägga kamerans funktioner på kamerans olika programmerbara knappar och rattar. Jag har bara programmerat om några få funktioner. Aktiverat röd peaking, ändrat AF/MF- knappen, så att den togglar/växlar istället för används med "hold", aktiverat blixtkompensation (gömd i menyträsket by default) på navigationsratten ochg slagit på DMF (Direct Manual Fokus). När det nu är gjort känner jag att jag har allt där jag vill ha det och grejen är att efter det så kan jag i princip glömma menyträsket. Så jag känner personligen att det inte är så mycket att vara upprörd över om man nu är det. Fix it and forget it, skulle man kunna säga på utrikiska.

Sedan har jag ägnat lite tid åt att kolla fasdetektfokus med min A-mountadapter. Med sina begränsningar är jag ändå glad åt kamerans "mikrojustering". Med de fasta objektiven fungerar det bättre än utan men det är inte så enkelt som man kan tro. Det krävs en hel del mickel och testande och systemet reagerar inte helt linjärt när man kompenserar. Jag antar att det är något sådant Lennart kanske stött på med sina Canon-hus. Tre av mina zoomar har klart vunnit på att grundkompenseras lite och det har funkat med dessa för att de beter sig likformigt över hela zoomspannet. Men min fjärde zoom, återigen min gamla Tamron 24-135 som ofta varit mycket besvärlig, funkade det inte alls med. I långa änden låg felet stort åt ena hållet. På mitten hyfsat men i korta änden åt helt andra hållet. Ett sådant objektiv går inte att kompensera med mikrojustering. Det objektivet som annars är riktigt bra optiskt kommer jag endast kunna använda med peaking och MF.

Nu ser det riktigt bra ut och som sagt, med A-mountadaptern och min Sigma-favorit 17-70, så får man t.o.m. både stabiliserad sökarbild och bildstabilisering genom att Sigma tidigare skickade med sin optiska stabilisering OS, även till Sony-fattade exemplar fast det inte riktigt behövs till A-mountkamerorna. Så det tackar jag för. Annars hade jag inte haft något stabilisering alls med adaptern. Tilläggas ska ju att mikrojustering är bara aktuellt tillsammans med adaptern. NEX-objektiven är ju avsedda för kontrast AF och har man dessa på är funktionen avstängd.

Lite märkligt att konstatera att NEX 7 saknar GPS som standard. Vill man ha det får man stoppa i ett minneskort med inbyggd GPS. Sådana finns ju numera - men jag vete fan hur det går till för det är ju lite häpnadsväckande. Med sådana kan man ju dessutom få automatisk överföring av sina bilder till både sin iPhones och iPaddor om man har bredband till dessa.
 
Senast ändrad:

lcasper

Aktiv medlem
har äntligen fått min Nex-7 oxå

har fått min nex-7 köpt från scandinavianphoto.

väldigt väl inpackad lite Leica känsla
skall bli intressant att testa den med minna leica R objektiv jag har.

ladder just nu batteriet så jag kan inte säga så mycket om den ännu förutom att den känns väldigt väl byggd.
 

PMD

Aktiv medlem
Lite märkligt att konstatera att NEX 7 saknar GPS som standard. Vill man ha det får man stoppa i ett minneskort med inbyggd GPS. Sådana finns ju numera - men jag vete fan hur det går till för det är ju lite häpnadsväckande. Med sådana kan man ju dessutom få automatisk överföring av sina bilder till både sin iPhones och iPaddor om man har bredband till dessa.
Om det är Eye-Fi-minneskort du tänker på så har de minneskorten inte GPS. De använder sig av en jättedatabas över WiFi-hotspots för att lista ur var de är. Det betyder att man kan inte få någon geotaggning om det inte finns en WiFi-basstation inom räckhåll, men det är ju inte så illa ändå.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om det är Eye-Fi-minneskort du tänker på så har de minneskorten inte GPS. De använder sig av en jättedatabas över WiFi-hotspots för att lista ur var de är. Det betyder att man kan inte få någon geotaggning om det inte finns en WiFi-basstation inom räckhåll, men det är ju inte så illa ändå.
Tack för det klarläggandet. Har inte borrat i det själv på allvar men ska använda det och testa det på jobbet när jag får tid. Genom det kan man ju exv. dela telefonens Intenetuppkoppling och via den och en app som exv. Fotoweb App ladda upp bilder från Padda eller Iphone till en Fotoweb Server och de fotoarkiv den hanterar. Rätt smidigt faktiskt.

Men det känns ju inte som ett alternativ om man är utomlands och ska betala Internettrafiken detta möjligen genererar med stora NEX 7-filer. Då hade det varit bra mycket bättre med en inbyggd GPS.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vaa?
Sony skulle ju sätta GPS i ALLA sina kameror framöver uttalades det ju för ett tag sen. Gäller itne det NEX alltså. Gissar på att det inte får plats helt enkelt, men kom lite som en chock för mig. jag trodde det var inbyggt.

