Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Kalle_B skrev:
jao.. men han ville int ha kritik, bara lägga upp bilden för visning..
Då gör man som jag skrev i ett par inlägg ovan, eller slår till på ett Guldmedlemskap och laddar upp bilden i Portfolion (som är det perfekta verktyget för visning av bilder).
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Du vill ha kritik på en fågelbild, och då gör du så här:

1. Laddar upp bilden
2. Sätt Motivkategorin Vilda Djur (och kanske Natur)
3. Väljer vilken bildkritikpool utifrån vilken typ av kritik/nivå du ligger på/vill ha.

Klart.

Via Alla Nya poolbilder (http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=3&sort=folder2item.ctime+desc&_folders=1&_catsel=1) och med filtreringen påslagen (till höger) så kan den som bara är intressrad av Vilda djur enkelt hitta din bild.
Det är precis så jag använder fotosidan och det är därför jag inte gillar en eventuell försämring.

Jag utgår från att man vill ha kritik när man lägger något i en kritikpool. Eftersom bildflödet är stort så måste behovet vara stort. MEN då säger ni att många vill INTE ha kritik! Då undrar jag först hur man vet det? Antaganden? Hursomhelst, om många av fotograferna i kritikpoolen bara vill visa sina foton utan kritik, då måste det ju finnas ett behov för detta också. Alltså, låt dem få en egen pool som fungerar ungefär som kritikpoolen så är problemet löst. Kalle menar att nuvarande pooler ger denna möjlighet, men det gör de bara inom vissa områden. Som jag ser det så kommer vi som verkligen vill ha feedback bli drabbade av en begränsning. De som "bara" vill visa sina bilder, tror ni att de postar varje dag?
 

PITCH

Aktiv medlem
Vet inte om någon tagit upp det till diskution redan men....

Jag tänkte som så att man bara får ladda upp X-antal bilder till sin sida beroende på vad man har för medlemsskap. Kanske enligt denna tabell:

(platina = 100 bilder) fast det finns inte ;)
guld = 40 bilder
silver = 30 bilder
Brons = 20 bilder
Ny medlem = 10 bilder


När man har uppfyllt sin kvot så får man radera bilder som man redan har fått komentarer på. Sedan inte heller sagt att tabellen ovan ska vara precis så...

Jag kan tycka att det inte finns någon mening med att ha en bild, som redan fått massor av komentarer, i mer än ett år. Man får ju dock tänka på att man vill ha kritik för bilden och inte använda FS som en hårddisk. Om man vill ha många bilder uppladdade så kan man faktiskt fixa en egen hemsida för sina bilder.

Sedan kan jag tycka att man får betat extra till FS om man vill använda sajten till att spara bilder... fast jag vet inte riktigt om det redan finns i form av "Portfolio".

Själv skulle jag vilja ladda upp hur många bilder som helst.. men någonstans måste det finnas en begränsning...


.... en fundering bara ..
 

Shinryuu

Aktiv medlem
Jag har inte läst igenom hela tråden, men som någon sa i början tycker jag det är en bra idé, att när man man laddat upp en bild så måste man kommentera kanske två tre bilder innan man kan ladda upp en till.
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Förstår problematiken men är lite kluven inför en alltför stark reglering. FS är ju en stor mötesplats för alla typer av fotografer, alltifrån rena proffs till folk som nyss köpt sin kamera. Jag tror att en kraftig reglering skulle avskräcka en del nybörjare, och vi vill kanske inte ha en sajt enbart för proffs. Men jag ser ju som alla andra att poolerna svämmar över med bilder från alla håll. Och att det inte motsvarar antalet givna/mottagna kommentarer.
Själv laddar jag nog upp ca 1-2 bilder/vecka men det kan variera en del sett över året. Självkritik är den bästa metoden för att begränsa antalet bilder jag laddar upp ;-) Men de bilder jag laddar upp vill jag ju givetvis ha konstruktiv kritik på, det är väl egentligen huvudsyftet till att jag laddar upp. Konstruktiv kritik skapar ett kreativt och utvecklande bildtänkande hos mig, och förhoppningsvis hos flertalet medlemmar här.

Ska fundera lite på antalet bilder som skulle passa mig och sedan rösta.

Ha det//Glenn
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
ernor_86 skrev:
kommer medlemspriset gå ner om det blir endast 1 bild/vecka?
Det är uppladdning till bildkritikpoolerna som vi pratar om, inte den generella uppladdningen till din profil. Syftet är att förbättra för dig och din utveckling.

