Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera billigare, vilket välja? Ren djungel..

Produkter
(logga in för att koppla)
Med reservation för att jag läst tråden lite översiktligt, jag uppfattar det som ett projekt där kameran kommer att få, ja ... vila ... rätt mycket efter att du är klar. Som notorisk begagnatköpare så skulle jag föreslå en beg kamera. Mycket pengar att spara men visst djungeln blir tätare. Då slänger jag in ett nytt förslag så får du känna om det är helt fel för dig: NEX3 eller 5 har bra teknik men redan ett par år gamla och numera låga priser. Spegelfri systemkamera. Inte många reglage gör det lite bökigare att köra manuellt, vilket de kan, men du har ju tid på dig för dina panoraman vad jag förstår. De har dessutom panoramafunktion inbyggd som alternativ om du vill testa det. Skulle tro att den klarar ditt behov och till en billig peng, <2kkr. T.ex. med den vanliga kit-zoomen 18-55
 
Du har i stort rätt för dig; jag kommer som det ser ut i alla fall just nu inte att använda denna kamera så värst mycket mer än mina kompakter, efter att jag är klar med jobbet, vilket kanske är någon gång i veckan på sin höjd -om- det finns något av intresse att fota vls därav också bara runt 4000:- för en men vill ändå har något ordentligt så att säga. Sedan ser det också för jävligt ut med en liten sketen kompakt ovanpå ett manfrotto 303 SPH. :)

Däremot har systemkameror bra grejer som jag saknat på mina kompakter så det kan nu i efterhand mycket väl hända att det kanske kommer att bli mer fotande efter att jag köpt den, inget är omöjligt.

Tack för tipsen! Har dock faktiskt tagit en titt på Nex 3 och 5 innan men vill ha lite att hålla i så att säga, sedan tyckte jag personligen inte de såg så snygga ut som nog faktisk också får vara ett litet minimalistiskt krav i ett hörn utöver bildkvaliten. :)

"..men du har ju tid på dig för dina panoraman vad jag förstår.."

Nej jag har tyvärr faktiskt väldigt ont tid, jag skulle i princip egentligen varit helt klar med allt nu och har knappt ens börjat pga tråkiga omständigheter. Bara kameran jag kommer att köpa nu kommer att ta upp än lite mer tid till genom att jag måste lära mig den vilket jag tror kommer nog att gå rätt snabbt ändå och jag har förstås inte heller något val. Jag vill också ta alla bilder innan sommaren är slut så jag får sol och även bra ljus in i rummen och dylikt.
 
Jag skulle nog säga att det finns på alla digitala systemkameror.

Tror dock inte funktionen är speciellt användbar för TS, eftersom han kommer att vilja basera sin exponering på ljusförhållandena över hela panorama området. Det bästa sättet är nog att använda spotmätning och mäta mot de mörkaste och ljusaste partierna i hela panorambilden, och ta fram ett medelvärde som man sedan ställer in manuellt och använder för alla delbilder i panoramat.
 
Om jag har ett rum med 4 liksidiga väggar och ett fönster i söderläge hade det inte fungerat hyfsat att ta ett värde på östra eller västra väggen 8underförutsättning att ljuset kommer in jämt genom fönstret) och använda det värdet för hela panormat? Varken för ljust eller för mörkt utan mitt emellan?
 
Tror dock inte funktionen är speciellt användbar för TS, eftersom han kommer att vilja basera sin exponering på ljusförhållandena över hela panorama området. Det bästa sättet är nog att använda spotmätning och mäta mot de mörkaste och ljusaste partierna i hela panorambilden, och ta fram ett medelvärde som man sedan ställer in manuellt och använder för alla delbilder i panoramat.

Vilket med största sannolikhet blir exakt samma som om han hade haft evaluerande mätning och låst exponeringen någonstans i panoramaområdet. Jag brukar alltid använda AE-L när jag tar panoramor. Ibland får man tänka lite på vårt man riktar kameran innan man trycker på AE-L, men det är hur som helst smidigare än att köra helmanuellt.
 