/Mats
Ja du läste rätt! Det var med rätt stor förvåning jag konstaterade detta men som jag brukar säga ibland: man kan ju inte få allt för 50 spänn och något ska de väl ha att skicka med nytt i nästa version. Annars vet jag att du inte skulle tycka livet vore värt att leva Mats.

Visst kan det vara utrymmesbrist men man har ju trots allt klämt in det i lilla HX9V, så det borde väl gått! Tänk om de bara glömd stödet för GPS i denna version av firmware och att det kommer med första uppgraderingen. .... Jaså, näha...det gör inte det? Å just nu när man börjar kunna använda dessa data i fler och fler mjukvaror. Sicket mögel!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
har fått min nex-7 köpt från scandinavianphoto.

väldigt väl inpackad lite Leica känsla
skall bli intressant att testa den med minna leica R objektiv jag har.

ladder just nu batteriet så jag kan inte säga så mycket om den ännu förutom att den känns väldigt väl byggd.
Härligt, ska bli kul att se vad du tycker. Du har väl säkert också läst Leica M9-jämförelsen på Luminous Landscape antar jag. Med de objektiven och alla smarta fokushjälpmedel för MF i NEX 7, blir det väl nästan så bra det kan bli med nuvarande tekniska nivå?
 

magohl

Ny medlem
Fick min NEX-7 i mellandagarna och det mesta lever upp till de höga förväntningarna än så länge. Men då den ersatte en Nikon D70 från 2004 är det ju inte så svårt kanske.

Bland det jag upplevt som negativt märks placeringen av videoinspelningsknappen som gör att min tumme oavsiktligen startat en hel del inspelningar vilket ju tar lite tid i anspråk. Får hoppas på att en framtida firmware ger möjlighet att låsa den i en av menyerna eller liknande.

Förutom bra bilder så gillar jag den elektroniska sökaren, hjälpen vid manuell fokus, snabbheten, video-inspelningen och den fantastiska känslan i reglage och den upplevda byggkvaliteten.

Nu saknas bara lite fler NEX AF-objektiv (gärna svarta!) från Sony, Tamron och Sigma etc. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Tack för det klarläggandet. Har inte borrat i det själv på allvar men ska använda det och testa det på jobbet när jag får tid. Genom det kan man ju exv. dela telefonens Intenetuppkoppling och via den och en app som exv. Fotoweb App ladda upp bilder från Padda eller Iphone till en Fotoweb Server och de fotoarkiv den hanterar. Rätt smidigt faktiskt.
Ja, Eye-Fi är mycket trevligt. Jag har använt ett Eye-Fi-kort sen sent förra vintern. Det är mycket bekvämt att få bilderna automagiskt överförda till sin dator.

Men det känns ju inte som ett alternativ om man är utomlands och ska betala Internettrafiken detta möjligen genererar med stora NEX 7-filer. Då hade det varit bra mycket bättre med en inbyggd GPS.
För positioneringen behöver inte Eye-Fi-kortet ansluta sig till en WiFi-accesspunkt. Det räcker med att vara i närheten av den. Kostnad NOLL, alltså.

Om du ska använda positionering så duger tyvärr inte det billigaste Eye-Fi-kortet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håh, det var ju hyfsat att det kan funka så.

Att det inte räcker med det billigaste kortet hade jag faktiskt sett redan på deras site. Men det är ju inte hysteriskt dyrt ändå.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fick min NEX-7 i mellandagarna och det mesta lever upp till de höga förväntningarna än så länge. Men då den ersatte en Nikon D70 från 2004 är det ju inte så svårt kanske.

Bland det jag upplevt som negativt märks placeringen av videoinspelningsknappen som gör att min tumme oavsiktligen startat en hel del inspelningar vilket ju tar lite tid i anspråk. Får hoppas på att en framtida firmware ger möjlighet att låsa den i en av menyerna eller liknande.

Förutom bra bilder så gillar jag den elektroniska sökaren, hjälpen vid manuell fokus, snabbheten, video-inspelningen och den fantastiska känslan i reglage och den upplevda byggkvaliteten.

Nu saknas bara lite fler NEX AF-objektiv (gärna svarta!) från Sony, Tamron och Sigma etc. :)
Kul! Jag testade videon idag på mer allvar och jag kan säga att den kan inte mäta sig alls med frugans lilla HX9V i hanteringen. Kompakten fixar ljudet bättre utan mick. Extern mick är ett måste och helst ska man bara använda E-mountobjektiven. Testade med A-mountadaptern ett skruvdrivet och det går ju inte för det låter för mycket. Dessutom fungerar AF mycket mjukare på kompakten (den hygger för snabbt på NEX:en för att det ska vara OK tycker i alla fall jag och när det gäller zoomning manuellt med NEX 7, så kör ju den lilla kompakten cirklar runt det ekipaget för där har man ju motordriven zoom som är helt underbar. Jag kommer nog aldrig filma med min NEX 7, det outsorcar jag med varm hand till frugan.