Skall vi höja priset om vi bestämmer 7 bilder i vecka? Eller om vi sätter 30 bilder i veckan?

(se även mitt svar ovan på en liknande fråga)
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Skulle du acceptera att din biltilverkare kommer och sätter en strypning i din bil? Skulle du tacka nej om de istället trimmar den eller ser till att den drar mindre bensin?

Eller kanske att kabelTV-bolaget släcker ner några kanaler på ditt förbetalda abonemang alternativt lägger till några kanaler?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
P-E Claesson skrev:
Skulle du acceptera att din biltilverkare kommer och sätter en strypning i din bil? Skulle du tacka nej om de istället trimmar den eller ser till att den drar mindre bensin?

Eller kanske att kabelTV-bolaget släcker ner några kanaler på ditt förbetalda abonemang alternativt lägger till några kanaler?
Och med den liknelsen menar du att du skulle få trim-sats eller fler kanaler gratis av tillverkaren!? Det handlar inte om vad du skulle tacka ja eller nej till. Du får komma på en bättre analogi.
 

mohei

Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
Skulle du acceptera att din biltilverkare kommer och sätter en strypning i din bil? Skulle du tacka nej om de istället trimmar den eller ser till att den drar mindre bensin?

Eller kanske att kabelTV-bolaget släcker ner några kanaler på ditt förbetalda abonemang alternativt lägger till några kanaler?
Kabeltvbolagen håller ju på så där hela tiden. Ändrar och byter kanaler titt som tätt.

Och det är fortfarande uppladdning i poolerna det handlar om.

Jag är silvermedlem, på väg till guld, och har inget emot att jag får ladda upp färre bilder i veckan i poolerna. Vi får väl testa en period och se om det påverkar kommenterandet. Vetenskaplig undersökning liksom. :)
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Jag betalade medlemsskapet utifrån vissa förutsättningar. En av de viktigaste orakerna att jag köpte produkten "bronsmedlemskap" håller nu på att försämras.

Jag tycker det räcker som argument, men det gör inte David utan tar en jämförelse med en uppdatering till nått bättre.

Mina liknelser är alltså från andra produktområden. Vem skulle acceptera att vilkoren försämras för vilken förbetald vara som helst? Bil, kabeltv, eller varför inte bredbandsabonemanget? Skulle du acceptera en sänkning av hastigheten utan att de sänker avgiften?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
P-E Claesson skrev:
Jag betalade medlemsskapet utifrån vissa förutsättningar. En av de viktigaste orakerna att jag köpte produkten "bronsmedlemskap" håller nu på att försämras.

Jag tycker det räcker som argument, men det gör inte David utan tar en jämförelse med en uppdatering till nått bättre.

Mina liknelser är alltså från andra produktområden. Vem skulle acceptera att vilkoren försämras för vilken förbetald vara som helst? Bil, kabeltv, eller varför inte bredbandsabonemanget? Skulle du acceptera en sänkning av hastigheten utan att de sänker avgiften?
Och om det blir 7 bilder i veckan eller vi lägger till en blog för Silver så tycker du att vi skall ta mer betalt för det?

Dessutom så jämför du med försämringar, meningen är att förbättra för dig som fotograf och de "problem" som du upplever (citerar från ett tidigare inlägg av dig i denna tråd):

"Men vill man vekligen ha någon kommentar på en bild så kan man posta där. Det är alltid någon som kommenterar. Har gjort det med några bilder jag inte fått kommentarer på här men som jag själv trott på. T.ex den här: http://www.fotosidan.se/gallery/vie...7178.htm?set=lp

En bild som fick förvånansvärt lite tittningar här (med mina egna mått mätt). Jag tror den är ett bra exempel på ett tekniskt problem med kritikpoolen, den håller inte som thumbnail! Man ser den inte bland de övriga bilderna. Tyvärr lär inte ett lägre bildflöde hindra det faktumet heller."
 

mohei

Aktiv medlem
Nej, det håller inte på att försämras. Brons, silver och guld --> uppladdning av 5 bilder per dag i albumen .
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Jag valde medlemskap utifrån uppladdning till kritikpoolen. Jag behöver inte serverutrymme.

Uppladdningen till kritikpoolen var avgörande för mitt medlemskap, nu hotas den möjligheten med indragningar. Det ÄR en försämring!

Och ja, det händer att jag får sämre tittningar på vissa bilder. Men i exemplet med tärnungen så tror jag det beror på att man inte ser vad det föreställer på thumbnailen, och ännu värre var det med nästa bild på kråkungen. Den hade jag själv problem att hitta bland thumbnailsen. Nu lärde jag mig även nått av detta, så man kan lära sig även av okomenterade bilder. Jag klagar inte över låga tittningar eller uteblivna kommentarer.

