Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholm flashing

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_145

Aktiv medlem
Jag bangar på Söndag pga rådande SJ-kaos mellan Uppsala och Sthlm men kan komma med ett tips. Fler på detta forumet har ju varit i nån nerlagd fabrik vid Tollare. Hittar ni inga varma lokaler så kan detta vara ett bra alternativ. Hör med Anna (od_foto) som brukar vara med på fotopromenaderna.
 

Fabian_

Aktiv medlem
Jag bangar på Söndag pga rådande SJ-kaos mellan Uppsala och Sthlm men kan komma med ett tips. Fler på detta forumet har ju varit i nån nerlagd fabrik vid Tollare. Hittar ni inga varma lokaler så kan detta vara ett bra alternativ. Hör med Anna (od_foto) som brukar vara med på fotopromenaderna.
Jag har varit på tollare men frågan är om hur säkert kort det är. Visst är det inomhus men från vad jag hört så bommar dem igen de ingångar som finns till och från så där man en gång kunnat komma in enkelt kan en annan gång vara väl stängt och igenbommat. Så med lite otur så kan det krävas lite akrobatik för att kunna komma in där. Är det någon som varit där på senare tid? Jag var där senast i typ augusti och då fanns det en rätt enkel väg in. Kan vara värt att reka i förväg om tollare skulle vara av intresse. Det är ju en klart intressant miljö.

Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3
Exempel 4

Fördelar:
Intressant miljö
Många olika ställen att fota på
inomhus
Nackdelar:
Privat mark och byggnader
Varit övergivet länge vilket gör att det finns risk för ras där (med tanke på att det verkar som att vi kommer vara rätt många)
Antagligen inte plogat så det blir att pulsa genom en del snö för att komma in.
 

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
I trådens begynnelse snackade vi om Söder (Bastugatan), kanske med Slussen som alternativ för fortsatt fotografering.

Ska vi köra på det om inga inomhusalternativ dyker upp?
 

jagarbosse

Aktiv medlem
I trådens begynnelse snackade vi om Söder (Bastugatan), kanske med Slussen som alternativ för fortsatt fotografering.

Ska vi köra på det om inga inomhusalternativ dyker upp?

vi får se tycker jag. den plats på bastugatan som jag föreslog är inte tillräckligt rymlig för den folkmassa vi kommer förmodligen att åstakomma. =/

tror det är bättre med slussen eller t.om. någon gränd/gränder i gamla stan då(!?)

ska kolla lite på om man kan få komma in i gamla Drake-biografen kanske :)
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Kan ni inte göra en liten samman fattning av tråden.
Jag kommer också. om det finns plats..
Tid.. 15.00 på något fik för att sedan fortsätta ut.
Plats..Prel. Slussen eller alt. Gamla stan (just nu)
modeler. Ja, 2st. 1 kille 1 tjej
Vad behövs.. Batterier, gärna kamerautrustning och VARMA kläder
Vad finns.. Blixteriutrustning i olika former, andra glada trevliga fotografer och en stor potion inlärningsvilja verkar det som.

bra att du har lite idéer också. Spec. för sånna som mig som är på första modell-shooten.
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Fabian, tollare ser riktigt häftigt ut! Verkligen potential till att bli häftiga modellbilder där.

Vad säger ni annars om gamla cementfabriken i stora vika? Det är ju en bit utanför stan, men häftig miljö där med.
Har mailar och frågat dom ansvariga. Återkommer med svar.

Åter igen, alla idéer välkommna. Vi var ju iaf 14st på listan.
 

Fabian_

Aktiv medlem
Fabian, tollare ser riktigt häftigt ut! Verkligen potential till att bli häftiga modellbilder där.

Vad säger ni annars om gamla cementfabriken i stora vika? Det är ju en bit utanför stan, men häftig miljö där med.
Har mailar och frågat dom ansvariga. Återkommer med svar.

