Annons

Störande reklam

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus B.

Medlem
Är det bara jag som är förbannat trött på tidningen Digitalfotos blinkande reklam här på fotosidan?

Skall den betygsättas får den en klar 1'a från mig :(

Men..du ser den jue ;)

Jag störs inte alls... jag kollar på det som är intressant istället ;)

Jo jag!

Jag är hjärtligt trött på det där blinkandet. Jag har tänkt flera gånger att skriva ett inlägg om det, men kännt mej alldeles för grinig för att komma till skott. Nu löser jag det genom att förminska fönstret så att jag skärmar av själva "annonsen". Jag klarar inte att se den. Kanske på grund av att jag har migrän. Jag blir yr.
I alla fall stör den mej när jag tittar på bilder. Den gör att jag tappar koncentrationen på bilden och hela tiden tittar till höger.
Om någon av dom läser detta blir dom säkert glada att dom nått önskad effekt med annosen - folk tittar ju uppenbarligen på den och då är dom ju i mål!

Sånt som blinkar hela tiden är helt klart irriterande, ungefär som tics!
Jag bojkottar alla firmor som lägger in blink i sin reklam på internet. En riktig surkärring känner jag mej som idag.

Gott folk, DigitalFoto har som professionell firma lyssnat på sina presumtiva kunder och bytt till en annan annons.

Håller med!!!

Jag måste också hålla med om att det var snabba ryck. Dom vill väl inte stöta sej med Surkärringarna på hugget. ;-)
Snyggt av dom tycker jag!
/Catarina

Toppen

Haha, nästan för bra för att vara sant :)
Det var verkligen snabba ryck.
<Magnus ser sig om och börjar leta efter nästa sak att gnälla på> ;)

Bara att bocka och tacka, det har blivit betydligt lättare att titta på bilder och läsa text på fotosidan nu. Passar på att smyga in ett stort tack till David & CO för jobbet ni gör här på fotosidan.

Till råga på allt ser den nya reklamen betydligt proffsigare ut (ser mer ut som reklam för en fototidning, och mindre som reklam för Hassans Kebab).

\\Nöjd kund\\
Magnus Börjesson

Det vore trevligt om man kunde få alla annonsörer att ha icke-animerade reklambanners. Det är aningen störande att ha blinkandet i periferin när man skall titta på bilder. Är det över huvud taget möjligt att genomföra, tro?

Det finns faktiskt två annonser till som rörs på fotosidan, även om det inte är på ett riktigt lika störande sätt. En av dem är ....... fotosidans!
/Fortfarande gnällkärring

Annonser är till för att synas. Annonsörerna betalar pengar.

Skulle vara intressant att veta om ni ringer olika tidningar och ber om att annonserna skall vara utformade på ett mindre uppseendeväckande sätt (eller kanske t.o.m helt tas bort så att man ser innehållet bättre) eller att de skall sluta blada in reklamblad eftersom de bara trillar ut??

Det finns faktiskt en undersökning som visar, att blinkande annonser inte alls ger bättre resultat än icke-blinkande, snarare tvärtom, eftersom folk störs så pass att de liksom stänger av blicken för det som blinkar.
Det borde vara i annonsörernas eget intresse att skapa reklam som ger positiva och inte negativa känslor hos läsaren!
Det bör vara en balans mellan innehållet i tidningen/på webbplatsen och reklamen. Upplever jag att innehållet överskuggas av reklamen så kanske jag hellre väljer en annan tidning.
Nu tycker jag inte alls att så är fallet med fotosidan, men just det blinkande är störande när man vill koncentrera sej på att titta på bilder.

Jag har också läst den undersökningen men tror att det är förlegad. Att ha en smakfull animering är definitivt bra anser jag. Speciellt med tanke på att i princip all webbreklam är animerad.

Vi håller hårt i fotosidans koncept, dvs att reklamen skall vara effektiv men smakfull. Vi jobbar inte med Popuper, eller reklam inne i content eller ovanpå content. Men allt har sin prislapp, för rätt kund som betalar rätt kommer vi att gå med på detta också.

Men jag tycker att vi hittills hållt en mycket bra nivå när det gäller reklamen.

sebbfolk skrev:
Det finns faktiskt en undersökning som visar, att blinkande annonser inte alls ger bättre resultat än icke-blinkande, snarare tvärtom, eftersom folk störs så pass att de liksom stänger av blicken för det som blinkar....
...men just det blinkande är störande när man vill koncentrera sej på att titta på bilder.

Hur ska du ha det?

Dina ögon är ju avstängda för det som blinkar, då kan det ju inte störa dig när du ser på bilder ;)

F'låt..kunde inte låta bli..

elmfeldt skrev:
...Skulle vara intressant att veta om ni ringer olika tidningar och ber om att annonserna skall vara utformade på ett mindre uppseendeväckande sätt...

Typografidiot som jag är brukar jag klaga på annonsers utformning i tidningar, till tidningarna.

KLM som använder amerikanska citationstecken är ett exempel.

Jag var en av många som i Café klagade över annons från, ööhhh, Gant(?) som var utformad så man trodde det var en artikel. Tidningen nästan knäade över antalet arga läsare.

Man får inga vänner men det är överskattat ändå.

Det också.

Ibland lyssnar de också. Dock inte KLM.

Just det med amrikanska citationstecken är roligt, jag brukar börja med att fråga varför de kör med amerikansk programvara. ”Hur visste du det?” Tja, kör man med automatisk konvertering från skift + 2 (tumtecken) till citationstecken så får man inte ”...”

Problemet är att inte alla företag vet vem som gjort annonsen och det finns en begränsning hur mycket jag orkar jobba med andras ansvarsområde ;-)

elmfeldt skrev:
Skulle vara intressant att veta om ni ringer olika tidningar och ber om att annonserna skall vara utformade på ett mindre uppseendeväckande sätt (eller kanske t.o.m helt tas bort så att man ser innehållet bättre) eller att de skall sluta blada in reklamblad eftersom de bara trillar ut??

Jag ser en liten skillnad. Kanske inte så mycket i banners som ligger vid sidan av det man läser men mer i den nya trenden att med hjälp av flash flytta annonsen och lägga den tvärs över texten man försöker läsa eller bilden man försöker titta på. Det brukar oftast akompanjeras av ljud. Min personliga reaktion är att leta efter knappen som stänger flashanimationen och inte att följa länken den går till. Jag hoppas definitivt att vi slipper se sådant på fotosidan. (Den som inet sett vad jag menar men vill se kan surfa runt lite på www.mp3.com. Jag fick en sådan banner i plytet på första försöket nu.)

Dom animerade sakerna i periferin är ganska distraherande och stör uppenbarligen folk. Till skillnad från tidningsreklam så har banners den huvudsakliga effekten när folk klickar på dom. Det känns lite udda att reklammakarna envisas med att göra irriterande reklam som motverkar sitt eget syfte. Fast det kanske bara är jag som kategoriskt inte klickar på banners och framför allt inte på dom som stör mig?

Alla är överens om att alla avskyr blinkande reklam.
Det intressanta är om de verkligen motverkar sit syfte?

Om man i en undersökning frågar vad folk tycker om tvättmedelsreklam, med danska modeller dubbade till svenska, så tycker alla illa om dem.
Men, de säljer som bara den.

Kanske är livet så ondskefullt att blinkande banners faktiskt fungerar för annonsören?

ANNONS
Götaplatsens Foto