Ska jag filma så ska jag fråga snällt om jag får låna hennes svartsjukt bevakade kamera istället.
 

josol36

Medlem
Ångest/Glädje

Jag har nu beslutat att köpa en Sony NEX-7 för att ersätta min nyligen sålda EOS 50D.
Tyvärr så kollade jag inte så noga på marknaden utan det var mer "känslan" som avgjorde
vilken kamera det ska bli. Det jag har gjort är att läsa denna tråd samt NEX-forumet på dpreview.

Nu när jag har lagt beställningen och börjar förstå att det kommer ta tid att få hem kameran
så börjar jag undra om jag kunde ha valt någon annan/annat modell/märke.. (därav ångesten)

Skulle ni kunna visa lite bilder, tips på objektiv mm? Så att vi som väntar på våra kameror
kan stå ut! ;-)

Mvh

/J
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jonas, du har ju i alla fall förbeställt!

Ja jag trodde ju som sagt att jag inte skulle få min beställda NEX 7 förrän i januari eller februari, men uppenbarligen så sker ju trots allt en del leveranser i mindre kvantiteter. Jag fick ju min i december, och vem hade trott det efter allt som sagts??

Lägg en preorder och beställ ett hus och ett silverfärgat objektiv om du vill ha grejorna fort. Stick i stäv med hur det brukar vara, så kom nu hus utan kitobjektiv först. Be att få en option på att få ett kit om det nu skulle vara kiten som kommer i nästa batch.

Misströsta inte, du har ju förbeställt! Det var de som förbeställt som fick den sändning som kom och de kommer stå först i kön när nästa batch kommer. Med hjälp av förbeställningarna minskar ju butikernas risker så att de verkligen vågar beställa och möta efterfrågan. Risken är annars stor att det som kommer snabbt säljs slut och kunderna får vänta igen på nästa skeppning.

De sju hus Sony Center fick var en piss i Nilen om man får tro det intresse man upplevt. Så risken är uppenbar att butikerna säljer slut det de kommer få i nästa sändning om intresset består. Det är verkligen en kamera värd att vänta på och jag har aldrig sett något liknande när det gäller hur genomtänkt själva hanteringen av kamerans användardialog är gjord. Den känns verkligt effektiv vare sig man kör den i AF eller inte mint i MF.

Jag tycker det skulle vara intressant om folk kunde börja lista vad de inte gillar med kameran isället för att vi bara drunknar i hallelujakören. Jag brukar ofta bli misstänksam när saker haussas även om nu NEX 7 verkligen verkar leva upp till folks förväntningar hyfsat.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Inte jag heller...

Men ifall den nackdelen på något sätt kunde elimineras, skulle jag utan vidare acceptera de två första. :)

Face it - ingen tillverkare har nånsin under hela kamerahistorien lyckats ta fram en kamera som varit helt utan nackdelar!

Men visst sjutton vill jag ha både WL och GPS...
.
 

Photocon

Aktiv medlem
Har ingen heller. Efter vad jag hört, läst och kollat finns det inget som jag direkt saknar. Kan tänka mig själva kameran "as is".

Det som i nuläget talar lite emot den är prylarna runt omkring: Fler gluggar med E-fattning och saknas FÖR TILLFÄLLET. Kommer sannolikt att rättas till. Integreringen med A-mount är ju kanska föredömligt gjord.

Fler objektiv med bildstabilisering med E-mount kommer sannolikt från fristående tillverkare om kameran säljer så bra som trenden just nu visar.

Visst GPS och blixtstyrning skulle inte skada, men känns inte väsentligt för mig till den graden.

//Lennart
 

pearho

Medlem
Apropå GPS i kameror: Jag har ingen erfarenhet av GPS i någon kamera, men däremot har jag använt fristående GPS i flera år och vid behov taggat utvalda bilder med koordinater (med hjälp av ExifTool), vilket är lite jobbigt men inte tillräckligt jobbigt för att känna något behov av en GPS inbyggd i kameran.

Jag undrar om en inbyggd GPS inte kommer att förbruka en del ström och på så sätt dra ur batteriet snabbare. Jag antar också att kamerans GPS kommer att behöva tid på sig för att hitta sin position vid uppstart, så om man har för vana att stänga av kameran med strömbrytaren mellan fototillfällena, kommer de första bilderna efter påslagning att få felaktig eller ingen position alls, vilket kan undvikas genom att låta kameran vara påslagen hela tiden man är ute, vilket i sin tur drar ur batterierna ännu snabbare.