Nikon D5200 har fått samma fina autofokussystem som tidigare storebror D7000, något som kan vara till bra nytta under flera år framåt.


//Bengt.
 
Vilket med största sannolikhet blir exakt samma som om han hade haft evaluerande mätning och låst exponeringen någonstans i panoramaområdet. Jag brukar alltid använda AE-L när jag tar panoramor. Ibland får man tänka lite på vårt man riktar kameran innan man trycker på AE-L, men det är hur som helst smidigare än att köra helmanuellt.


Beror ju på hur konstrastrikt motivet är. Dessutom får man ju en uppfattning om hur stor skillnad det är mellan ljust och mörkt i motivet om man använder spotmätare. Skulle det visa sig att skillanden är större än vad kameran klarar (Drygt 13 steg för D3200) får han fundera över om han ska offra högdagrar eller lågdagrar. Dvs vinsten är äkad kontroll.
 
Beror ju på hur konstrastrikt motivet är. Dessutom får man ju en uppfattning om hur stor skillnad det är mellan ljust och mörkt i motivet om man använder spotmätare. Skulle det visa sig att skillanden är större än vad kameran klarar (Drygt 13 steg för D3200) får han fundera över om han ska offra högdagrar eller lågdagrar. Dvs vinsten är äkad kontroll.

Jo, så är det ju med det mesta inom foto; Ju mer man gör själv desto mer kontroll har man.
Sedan får man avgöra själv om det är värt det extra besväret.
 
Har du koll på inställningarna? Du bör nog ha ett lågt ISO för bästa bildkvalitet och ett rätt så högt bländartal så att hela bilden blir skarp. Någon expert här kan nog ge förslag på siffrorna. Problemet är att dessa inställningar ger en mörk bild, men det löser du med en längre exponeringstid när du använder stativ. För bästa bildkvalitet så bör du också använda självutlösning eller fjärrutlösare, för att undvika avtryckarvibrationer.

Du säger i din andra tråd att du ska köra en del handhållet på slutet. Hur viktiga är dessa bilder? Handhållet inomhus med kittzoom, högt bländartal och utan blixt är ingen lätt ekvation.

Foto i raw+jpeg så kan du i lugn och ro efteråt testa om du behöver och trivs med att redigera i raw.
 
Oj!
Hur är det möjligt att kamerahus och objektiv är är samma pris som endast huset? Är det för att de vill bli av med nåt gammalt lager av objektiv eller?

Nja...det är vanligt att skicka med ett kitobjektiv, då går det liksom direkt för kunden att kunna ta bilder, och man kan fundera hemma över köp av bättre optik. Separat så kostar kitobjektivet lite mera, nu för tiden är dom väl något bättre än förr om åren. Diskussionerna har periodvis gått höga över varför inte tillverkarna kan se till att skicka med bättre objektiv, dom vill väl tjäna lite extra pengar förmodar jag.
 
Oj!
Hur är det möjligt att kamerahus och objektiv är är samma pris som endast huset? Är det för att de vill bli av med nåt gammalt lager av objektiv eller?

Ja, 18-55mm f/3,5-5,6 utan VR försöker nog vissa bli av med genom att dumpa ut tillsammans med D5200. Det är därför som man kan få den kombinationen för 500 kr mindre än bara D5200. Notera dock att de som är billigast på bara D5200 är fotobutiker medan de som dumpar ut kombinationen D5200 med gammalt objektiv är elektronikkedjor.
 
Att titta upp ur plogfåran... :)

.
När det gäller att ge råd till någon som står beredd att köpa sin första systemkamera, så går rekommendationerna nästan alltid enbart ut på ett antal olika Canon och Nikon-modeller. Naturligtvis på grund av att dessa båda tillverkare nu under ganska lång tid har dominerat marknaden, och har ganska länge haft runt 85% av systemkameramarknaden tillsammans (även om det numera är i sjunkande - kanske ligger på runt 70% eller så för tillfället).

