Annons

Stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Hankki

Aktiv medlem
Om jag också får ge min syn på datorn så är denna en jag kunde tänka mig.

i5 9600K som många andra varit inne på (9400F skulle gå men har inte inbyggd grafik)
ATX moderkort med 4 minnesbankar så kan man uppdatera ifall... samt förmånligt.
16 GB minne 2666 MHz förmånligt.
Intel 660p M2 disk på 512 GB (endast 200 kr dyrare än 250 GB och egentligen samma pris som vanlig 2,5" SSD)
Tyst powersupply och CPU fläkt (600W räcker och blir över men med hög verkningsgrad kan fläkten vara helt tyst ibland)
Låda för att få ett pris

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12835011

Vill man dra bort ca 800 kr till så denna processor går på samma moderkort:
https://www.inet.se/produkt/5300628/intel-core-i3-8350k-4-0-ghz-8mb

Riktig snikversion:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12835062
 
Senast ändrad:

Hankki

Aktiv medlem
Jag undrar om man skulle kunna klara sig med denna och hur långt det räcker, bra pris tycker jag just nu...
Min laptop på jobbet har i7-8550U och 8GB RAM.
Jag testade att exportera 30 st 20 Mpix RAW filer till jpg med min dator hemma (AMD FX-8350 4 GHz 8 kärnor med 16 GB RAM/1333MHz) vilket tog några sekunder över minuten. Med jobbdatorn blev det runt 58 sekunder så det har gått framåt lite sedan FX-8350 kom på 2012.
Arbetar inte vanligtvis med bilder på jobbdatorn så hur den beter sig med mer daglig bildredigering har jag inte koll på.
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske inte passar direkt med tanke att TS ville ha tips om stationär dator...

Jag undrar om man skulle kunna klara sig med denna och hur långt det räcker, bra pris tycker jag just nu...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/18164/surface-pro-6-512-gb-i7-platina?scid=5_PRICECOMP_PRICERUNNERSE&utm_source=pricerunner&utm_medium=Pricecomparison&utm_campaign=pricerunner-running-campaign&utm_content=all
16 GB RAM, 512 GB SSD

Detta är riktigt bra och trevligt med mycket RAM och stor SSD (för att vara liten bärbar)!

Mycket bra pris för en mycket trevlig maskin.

Se dock till att köpa penna till den, då det inte ingår normalt (grymt med penna då du får som en Wacom-skärm inbyggt, vilket är perfekt för bildredigering).
 

martinot

Aktiv medlem
Kan rekommendera iMac!
Har flera både PC och Mac:ar, men tycker personligen att iMac (och liknande allt-i-ett PC) är det sämsta valet man normalt kan göra.

Varför?

Jo, du har en allt-i-ett-enhet där man inte kan byta skärmen, eller enkelt byta datorn när man så önskar oberoende av varandra, och samtidigt så har den inte heller fördelen att vara bärbar.

Blir alltså varken flexibelt och lätt uppgraderingsbart (som en vanlig stationär), och inte heller bärbart (som en notebook eller platta) = det sämsta av två världar (enligt mig).

Vill man köra just MacOS (istället för tex. Windows), så skulle jag mycket hellre rekommendera en MacBook Pro för de flesta fotografer (och alla andra användare också), istället för en oflyttbar, men samtidigt ändå oflexibel, iMac.
 

alfin

Aktiv medlem
Tror iofs att jag ska kunna hitta en relativt billig processor om det behövs om några år. Borde kunna klara mig på en ny Threadripper eller 3950X i värsta fall :)
Absolut! Men du vill ju ha X570 som styrkrets och PCI Express 4 på moderkortet, så det hjälper dig inte med ett gammalt BIOS-uppdaterat AM4 kort om du ska fläska på ordentligt.
 

lofling

Aktiv medlem
Absolut! Men du vill ju ha X570 som styrkrets och PCI Express 4 på moderkortet, så det hjälper dig inte med ett gammalt BIOS-uppdaterat AM4 kort om du ska fläska på ordentligt.
Ja. Var har jag skrivit att jag inte har det, du antar lite för mkt nu tror jag ;-).