Hoppas jag har fel och att inbyggd GPS inte lider av dessa nackdelar. Om ni inte kan lugna mig på dessa punkter föredrar jag nog än så länge kameror utan inbyggd GPS. Annars förutsätter jag att den inbyggda satellitmottagaren går att stänga av fullständigt så att den inte drar någon ström alls.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Apropå GPS i kameror: Jag har ingen erfarenhet av GPS i någon kamera, men däremot har jag använt fristående GPS i flera år och vid behov taggat utvalda bilder med koordinater (med hjälp av ExifTool), vilket är lite jobbigt men inte tillräckligt jobbigt för att känna något behov av en GPS inbyggd i kameran.

Jag undrar om en inbyggd GPS inte kommer att förbruka en del ström och på så sätt dra ur batteriet snabbare. Jag antar också att kamerans GPS kommer att behöva tid på sig för att hitta sin position vid uppstart, så om man har för vana att stänga av kameran med strömbrytaren mellan fototillfällena, kommer de första bilderna efter påslagning att få felaktig eller ingen position alls, vilket kan undvikas genom att låta kameran vara påslagen hela tiden man är ute, vilket i sin tur drar ur batterierna ännu snabbare.

Hoppas jag har fel och att inbyggd GPS inte lider av dessa nackdelar. Om ni inte kan lugna mig på dessa punkter föredrar jag nog än så länge kameror utan inbyggd GPS. Annars förutsätter jag att den inbyggda satellitmottagaren går att stänga av fullständigt så att den inte drar någon ström alls.
Det stämmer med det där problemet att kameran inte hinner uppdateras efter att man haft den avstängd och när nästa bild tas så registreras den gamla positionen. Har för mig Sten-Åke berättade om bilder tagna i Afrika som visade positionen på Arlanda flygplats. A55 var lite känd för just detta, men det har i nästa generation som finns i A77 förbättrats markant. Exakt hur vet jag inte, men den är betydligt snabbare och har också möjlighetenatt inte lagra felaktig niformation. Problemet finns ju där i alla fall eftersom det faktiskt tar en stund att lokalisera positionen direkt när man sätter på kameran, tror inte man kan bli av med det helt och hållet.

Jag ar aldrig haft nån kamera med GPS. Jo förresten, min lilla Canon-kompakt har det, men jag har aldrig utnyttjat funktionen, så för mig personligen är det ingen stor nackdel, men jag listade det mest av förvåning eftersom Sony sagt att GPS skulle komma i alla kameror framöver och enheten är ju tydligen inte så stor eftersom det får plats i kompaktkameror, men att NEX-7 är så squeesad med andra finesser att det tyligen ändå fick stryka på foten.

Som sagt jag klarar mig utan. Om det beror på att jag inte använt funktionen och därmed inte har förstått hur bra det är och blivit beroende av den är en annan sak.


/Mats
 

x-country

Aktiv medlem
Apropå GPS i kameror: Jag har ingen erfarenhet av GPS i någon kamera, men däremot har jag använt fristående GPS i flera år och vid behov taggat utvalda bilder med koordinater (med hjälp av ExifTool), vilket är lite jobbigt men inte tillräckligt jobbigt för att känna något behov av en GPS inbyggd i kameran.

Jag undrar om en inbyggd GPS inte kommer att förbruka en del ström och på så sätt dra ur batteriet snabbare. Jag antar också att kamerans GPS kommer att behöva tid på sig för att hitta sin position vid uppstart, så om man har för vana att stänga av kameran med strömbrytaren mellan fototillfällena, kommer de första bilderna efter påslagning att få felaktig eller ingen position alls, vilket kan undvikas genom att låta kameran vara påslagen hela tiden man är ute, vilket i sin tur drar ur batterierna ännu snabbare.

Hoppas jag har fel och att inbyggd GPS inte lider av dessa nackdelar. Om ni inte kan lugna mig på dessa punkter föredrar jag nog än så länge kameror utan inbyggd GPS. Annars förutsätter jag att den inbyggda satellitmottagaren går att stänga av fullständigt så att den inte drar någon ström alls.
Jag har nästa nyss blivit med gps-modul till min dslr. Jag stänger aldrig av min kamera med strömbrytaren annat än när jag byter lins eller tar ut sd-kortet. En lätt tryck på avtryckaren och kameran är good to go. Det fina är att gps-modulen aktiveras och på några sekunder är den uppdaterad. Det är endast vi on/off som den behöver längre tid att kalibreras.
 

Jumfer

Aktiv medlem
Jag hörde igår att WL bara funkar med HVL-20? Annars håller jag bara med om punkten "jag har ingen" med en liten förhoppning att NEX inte tar för mycket fokus från DSLR/SLT-modellerna så dom blir alldeles för försenade... Någon som vet vilka SLT som kommer 2012?

//R
 
ANNONS