Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Större bild, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med att göra en bild större.
Jag vet hur man gör bilden större, men funderar på vilken av metoderna som ger bäst resultat på en utskrift.

Jag har en bild som är 20*30 cm (print size) i 300 ppi. Nu vill jag ha upp bilden till 70*100 men är inte riktigt med på om jag skall sänka ppi (eller är det dpi det är? Tror det är ppi). mycket och interpolera lite eller interpolera mycket och sänka ppi lite? Vilket blir bäst utskrifts kvalitet? Jag har ingen möjlighet att testa innan och utskriften är rätt dyr, så man testar inte gärna båda.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Alla tips och funderingar är väldigt välkommna.

Mvh,

Magnus

Bäst, rent teoretiskt, blir det om du låter PPI vara 300 och interpolerar till rätt storlek. Sänker du PPI så händer ingenting med filen, utan då sköter labbet interpoleringen -- vilket de kan göra bra i många fall, men genom att sköta det själv så slipper man överraskningar. Du behöver dock inte hålla 300 PPI på en så stor utskrift, du kan låta PPI falla till 175-200 så håller du filstorleken rimlig.

Mitt arbetsflöde för stora utskrifter är att fota/framkalla oskärpt, interpolera till rätt storlek i ca. 200 PPI och skärpa med NIK Sharpener Pro. Spara i JPG. Brukar se mycket bra ut.

Tusen tack, Love!

Jag drar ner PPI till 200 och interpolerar upp det som behövs. Lägger du ingen skärpa alls innan du interpolerar? Tyvärr har jag redan gjort det, men får hoppas att det funkar ändå.
Gör en bild som skall se ut som en plansch som julklapp till en 10 åring, när han hoppar på skateboard, så han kanske inte bryr sig för mycket om bildkvalitet.

Tack för svaret.

/Magnus

Jag skulle gjort precis så. 200 dpi och därefter så mycket interpolering som behövs för utskriftformatet. Skärpning skulle jag kört runt 1 i radie och 100-200% beroende på bilden. Man får kolla medan man skärper så att resultatet inte blir alltför onaturligt.

/Pontus

Ibanez Magnus skrev:
Tusen tack, Love!

Jag drar ner PPI till 200 och interpolerar upp det som behövs. Lägger du ingen skärpa alls innan du interpolerar? Tyvärr har jag redan gjort det, men får hoppas att det funkar ändå.
Gör en bild som skall se ut som en plansch som julklapp till en 10 åring, när han hoppar på skateboard, så han kanske inte bryr sig för mycket om bildkvalitet.

Tack för svaret.

/Magnus

Du kan ju lägga på lite skärpa innan interpoleringen, för att få bort suddigheten från lågpassfiltret i kameran. Undvik att få "halos", tydliga vita glorior vid kanter, det kan se illa ut på större utskrifter.

l-malmqvist skrev:
Du kan ju lägga på lite skärpa innan interpoleringen, för att få bort suddigheten från lågpassfiltret i kameran. Undvik att få "halos", tydliga vita glorior vid kanter, det kan se illa ut på större utskrifter.

Hmm,, jag gör som jag har lärt att aldrig skärpa upp innan den slutliga interpoleringen är slutförd. Är det jag som gjort fel?

Jag tycker nämligen att all förändring i storlek (+ eller -) gör bilden mindre skarp och att det då känns mkt fel att skärpa både innan och efter interpolering.

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto