Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa ner blixten på 300d?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag undrar om man på något sätt kan ställa hur kraftigt de ska blixtra med den inbyggda blixten på eos 300d , nu ser ansiktena på personerna ja fotar ut väldigt ljusa...

MVH Billy

Med rysshacket får man blixtkompensering. Annars kan du ju pröva ställa ner exponeringskompenseringen till -1 ungefär.

aha där ser man , har tänkt flash min ett tag nu men det har aldrig blivit av.

Ska nog tanka ner de och testa :)

MVH Billy

Men exponeringskompensation påverkar inte styrkan på blixten och påverkar därför inte exponeringen av huvudmotivet. Huvudmotivet (ansikterna i detta fall) kommer att vara lika ljust exponerade även om du ställer ner exponeringskompensationen.

--jalle

jeskata skrev:
Med rysshacket får man blixtkompensering. Annars kan du ju pröva ställa ner exponeringskompenseringen till -1 ungefär.

ok , de var ju lite tråkigt att höra :S.. får köra på min hemmagjorda variant med bakplåtspapper framför blixten då :p

MVH Billy

billyskate skrev:
ok , de var ju lite tråkigt att höra :S.. får köra på min hemmagjorda variant med bakplåtspapper framför blixten då :p

MVH Billy

Med rysshacket får du funktionen "FEC" Blixtljuskompensation, där styrkan på utsänt blixtljus kan regleras +/- 2 steg i förhållande till vad automatiken anser är rätt ljusmängd. Funktionen finns på "JUMP"-knappen. En i mitt tycke mycket användbar funktion. Den kan reglera dels den interna blixten men även styra externa blixtar.

Exponeringskompensation är något helt annat, som kameran redan har och sitter på knappen "Av+/-" och reglerar hur kamerans vanliga exponeringsmätares värden ska justeras i förhållande till vad de har mätt upp. Denna funktion påerkar inte blixten.

Jag brukar köra med "Blixtexponeringslås" där du låser exponeringsvärdet för del av bilden med
*-knappen på 300d. Se sidan 83 i manualen.

ANNONS
Götaplatsens Foto