Det enda jag inte köpte nu var en PCI4e-disk, för den enda som fanns när jag beställde var Corsairs MP600 och den kändes inte speciellt prisvärd eller ens snabbare i praktiken.
 

lofling

Aktiv medlem
Det var bara en kommentar apropå att AMD använt AM4 sockel i flera generationer.
Kommentaren trodde jag var angående att X570, inte AM4, och det har jag inte nämnt något om. Det var billigare med andra moderkort, men jag körde på X570 av flera skäl, så är lite framtidssäkrad i alla fall. AM4 kommer åtminstone användas för för 3950X, som snart ska släppas (fast inte för Threadripper inser jag, vilket jag felaktigt nämnde i tidigare inlägg).
 

martinot

Aktiv medlem
Kommentaren trodde jag var angående att X570, inte AM4, och det har jag inte nämnt något om. Det var billigare med andra moderkort, men jag körde på X570 av flera skäl, så är lite framtidssäkrad i alla fall. AM4 kommer åtminstone användas för för 3950X, som snart ska släppas (fast inte för Threadripper inser jag, vilket jag felaktigt nämnde i tidigare inlägg).
Har kört Intel ända sedan min 6502-baserade Apple ][+. Är dock nu pågång att bygga ihop min första AMD-baserade dator. Vilket mITX-kort skulle du rekommendera? Gärna om det finns med nya x570?
 

lofling

Aktiv medlem
Har kört Intel ända sedan min 6502-baserade Apple ][+. Är dock nu pågång att bygga ihop min första AMD-baserade dator. Vilket mITX-kort skulle du rekommendera? Gärna om det finns med nya x570?
Intressant. Var i samma situation, hade alltid kört Intel, till skillnad från min bror.

Däremot vet jag inget alls om mITX-kort, för jag kollade enbart på alla ATX. Finns det ens mITX för X570? Jag har som tur var tillräckligt med plats hemma. Vilka kort har du kollat på?
 

lofling

Aktiv medlem
Jag har för mig att Aorus pro I har fått ok recensioner. Såg nu också att Asrock har släppt 9 olika kort varav ett skulle vara ITX-kort. Men tyvärr har jag ingen koll på något av dem, som sagt.
 

martinot

Aktiv medlem
Finns mITX till tidigare styrkretsar, men har inte hunnit att kika på de några med den x570-styrkretsen. Eftersom jag inte har någon extrem brådska, så tänker jag att jag väntar lite på att fler kommer ut (och förhoppningsvis med lite tester). Tror du att det kan vara värt att vänta på x570 om jag inte har någon direkt brådska?

Tidigare gällande Intel (med Skylake, etc.) så har jag kört på Asus. Så det är väl det märket jag använt mest (men är öppen för andra tillverkare).
 

lofling

Aktiv medlem
Finns mITX till tidigare styrkretsar, men har inte hunnit att kika på de några med den x570-styrkretsen. Eftersom jag inte har någon extrem brådska, så tänker jag att jag väntar lite på att fler kommer ut (och förhoppningsvis med lite tester). Tror du att det kan vara värt att vänta på x570 om jag inte har någon direkt brådska?

Tidigare gällande Intel (med Skylake, etc.) så har jag kört på Asus. Så det är väl det märket jag använt mest (men är öppen för andra tillverkare).
Jag har ingen bra koll, men mITX är ju inte så populärt vad jag vet, men det borde kunna komma mer kort. Gigabyte ska vara bra, har själv mest erfarenhet av ASUS också.

Men har du ingen brådska så kostar det dig ju inget att vänta. Då kan de tidiga problemen med BIOS och annat nog vara lösta. Just nu ska ju t.ex. en ny Agesa, ABBA :), komma ut för att förbättra prestanda. Har inte sett något mer än tidiga tester. Har sett rapporter om att det tog ca ett halvår för förra generationen av processorer att bli någorlunda stabil. Så vänta ett tag till tänker jag.
 
ANNONS