Men är det så farligt då? Ifall detta är marknadens två största "tjockkamera-tillverkare", borde det inte i så fall vara tillfyllest med att undersöka bara dessa bådas programutbud?

Mja, för det mesta brukar det faktiskt vara precis tvärtom...

Deras namn är välkända även bland många icke-fotointresserade. Många känner knappast till några andra kameramärken överhuvudtaget.

Jag minns den tiden då Vespa dominerade scooter-marknaden. Man gick ofta inte in i affären för att köpa en scooter, utan man beställde en "Vespa". Ett mindre antal kunder hade hört namnet Lambretta, och ännu färre hade kännedom om att dessa hade högre kvalitet och bättre hållbarhet än Vespa. Men i sådana fall kunde dessa kunder beställa "En Vespa av typ Lambretta." :)

Eller under första halvan av 1900-talet, när man vanligen inte skulle gå och köpa en kamera, utan en Kodak. :)

Om vi nu först ser det ur den/de dominerande spelarnas synvinkel, så är det påfallande ofta så att den största delen av deras vinst kommer från försäljningen av ett stort antal av deras billigaste produkter (t.ex. kameror), inte av ett fåtal High End-produkter, trots att dessa brukar kosta 15 gånger så mycket. Det betyder att allting som går att spara in på instegsmodellerna, ger rejält med extra klirr i kassan. Men kan marknadsdominanten/erna verkligen hela tiden komma ut med betydligt simplare grejer än sina mindre konkurrenter?

Jojasemensingen! Det går alldeles utmärkt. Väldigt få nybörjare har något annat än en rudimentär uppfattning om funktioner och möjligheter på marknadens alla olika produkter, och vad som skiljer dem åt. Man är inte så benägen att lägga ut flera tusenlappar på en kamera som heter Olympus, Pentax eller Sony, när man bara har hört talas om Canon eller Nikon tidigare, eller möjligen i bästa fall båda. Marknadsdominanternas instegskameror säljer sig själva pallvis, oavsett deras prestanda.

Om vi sedan ser på marknaden ur "småttingarnas" och de eventuella utmanarnas synvinklar, så är deras situation förstås radikalt annorlunda. Skulle de göra på samma sätt skulle de knappast få sålt någonting alls. Som alla vet måste de ANTINGEN erbjuda produkter (instegskameror i vårt fall) som antingen är betydligt billigare, ELLER betydligt bättre än "de storas". Gäller det att slå sig in på en riktigt tuff marknad så kan nykomlingarna behöva göra bådadera.


Vill någon t.ex. köpa den instegskamera som ger "Mest pang för pengarna", men inte vet ett skvatt om fotovärlden, så är det faktiskt så att man får ut mest för sina pengar ifall man INTE väljer någon från "De båda stora"! Deras instegskameror är väldigt simpla, och faktiskt vanligen betydligt bökigare och mindre användarvänliga än samma tillverkares prokameror... Tanken är väl att detta ska vara ett billigt bete, och när kunden väl svalt kroken så tittar vederbörande sällan åt något annat håll mer, utan vill då istället så snart som möjligt uppgradera till en "bättre" kameramodell. Och då har man svalt kroken så djupt att man sitter ordentligt fast.

Valde man någon av "småttingarnas" instegskameror, som t.ex. Pentax eller Olympus (på den tiden de hade lite fart på sin "tjockkamera"-tillverkning), så fick man klart bättre grejer för sina pengar, och ännu mer så ifall man valde någon från "De båda storas" f.n. allvarligaste utmanare - Sony.


Kollar man trådskaparens tilltänkta användningsområde och uttalade önskemål samt applicerar detta på dagens kameramarknad, så får man följande:
Detta är ett fall där sensorer med stort dynamiskt omfång är av betydelse. Då får man i första hand gallra bort Canon, och titta på kameror som kör med Sony-sensorer, som Pentax, Nikon, Fujifilm etc. och förstås Sony själva, och köra inom ISO-intervallet 100-400. Hög-ISO-prestanda är ointressant (för detta ändamål), eftersom såväl dynamik, brus, färg etc. drastiskt försämras.

