Annons

Sony Nex-7

FlyerOne

Aktiv medlem
Det lär i första hand bli fullformatare som kommer nästa år. Två, kanske tre stycken t.o.m., optimerade för olika ändamål. Sedan ryktas det om en hybridkamera också (som ingen har fått fram ett skvatt om).

Och en hel del objektiv.
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag hörde igår att WL bara funkar med HVL-20? Annars håller jag bara med om punkten "jag har ingen" med en liten förhoppning att NEX inte tar för mycket fokus från DSLR/SLT-modellerna så dom blir alldeles för försenade... Någon som vet vilka SLT som kommer 2012?

//R
Ja, det är skit att den inbyggda blixten nitekan fungera som styrande blixt, utan att man måste sätta en av de blitar som kan fungera som sådan, HVL-F20AM, HVL-F43AM eller HVL-F58AM.

Jag tycker det är mycket märkligt och jag har svårt att tro att elektroniken för detta inte skulle få plats, men någon anledning är det. Det är den enda egentliga nackdlen, annars är det en suverän kamera verkar det som.

Läste också någonstans att kontrollrattarna är för "lösa" utan distinkta klicklägen, så att de ändrar sig när man bär runt på kameran. Sten-Åke kan säkert konfirmera eller dementera det.


/Mats
 

Photocon

Aktiv medlem
Det lär i första hand bli fullformatare som kommer nästa år. Två, kanske tre stycken t.o.m., optimerade för olika ändamål. Sedan ryktas det om en hybridkamera också (som ingen har fått fram ett skvatt om).

Och en hel del objektiv.
.
Jo, jag trodde verkligen det också, men jag tror nog inte på mer än högst EN FF. När jag läser om Nikons och Canons nya pro-dslr D4 resp 1Dx får jag ganska klart för mig att Sony nog aldrig kommer att bli något direkt namn i den typen av pro-FF.

Orsaken är trenden med att MP-racet verkar sansat sig. Alltså för den som vill ha konventionell optisk sökare och spegel (likt C och N:s nya modeller) och för det mesta håller sig mellan basiso upp till 1600 Iso (samt klarar sig utan videomöjlighet räcker ff en A850/A900 mer än väl med sina 24,6 MP. Jfr Nikon med 16MP och Canon med 18MP på de nya. Upplösningsmässigt når de inte Sonys gamla FF.

"Slagskeppens" tid är inte förbi, men ganska passé på den större marknaden. Jag tror på EN 36 MP med SLT-teknik med en fysisk storlek av en A77 med SSS, video, APS-läge som switchar till c:a 16 MP där EVF och display automatiskt förstorar bilden till ett det beskurna läge som APS-C ger och då med hög framrate och stor minnesbuffert. I FF-läge och blir bufferten fortare full men kan ändå köras med hög framrate en kortare tid. Kortare lag i skiftet mellan EVF o display samt vid inrattning av andra värden.

Allt till halva priset vad en de Canon och Nikonhusen kostar.

Det är vad jag TROR, men det vore ju roligare om du Gunnar fick rätt. fast innerst inne tror jag att Sony lägger extra mycket krut på NEX-konceptet istället för att släppa flera olika varianter av FF. En ny tror jag räcker.

//Lennart
 

Jumfer

Aktiv medlem
Orsaken är trenden med att MP-racet verkar sansat sig. Alltså för den som vill ha konventionell optisk sökare och spegel (likt C och N:s nya modeller) och för det mesta håller sig mellan basiso upp till 1600 Iso (samt klarar sig utan videomöjlighet räcker ff en A850/A900 mer än väl med sina 24,6 MP. Jfr Nikon med 16MP och Canon med 18MP på de nya. Upplösningsmässigt når de inte Sonys gamla FF.
Jag hoppas på en FF jag med, låter troligare än 3 även om det vore fantastiskt. Men A99 eller vad den nu kommer att heta konkurrerar väl inte med C&Ns presskameror utan snarare med 5D? Det är väl inte helt otroligt att det kommer en 5Diii (Nikon kan jag inte) nästa år och då måste väl Sony förhoppningsvis ta i med IQ? Jag hoppas på minst 36MP och lite bättre AF än A900. En massa video, serietagning och annat lull får man säkert på köpet?

Kommer det ingen ny FF nästa år så är det egentligen OK för mig men jag skulle börja bli lite rädd...

//R
 

Bengf

Aktiv medlem
Tror nog inte att Sony redan nu försöker att slå sig in bland dom nya presskamerorna, som ligger i dom högre prissegmenten och som då har sina mera säkra köpare med skåpen fulla av avancerade dyra objektiv. OS i London är ett ypperligt tillfälle att visa världen vad C/N har skapat.