Åter igen, alla idéer välkommna. Vi var ju iaf 14st på listan.
Ja tollare är inte så tokigt men ska vi köra där så föreslår jag att vi rekar där innan. Jag kan tänkas ställa upp och reka men jag vill gärna inte kila dit ensam. Vad sägs? Eller ska vi vänta på svar gällande cementfabriken?

Annars kom jag på ett till ställe som kanske skulle kunna funka (har dock aldrig varit där). Ågestaverket.. kärnkraftverket är ju sedan länge nedlagt men byggnaderna finns ju fortfarande kvar där (ägs fortfarande av vattenfall). Stockholms brandförsvar har en byggnad där som de brukar öva i, antar att de anlägger bränder i det för att sedan rökdyka osv. Kanske man kan kolla med antingen vattenfall eller stockholms brandförsvar om man kan få hålla till där ute?

Karta 1
Karta 2

Vad tror ni? Ett förslag i alla fall.. :)
 

quarc

Aktiv medlem
Börjar bli sent att hitta en avancerad lösning. Om ingen kan komma med ett definitivt OK från ägare eller liknande (kom ihåg att vi blir ett rätt rejält gäng) senast idag föreslår jag att vi kör enkelt och ute denna gång. Om det blir en massa meck och springa runt och leta efter nya platser i sista minuten så blir det bara en massa död tid och kankse även irritation och oenighet. Föreslår att trådskaparen fattar ett beslut, och sedan får de som vill hänga på.
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Fabian:

ännu ett bra förslag. Jag ska slå vattenfall en signal imorgon och höra om ågesta.


Annars hakar jag väldigt gärna på och utforskar Tollare en sväng!
vi kan säkert få lite balla pix!


Ang. St. Vika så har jag inte fått något svar ännu, så vi skippar det för den här gången.
Som peter säger så börjar det rinna ut i timglaset....

Så har jag inte hört något, eller om någon annan har hittat något ställe att plåta på, så kör vi på slussen kl. 15 på söndag.
Vi kan mötas utanför Hilton hotel's entré.

mitt telenummer är 0735 33 21 62

Så kan vi leta upp något fik i närheten där vi kan sätta oss och diskutera igenom lite snabbt med div. teknik-frågor. Testa utrustningen så det funkar och hur den funkar. Som lite Q&A-stund. =)

Har någon några idéer på något så langa fram bara. Detta verkar bli en aning större/mer seriöst än jag hade hoppats på från början(alltid kul!).


Men planen kan vi väl säga blir så här:
15-16(16.30 om det behövs) diskussion/produkttest, introduktion till träffen, Q&A osv...

Sen rör vi oss vidare och tar ett pass kanske precis under slussen i gångvägen 1h/1,5h, samt sedan flyttar vi vidare till ännu ett ställe i 1-2h'ar till.

Jag har ingen som helst aning om hur lång tid detta kommer att ta, men kan tänka mig att man kan hålla på hur länge som helst egentligen.


Vi tar det som det kommer helt enkelt.

så nu ses vi på söndag med en god portion gott humör, varma kläder och så gör vi det bästa av eftermiddagen, även om jag nu lyckats röra om lite. Det är som sagt första träffen(foto) jag dragit igång och det finns säkerligen synpunkter på det, men det kan man förmedla med mig på plats efteråt sen! =)


Men GLÖM EJ ATT TA MED BATTERIER!!! Ta med minst 8st AA / man/kvinna/gubbe/gumma/pojke/flicka.


Bilderna kommer jag att lägga upp ett galleri för, så att om ni vill maila mig bilderna slänger jag in dom i det.
 

Soldyrkare

Aktiv medlem
Oj, vilket underbart intresse det blev för denna event! :D

Tyvärr så har jag varit förkyld idag, så jag kommer nog inte kunna komma på söndag. Åtminstone så kommer jag nog inte vilja riskera att bli kall på söndagen som det ser ut nu.