Henry säjer sig gärna vilja ha utvinklingsbar skärm. Förståeligt - har man haft detta en gång är det svårt att sedan vara utan. Men vill helst inte betala mer än vad en D3200 kostar, men som ju tyvärr saknar sådan.

D5100 har ju skärm som sagt, men har en äldre sensorgeneration.


Problemet är inte lösbart inom Ca/Nikon-världen.

Men lösbart är det - bara man tar bort skygglapparna så att man får syn på resten av världen också... Det går att få en systemkamera med utvinklingsbar skärm, sensor av nyare generation än någon av D3100, D3200, D5100 eller D5200 har, men som ändå inte kostar en krona mer än vad D3200 gör.

Och som dessutom kommer med ett nykonstruerat kit-objektiv med ED-glas, som högst sannolikt är det bästa kitobjektiv man kan hitta till något system just nu.

Dessutom är denna lilla billiga instegare försedd med en hel del funktioner som man annars hittar bara hos betydligt dyrare kameror, om ens där. Vad som kan vara intressant för trådskaparens del är att den bl.a. klarar att själv ta panorama-bilder. Man väljer panoramaläget på programratten, trycker på avtryckaren och sveper längs horisonten (eller uppför skyskrapan). Då tar den runt 10-15 bilder, alignar dessa och stitchar dem sedan, och man har på ett ögonblick en panorama bild som man kan studera. Den klarar t.o.m. att framställa 3D-sweeppanoramabilder med enbart ett enda objektiv(!) Klurigt gäng, de där Alpha-killarna...

Vidare klarar den också att åstadkomma HDR direkt i kameran. Vid interiörer är det ju problematiskt ifall man har fönster med i bilden. Som alla vet så blir antingen fönstret helvitt eller rummet mörkt. HDR klarar den biffen.

Jag är lite stressad för ögonblicket, folk står och väntar på mig, så jag har bara som hastigast kollat Nikons kameror men jag fann inte att någon av dem klarade någonting av detta.

Alpha-kamerorna har även en annan funktion som klarar större kontrastomfång än sensorn klarar i sig själv - DRO (liknande funktioner finns dock även på andra kameror).

Vill tipsa dig om att ta en titt på Sony A58, som klarar allt jag beskrivit ovan och en hel del därtill. Hinner dock inte skriva mer om detta just nu - måste dra.

Hej igen!
.
 
Har du koll på inställningarna? Du bör nog ha ett lågt ISO för bästa bildkvalitet och ett rätt så högt bländartal så att hela bilden blir skarp. Någon expert här kan nog ge förslag på siffrorna. Problemet är att dessa inställningar ger en mörk bild, men det löser du med en längre exponeringstid när du använder stativ. För bästa bildkvalitet så bör du också använda självutlösning eller fjärrutlösare, för att undvika avtryckarvibrationer.

Du säger i din andra tråd att du ska köra en del handhållet på slutet. Hur viktiga är dessa bilder? Handhållet inomhus med kittzoom, högt bländartal och utan blixt är ingen lätt ekvation.

Foto i raw+jpeg så kan du i lugn och ro efteråt testa om du behöver och trivs med att redigera i raw.

Jag vet att det är många här som älskar att diskutera kameror och andra fotoprylar. Det är inget fel med det, men om vi nu ska hjälpa TS så att han inte klantar till det helt, så är det väl bättre att fokusera på det citerade än om han ska välja 600D, D5100 eller D3200. Ifall han bara har en chans på sig, så finns det ju risk att han kör för högt ISO eller för stort bländartal. Resultatet kanske ser bra ut på displayen, men väl hemma vid datorn så inser han att bilderna är för brusiga eller har för kort skärpedjup. Hur han ska fixa handhållet inomhus med kitzoom, högt bländartal och utan blixt, får gärna någon som är mer erfaren än jag uttala sig om.
 