En kommande FF från Sony som ersätter A900 blir det nog, Men hur skall Sony ha råd med att släppa en modell med liknande specar som C/N. Sony kan väl inte lägga sig i prisklassen 50-65000 Kr. C/N nya modeller vänder sig till pressfolket och inte till en större allmänhet.

En ny FF från Sony tror jag då inte kommer att bli så förskräckligt avancerad, bara för att man är tvingad att hålla nere priset på den. Nu får man visserligen inte bara se till lilla Sverige, jag vet inte hur Sony säljer i Amerika eller England, Sony måste få fart på sin försäljning i stora länder så att man kan skörda in lite inkomster.

A99 blir nog en bra kamera, men vi får nog inte jämföra den med D4 och 1Dx. En lösning kanske är ett enklare hus som är mindre än dom vanliga klossarna och genom SLT-tekniken klara en lite högre speed i ett APS-C-läge. Modellen får nog inte bli för dyr om allmänheten vill köpa den och brusreduseringen bör väl Sony hitta en lösning på kan man hoppas. Under flera år nu har aggresiv brusredusering genomsyrat Sonys alla modeller från kompakter och uppåt.

Vänl./Bengt.
 

pearho

Medlem
Jag har nästa nyss blivit med gps-modul till min dslr. Jag stänger aldrig av min kamera med strömbrytaren annat än när jag byter lins eller tar ut sd-kortet. En lätt tryck på avtryckaren och kameran är good to go. Det fina är att gps-modulen aktiveras och på några sekunder är den uppdaterad. Det är endast vi on/off som den behöver längre tid att kalibreras.
Det låter betryggande, men du har troligen ändå valet att ta loss GPS-modulen när du inte behöver den. Om den är inbyggd måste det i min mening finnas en separat avstängningsknapp för GPS, men på en NEX är jag rädd att avstängningsfunktionen skulle hamna i någon svårnavigerad meny, där man inte orkar leta upp den.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja
................Läste också någonstans att kontrollrattarna är för "lösa" utan distinkta klicklägen, så att de ändrar sig när man bär runt på kameran. Sten-Åke kan säkert konfirmera eller dementera det.


/Mats
Nä, det tycker inte jag. Det funkar bra. Dessutom så är det bara två rattar som kan vridas hur många varv som helst och är kameran inte på så ändras inte dina inställda värden om du komme åt rattarna och de ändrar läge. Den synpunkten förstår jag nog inte.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, jag trodde verkligen det också, men jag tror nog inte på mer än högst EN FF. När jag läser om Nikons och Canons nya pro-dslr D4 resp 1Dx får jag ganska klart för mig att Sony nog aldrig kommer att bli något direkt namn i den typen av pro-FF.

Orsaken är trenden med att MP-racet verkar sansat sig. Alltså för den som vill ha konventionell optisk sökare och spegel (likt C och N:s nya modeller) och för det mesta håller sig mellan basiso upp till 1600 Iso (samt klarar sig utan videomöjlighet räcker ff en A850/A900 mer än väl med sina 24,6 MP. Jfr Nikon med 16MP och Canon med 18MP på de nya. Upplösningsmässigt når de inte Sonys gamla FF.

"Slagskeppens" tid är inte förbi, men ganska passé på den större marknaden. Jag tror på EN 36 MP med SLT-teknik med en fysisk storlek av en A77 med SSS, video, APS-läge som switchar till c:a 16 MP där EVF och display automatiskt förstorar bilden till ett det beskurna läge som APS-C ger och då med hög framrate och stor minnesbuffert. I FF-läge och blir bufferten fortare full men kan ändå köras med hög framrate en kortare tid. Kortare lag i skiftet mellan EVF o display samt vid inrattning av andra värden.

Allt till halva priset vad en de Canon och Nikonhusen kostar.

Det är vad jag TROR, men det vore ju roligare om du Gunnar fick rätt. fast innerst inne tror jag att Sony lägger extra mycket krut på NEX-konceptet istället för att släppa flera olika varianter av FF. En ny tror jag räcker.

//Lennart
Om du har rätt och de gör en flaggskeppsmodell och en billigare med mindre hus som exv. Nikon gör, så tror jag att det på lite sikt kommer leda till att det bara blir APS-C-modeller som instegskameror och möjligen en entusiastmodell med APS-C för fågelfotografer typ som vill ha långa telen förstörkta med cropfaktorn naturligt. Alla entusiastmodeller i övrigt blr FF och i övrigt satsar de på NEX för vanligt folk som vill ha något bättre än kompakter utan att få en klossig DSLR på halsen.
 

