Annons

Stöldmärkning

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
Varje gång jag slår på strömmen på kameran så visar den en bild med fabrikantens logga.
Min fundering är då om det går att komma in i programmet för att ändra den loggan eller skriva in en text där. Det skulle vara rätt praktiskt att tex ha sitt namn där och eller ägaruppgifter. Det skulle göra det svårare för tjuvar att sälja den vidare så länge som inte dom kan ändra uppgifterna med.

Jo fast det beror på viken kamera du har. En analog kamera kan bli knepigare :--)

Klart du kan ladda in bilder - Max storlek av 320 ggr 230 pixlar. - och ljud med om man nu vill ha något speciellt. Telefonljud kanske? Huga!

Fast stöldskydd? Det är ju bara för tjuven att ta bort det.

Det gäller ju en digitalkamera naturligtvis och i det här fallet en HP. Men även Pentaxen startar på samma sätt. I HP:ns fall så kommer det upp en blå bild med en HP logga på under ett par sekunder och det är den bilden jag funderade på om det gick att ändra på.

Alltid när kameran slås på så lyser den bilden upp och där skulle då ägaruppgifter kunna stå.

Jo, jag gissade nog på digital fast det var med smiley
Ahh. Photosmart. Då är det väl gissningsvis med ACD Systems Viewer eller vad det heter.

Pentax, har ingen aning om den

janne ö skrev:
Det skulle göra det svårare för tjuvar att sälja den vidare så länge som inte dom kan ändra uppgifterna med.

Så länge du kan ändra bilden, så kan ju andra göra det också. Man får väl hoppas att tjuvar i allmänhet är puckon och inte kan sånt. Men även om det skulle göra kameran svårare att sälja, så vet ju inte tjuven om det, och därför blir den inte mindre attraktiv att stjäla.
Fast det vore ändå ganska tufft...

Lånar denna tråd för lite sondering kring ämnet stöldmärkning...

Hur gör ni/gör ni nått för att, om möjligt, minska stöldbegärligheten och spårbarheten på er utrustning ?

Stöldmarkering av något slag ?

Ingravering av personnummer ? Kan utrustningen ta skada ? Blir utrustningen svårsåld på den "vita" marknaden ?

/Janne

Det enda du kan göra är att försäkra grejorna. Skulle inte rekomendera att gravera in namn eller nummer i en fina kamera eller objektiv.

Det här är ett besvärligt problem. Många kameror (i alla fall från Nikon) skriver serienummer i EXIF när man tar ett kort, så att identifiera en stulen kamera är enkelt. Dessvärre så kan man ju även göra detta med de vanliga serienummrena som står på kameran. Detta motverkar inte direkt stöld.

Det enda man kan göra om man inte vill få sin kamera stulen är väl att smycka ut den på något vis så ingen vill stjäla den, om man exempelvis bränner in sitt namn. Men det är ju inte alltid man vill göra det. Det är som vanligt frihet kontra. säkerhet. Om det är värt att "förstöra" kameran för att skydda den mot stöld så kan man gå lös med kniven. Jag försöker se kameran som en freestyle, då går det lite lättare. :)

Ingen dum idé alls med märkning av digitalkameror, där man programerar in sina ägaruppgifter.

Självklart skulle det kräva lösenord för att ändra.

Säljer man kameran så ger man nästa ägare lösenordet så att han/hon kan skriva in sina egna uppgifter.

Om man glömmer lösenordet då? Kanske kunde man registrera sin kamera online någonstans, och sedan få påminnelse via mail.

Gravera kameran kan man göra om man inte bryr sig om andrahandsvärdet. Digitala kameror lär folk ju byta lika ofta som dator, så då bryr man sig inte så mycket om andrahandsvärdet ändå.

Jag tycker att det är värre med klassiska kameror som är graverade - t.ex. en Rolleiflex eller en Retina. Det är ju kameror man i stort sett kan använda hur länge som helst, sälja vidare, låta gå i arv eller samla på.

Men vad hjälper det. Kameran blir ju stulen ändå. Den är ju borta och du har förlorat den även om där är lösenord i den.

Nikon har produktregistrering av sina produkter på www.nikon.se
Förhindrar inte stöld, men är likväl ett fungerande register av ägare och en upphittad kamera kan bli identifierad genom dem

tritub skrev:
Nikon har produktregistrering av sina produkter på www.nikon.se
Förhindrar inte stöld, men är likväl ett fungerande register av ägare och en upphittad kamera kan bli identifierad genom dem

Tror du de stulna kamerorna kommer tillbaka genom det.
Försäkring är det enda sättet, men det är ganska dyrt

Nej, som jag sa. det förhindrar inte stöld. Men en UPPHITTAD kamera kan identifieras.
Hemförsäkringen täcker det mesta. Även om den blir stulen ur bil. Beroende på varför den låg i bilen....

tritub skrev:
Nej, som jag sa. det förhindrar inte stöld. Men en UPPHITTAD kamera kan identifieras.
Hemförsäkringen täcker det mesta. Även om den blir stulen ur bil. Beroende på varför den låg i bilen....

Hemförsäkring täcker inte det mesta. Du kan inte ha mycket utrustning om den ska täcka. Du är snabbt långt över värdet som den täcker

ANNONS
Götaplatsens Foto