Visserligen, men den delen kommer jag dock att ta hand om själv och likaså panormarna så att säga även om alla tipsen i tråden absolut varit något bra! Jag behöver "bara" en kamera som är några snäpp bättre än mina kompakter, det är i det närmaste allt.


Jaha så gick det åt nästan 2 timmar att kolla upp A58 kameran nu, varför skulle du skriva allt det där för nu då? :D Nejdå förstås bara bra ned andra exempel på kameror så det tackar jag för. :)

Jag har faktiskt aldrig haft en kamera med vinklingsbar skärm utan var mer bara tänkt att använda vid panoramat sedan om det skulle behövas. Kom dock på att jag inte behöver det eftersom en fast skärm kommer att vara åt mitt håll 95% av bilderna. Skall det sedan vara en ändringsgbar skärm så skall den helst då vara vridningsbar inte bara vinklingsbar, men bildkvalitén går absolut till 100% före något sådant och där verkar det, som det verkar på internet och inte bara här, att Nikon ligger i vissa fall lite bättre till med dynamiken i detta prissegment vls.

Angående A58an och HDR, som ju är något bra, så vet jag att jag sett även något om HDR nämnas för D3200 men tror inte det var något inbyggt i all fall utan kansk ebara hade at göra med det lite större dynamiska omfånget och så och kan inte hitta det just nu men panorama och sådant har den ju inte. Dock tror jag det bästa är att göra panoramorna manuellt för att ha lite kontroll över det än att använda en inbyggd funktion även om det nu var rätt fräckt och säkert gör ett bra jobb men framförallt när jag lagt ner en hel del pengar på bla ett Manfrotto 303SPH panorama huvud.

De handhållna bilderna sedan är jag väl rätt säker på att det inte blir någon radikal skillnad mellan tex en 3200 och 5100 och förmodligen inte heller en A58 (?) och de är inte heller så värst viktiga att jag känner för att behöva gå upp till dyrare kameror bara för det. Är de bara några snäpp bättre än mina kompakter så räcker det i princip och har också sett bilder från tom en 3100 och de är verkligen helt ok för mina ändamål.

Jag är långtifrån någon expert inom fotografering. Jag har fotat lite av varje med min första Minolta Dimage F200 (som än så länge varit den bästa kameran jag haft) från 2004 till ca 2011. Då fick jag gratis bla en Exilim ex-s10 som jag tagit en del med sedan dess men den saknar vissa manuella inställningar för att få full kontroll över en bild som jag fick med Minoltan och jag har ca 17GB i bilder och filmer såg jag nu från den.

Jag vet tex vad ISO och bländare gör så att säga men kanske inte så jag vet vilket direkt vilket läge jag skall ställa in det på direkt för att få en bra bild och det blir kanske 20 bilder innan jag får det som jag vill men det är också mycket för att jag är lite petig som är orsaken till det.

Rent generellt annars så fotar jag en del makro som insekter och annat men ej makro förekommer absolut i samma omfattning. Jag är dock –inte- direkt den typen som tar med mig kameran ut och tar bilder på lite av varje så att säga även om det väl förekommer om det är något speciellt men det är sällan. Därför dock inte sagt att jag hade nöjt mig med vilket kamera som helst men samtidigt så hade inte heller det bästa eller näst bästa varit nödvändigt som sådant.
 
... Visst, jag har aldrig haft en systemkamera i mina händer så det kan kanske hända att jag blir fast vem vet. :) 4 - 5000:- kan jag också överleva så att säga...

Det var bl.a. detta inlägg och så skrev du väl att din kompaktkamera saknar manuella inställningar, som fick mig att tro att du var helt grön på det. Jag ville bara hjälpa till, för jag tror att det är detta som kommer avgöra slutresultatet i hög grad, men har du redan koll på detta så går det nog bra.
 
ANNONS