Jumfer

Aktiv medlem
Om du har rätt och de gör en flaggskeppsmodell och en billigare med mindre hus
Låter rimligt - antingen kommer A99 och dess eventuella småsyskon att fortsätta konkurrera med 5D och vara någon slags uppgraderad A900 med huvudfokus på IQ och mindre på AF och serietagning. Eller så vill Sony visa sig på styva linan med någon sinnessjuk serietagning pga SLT... Hoppas på det tidigare
 

Photocon

Aktiv medlem
Låter rimligt - antingen kommer A99 och dess eventuella småsyskon att fortsätta konkurrera med 5D och vara någon slags uppgraderad A900 med huvudfokus på IQ och mindre på AF och serietagning. Eller så vill Sony visa sig på styva linan med någon sinnessjuk serietagning pga SLT... Hoppas på det tidigare
Om det är någon sektor Sony absolut måste konkurrera i så är det just i klassen där redan projekterade Nikon D800 lär hamna (enl NR) och troligen också i Canon 5D-klassen (en MkIII är nog inte långt borta).
Proffsklassen med snabba FF-kameror för pressbruk fixar egentligen också studio och allmän fotografering med bra lågljuprestanda, NR etc till ett högt pris. De utgör en väldigt liten del av den totala försäljningen och har på sätt och vis en järngrepp om denna förhållandevis lilla (men prestigefyllda) marknad.

Min gissning är att en kommande A99 kommer att ha samma sensor som D800 på 36MP, precis som dagens Nikon D3x och Sony A900/A850 har samma sensor i grunden. Det blir alltså i det mer prisvärda FF-segmentet med högre upplösning som jag tror att Sony kommer att satsa. Allt övrigt blir APS-C med ökad sensorprestanda.

//Lennart
 

pet

Aktiv medlem
Jag tror o hoppas på att Sony kommer med två FF-kameror...en med hög upplösning och en med mindre(snabbare och bättre på höga ison)....Sony måste nog komma med en FF-kamera som är anpassad för dom som behöver höga ison,fps och bra/avancerad AF för att ha en kamera som matchar det kommande 500mm/f4....men vem vet FF-kameran med 36mp kanske kommer att vara bra på allt det trotts den höga upplösningen.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror o hoppas på att Sony kommer med två FF-kameror...en med hög upplösning och en med mindre(snabbare och bättre på höga ison)....Sony måste nog komma med en FF-kamera som är anpassad för dom som behöver höga ison,fps och bra/avancerad AF för att ha en kamera som matchar det kommande 500mm/f4....men vem vet FF-kameran med 36mp kanske kommer att vara bra på allt det trotts den höga upplösningen.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att ett önskemål från min sida hade varit en 36MP FF med EVF och ett beskuret högfartslage i APS-format med helt kompenserad full sökarbild i EVF/display. Skulle blivit styva 16MP som fixat längre sekvenser då bufferten inte fyllts så snabbt.

En lite uppdaterad sensor som bygger på dagens 16 MP APS-C sensor (som har ganska bra lågljusegenskaper) blir omräknat till FF c:a 36 MP. Då inte samma buffertegenskaper behövs i 36MP-läget skulle det bli en trevlig kombination, anser jag. Sedan är APS-C + tele en bra kombination.

Men visst skulle en FF på c:a 16 MP och bra lågljusegenskaper vara efterfrågat av en del. Dock inte av så många.

Många praktiska tester har visat att för många pixlar vid actionfoto kan röra till det ordentligt på bilden. Vi är nu uppe i sådana MP-antal att det behövs verkligt snabba slutartider för att mikroskakningar inte ska sabba effekten av många MP. Ofta behövs en stadig tripodmontering för att man ska kunna dra rejäl nytta av redan 24 MP vs 16 o 18 Mp. Vid 36 MP blir detta än mer uppenbart.

Jag har tidigare ställt mig frågan om Sony kan konkurrera på den marknaden Canon 1Dx och Nikon D4 sedan länge verkar ha abbonnemang på via tidigare modeller. Så även om det vore önskvärt med den kamera du skisserar så tror jag inte den blir någon kioskvältare.

En 36 MP FF kan nog aldrig få de lågljusegenskaper som Canons och Nikons senaste modeller, men den skulle kanske bli tillräckligt bra och ha ett konkurrenskraftigt pris. Personligen tror jag att Sony främst bör inrikta sig på IQ och konkurrera på det området.

Tar vi dagens 24MP APS-C och gör en motsvarande FF-sensor blir den nästan 54 MP. Inte omöjligt, men det skulle antagligen bli en ganska slö kamera som dock skulle konkurrera med MF-kameror till billigare pris.