Om det finns intresse, så skulle jag tycka, för en annan gång att det vore intressant att hyra en studio för en dag gemensamt. För är det minst 10 pers och alla lägger ut 200 kr vardera dvs får ihop 2 000 kr så räcker det för en heldag i fruängen hos citystudios, 8 timmar (om jag inte missat nåt). Kanske finns andra fina ekvationer och möjligheter mer, även med miljö utanför studio där värme finns mot vinterns kyla. Men det får bli en annan tråd då..


~ Ela
 

Master M6

Aktiv medlem
Nu är jag tillbaka i Stockholm.

De trevliga personerna på stadshuset ville ha 2400 kr för att vi skulle få vara inomhus då det krävdes en vakt för det.

Snackade med tjej modellen idag och hon har konstaterat att hon kommer vara ca 2,4m lång då hon tar på sig plattåskorna och gör spikes av sitt hår! :D

Eftersom vi ska vara i slussen så som det ser ut nu tycker jag att modellen kanske kan klara sig med punkar stilen och inte måste ta med sig ombyte. Eller vad anser ni?
 

quarc

Aktiv medlem
Nu är jag tillbaka i Stockholm.

De trevliga personerna på stadshuset ville ha 2400 kr för att vi skulle få vara inomhus då det krävdes en vakt för det.

Snackade med tjej modellen idag och hon har konstaterat att hon kommer vara ca 2,4m lång då hon tar på sig plattåskorna och gör spikes av sitt hår! :D

Eftersom vi ska vara i slussen så som det ser ut nu tycker jag att modellen kanske kan klara sig med punkar stilen och inte måste ta med sig ombyte. Eller vad anser ni?
Det låter väl helt rimligt att hon skall slippa byta om vi är ute.

Hmm 2.4m, jag som tänkte ta 2 metersstativen, får kanske ta med en högre modell då :)
 

JanFer

Aktiv medlem
Jag hat följt tråden men inte vetat förrens igår att söndagen skulle bli fri.
Finns det utrymme för en en canonist i detta blixtrande sällskap?
Har en extra gammal nissin slavblixt med optisk trigger förutom en 430ex.

Apropå Stora Vika som nämndes tidiagre så var jag där och rekade i höstas och det är väldigt välbevakat med video och secutitas skyltar
/J
 

jagarbosse

Aktiv medlem
@Martin

självfallet behöver hon inte byta om när vi ska va ute =P det är schysst att hon ställer upp som det är. Punkarstil i lite klottermiljö kan bli riktigt häftigt.


Ang. statshuset så låter det absolut rimligt med 2400:- för en heldag med vakt och lite värme. Så då vet vi det till nästa gång.
Anledningen till att jag inte vill ta det som alt. den här gången är att om jag ska hålla i träffen så vill jag inte behöva lägga ut 2400:- om det bara dyker upp 5 pers. Då åker ju jag dit på att pröjsa resten kan jag tänka mig. Tror inte att många vill lägga ut 500 istället för 200 kr, men jag har haft fel förr! =)

Dock så kan vi ju göra så att alla som vara med betalar in 300:- t.ex(eller resp. summa för att få ihop 2400:- ).
sen betalar den som har hand om pengarna tillbaka överskottet om det blir många som kommer. På så sätt behöver ingen ensam ligga ute med massa pengar!



@JanFer

det finns plats. vi har ju minst 2st som hoppat av, samt att man får väl räkna med någon till.

Ang. stora vika så har jag mailat dom och frågat men utan svar. Ska ta och ringa i lite mer god tid nästa gång så kanske man kommer längre.

Ang. ågestaverket så ringde jag vattenfall igår och pratade med deras PR-ansvariga, som skulle ringa tillbaka, men jag fick aldrig något samtal. Så där rök den planen också.

@Ela / Soldyrkare

synd att du inte kan komma!
bra idé med att hyra studio också.

Dock är jag mer intresserad av hotshoe-användande för tillfället. =)


Ang. vädret ser det ut att bli ca -2C med snöfall. Dock behöver vi ju inte stå uppe på katarinahissen i värsta blåsten =)


**** Kan vi få en lista på dom som kommer att dyka upp imorgon?****

jag
master_m6
quarc
janfer
 
ANNONS