Jag postar heller inte varje dag, men jag vet inte när jag har de intensiva perioderna. Då kan det t.o.m. kännas frustrerande att vara tvungen att vänta en hel dag innan man kan lägga in nästa bild. Men när jag köpte mitt medlemskap så godtog jag den begränsningen. Hade man bara kunnat posta en bild i veckan (Ja, vi pratar fortfarande kritkikpoolen) så hade jag aldrig köpt mitt medlemskap.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
P-E Claesson skrev:
Jag valde medlemskap utifrån uppladdning till kritikpoolen. Jag behöver inte serverutrymme.

Uppladdningen till kritikpoolen var avgörande för mitt medlemskap, nu hotas den möjligheten med indragningar. Det ÄR en försämring!

Och ja, det händer att jag får sämre tittningar på vissa bilder. Men i exemplet med tärnungen så tror jag det beror på att man inte ser vad det föreställer på thumbnailen, och ännu värre var det med nästa bild på kråkungen. Den hade jag själv problem att hitta bland thumbnailsen. Nu lärde jag mig även nått av detta, så man kan lära sig även av okomenterade bilder. Jag klagar inte över låga tittningar eller uteblivna kommentarer.

Jag postar heller inte varje dag, men jag vet inte när jag har de intensiva perioderna. Då kan det t.o.m. kännas frustrerande att vara tvungen att vänta en hel dag innan man kan lägga in nästa bild. Men när jag köpte mitt medlemskap så godtog jag den begränsningen. Hade man bara kunnat posta en bild i veckan (Ja, vi pratar fortfarande kritkikpoolen) så hade jag aldrig köpt mitt medlemskap.
Varför var kritikpoolen avgörande? Och du menar på fullaste allvar att den var denna texten (i liten grå kursiv stil):

"* Observera att även fast man kan ladda upp flera bilder per dag kan man inte begära kritik på mer än en om dagen, detta för att hålla ner inflödet av kritikbilder och ge alla en större chans att få kommentarer. Uppladdning till vanliga album är 5 bilder / dag, men obegränsat till Portfolio (Guld)"

som gjorde att du slog till på ett betalmedlemskap (samma dag som du registrerade ditt medlemskap)?

Likaså förvånar det mig att du inte nyttjat att lägga alla dina uppladdade bilder i bildkritikpoolerna.
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Nä, jag har inte lagt ut alla bilder från mitt album till kritikpoolen. Alla bilder har varit påväg dit, men jag har ångrat mig eller inte kännt mig mogen att publicerat vissa av dem. Jag har också tagit bort några av detta skäl.

Och jag vidhåller fortfarande att det är kritikpoolen som är den stora behållningen för mig här. Det är feedbacken (även utebliven feedback är en sorts feedback) som håller mig igång. Som jag tidigare sagt så har jag ett långsiktigt mål, men på vägen dit är kritikpoolens feedback ovärderlig. Och som jag sa, jag klagar inte på tittarfrekvens eller kommentarsbrist.
 

Anders Östberg

Guest
HDFS) (KGS skrev:
Det är så det fungerar på www.photosig.com kommentarerna måste vara av en viss minimilängd samt rankas av mottagaren (tumme upp eller tumme ner) låter du bli att ranka kritiken så blir du inte poppis. Dessutom ger de första kommentarerna på en bild högre poäng än följande. Det gör att nästan alla bilder har tre kommentarer. Men gissa hur väl genomtänkta de är...
Jag var medlem på PhotoSIG ett tag men drog mig ur just på grund av konstruktionen med att man tjänar in "uppladdningspoäng" genom att ge kommentarer på andras bilder. Merparten av kommentarerna var clichéer som återkom hela tiden, ingen tanke, bara ge en kommentar så man får ladda upp fler bilder själv. Jag lockades nästan med själv, snabba kommentarer bland de tre första gav fler egna bilder i galleriet. Till slut kändes det som någon sorts tävling och jag gav mej iväg därifrån innan jag blev helt fördärvad.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jao... är rädd att krav på kommentarer bara leder till innehållslösa ord. Tomma saker för att få lägga upp bilder...

Bara att inse att ibland vill man bara inte skriva kommentarer, har mycket med humör och känslaatt göra. Det viktiga är bara att folk tar åt sig av problematiken och ger oss någonting vettigtatt kommetnera.
 
ANNONS