Så jag hoppas på 36MP-varianten eller en uppdaterad 24 MP FF.

//Lennart
 

Jumfer

Aktiv medlem
Tar vi dagens 24MP APS-C och gör en motsvarande FF-sensor blir den nästan 54 MP. Inte omöjligt, men det skulle antagligen bli en ganska slö kamera som dock skulle konkurrera med MF-kameror till billigare pris.
Jag vet att det är en mindre grupp som hoppas i den riktningen men jag ingår i den... Hoppas iallafall att Sony vågar göra en SLT som inte måste ta 10 bilder i sekunden utan snarare som A900 eller ännu långsammare. Själv skulle jag nöja mig med 1 bild/sekund och bra på ISO upp till 400 med 800/1600 som reserv men man är ju olika och det blir ju säkert mer.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag vet att det är en mindre grupp som hoppas i den riktningen men jag ingår i den... Hoppas iallafall att Sony vågar göra en SLT som inte måste ta 10 bilder i sekunden utan snarare som A900 eller ännu långsammare. Själv skulle jag nöja mig med 1 bild/sekund och bra på ISO upp till 400 med 800/1600 som reserv men man är ju olika och det blir ju säkert mer.
Jag tillhör inte heller den skara som vill ha snabbsekvens-FF o s v. För min del plåtar jag i området basiso-1600 och då mest i 100-400. Redan fagens A900 är helt okej för mig. Går man in på IR och ser jämförelsebilder mellan en MF på 40MP (Pentax 645 D) 0ch en A900/A850 skiljer det inte så oerhört mycket. A900-filrna klarar t o m en jämförelse efter interpolering till 40MP.

Men jag eftersöker mer DR och vet att den finns i Sonys nya 16MP-sensor samt är mycket intresserad av detaljering, interpolering och detaljering. Och det är här jag tror att 36MP baserad på samma densitet som den modernare 16MP-sensorn skulle kunna vara riktigt bra. Kombinerad med en vass EVF som medger exakt manuell fokusering via MF-assist och inzoomad sökarbild skulle de ljusstarka Zeissgluggarna verkligen komma till sin rätt.

Tror inte det går att till rimlig kostnad göra en mer än dubbelt så stor sensor som den APS-C 24 MP som sitter i A77 och NEX-7. Däremot ser jag 36MP som en synbar höjning av dagens A900-upplösning. Att bara slänga på några pixlar till så den blir 30MP gör ingen skillnad. Steget mellan 24 och 30 MP ger faktiskt mindre effekt än skillnaden mellan 8 och 10 MP.

Tror inte heller man ska lusa ned NE-kamerorna med fler pixlar. 24MP är mäktigt nog för överskådlig framtid, anser jag.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Tror inte heller man ska lusa ned NE-kamerorna med fler pixlar. 24MP är mäktigt nog för överskådlig framtid, anser jag.

//Lennart
Denna del av inlägget innehöll ett direkt fel (det fanns små konstiga slarvfel i den längre texten också p g a att jag skrev för snabbt). Ska givetvis stå "NEX-kamerorna" istället för "NE-kamerorna".

//Lennart
 

PMD

Aktiv medlem
Många praktiska tester har visat att för många pixlar vid actionfoto kan röra till det ordentligt på bilden. Vi är nu uppe i sådana MP-antal att det behövs verkligt snabba slutartider för att mikroskakningar inte ska sabba effekten av många MP.
Det blir knappast sämre med fler pixlar, allt annat lika.

Ofta behövs en stadig tripodmontering för att man ska kunna dra rejäl nytta av redan 24 MP vs 16 o 18 Mp. Vid 36 MP blir detta än mer uppenbart.
Det håller jag med om.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det blir knappast sämre med fler pixlar, allt annat lika.
Beror på typen av användning. En massa pixlar på exv en FF med 24 Mp torde lättare skapa synbar interferens med varandra jämfört med en 12 Mp FF-sensor vid mikroskakningar. För egen del och användningssätt håller jag med dig. Vill ha så många bra pixlar som möjligt på en given sensoryta. Ju fler desto bättre. Men de ska innebära en klar förbättring från tidigare modell (om jag skulle byta av den orsaken)

Satt förresten och kollade Nikon D4-tråden där dem lilla uppgraderingen från 12 till 16Mp ifrågasätts. Jag tänkte själv delta med ett svar men hann tack och lov hitta ett inlägg som sakligt beskriver ungefär det jag ville ha sagt.

Här en länk till det inlägget.

www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1771718&postcount=90

//Lennart
 
Senast ändrad:
ANNONS